Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1 w Nowym Dworze Mazowieckim

Przejście do sekcji:

Przejście do sekcji

Treść strony - Terapia pedagogiczna

Tydzień: 12.04-16.04.2021r.

Proponuję kilka zabaw z zakresu terapii pedagogicznej, które pomogą dzieciom poprzez zabawę wspomóc proces uczenia się i zapamiętywania. Ponadto są one doskonałym narzędziem do rozwoju koncentracji uwagi i funkcji poznawczych.

Zabawy dla Lisków, Smerfów, Jagódek, Elfów, Muchomorków

Zabawa 1.

Rodzic i dziecko stają naprzeciwko siebie. Rodzic kładzie lewą dłoń powyżej żołądka, prawą na czubku głowy (dziecko tak samo). Na sygnał każdy zaczyna lewą dłonią gładzić żołądek ruchem kolistym, a prawą dłonią poklepywać się po głowie. Kto potrafi wykonać to zadanie ma dobrze rozwiniętą zdolność koordynacji ruchów.

Zabawa 2.

Rodzic i dziecko zwróceni do siebie twarzami. Każdy z nich ma kapelusz (lub inne nakrycie głowy). Rodzic oznajmia, że dziecko musi wykonywać ruch przeciwny do tego jaki robi np. jeśli rodzic siada, dziecko powinno stać, jeśli zakłada kapelusz, dziecko powinno go zdjąć.

Ćwiczenie 1.

„Ile jest samochodów, ile misiów”?

Dzieci przeliczają, rozpoczynają liczenie od lewej, potem od prawej strony. Określają liczbę zabawek w pokoju dziecka.

Ustalenie liczby zabawek szacują, rozpoczynają liczenie idąc wzdłuż ułożonego szeregu, dotykając kolejno każdego przedmiotu i wymieniając liczebnik

Porównanie: Czego jest więcej? O ile?

Ustalenie ile jest np. kółek, brzuszków.

Ćwiczenie 2.

Układamy przed dzieckiem przedmioty codziennego użytku oraz z otoczenia znanego dziecku. Następnie oddalamy się od niego i szeptem opowiadamy o danym przedmiocie. Zadaniem dziecka jest unieść do góry ten przedmiot, o którym mu opowiadamy

Ćwiczenie 3.

Łańcuch sylabowy - rozpoczynamy zabawę wypowiadając wyraz, dziecko powtarza wyraz i dzieli go na sylaby. Ostatnia sylaba staje się początkiem nowego wyrazu powstałego np: wa - ta (wata), ta - ma (tama), ma - ki (maki), ki - je (kije), je - my (jemy), my - dło (mydło) i tak aż do wyczerpania pomysłów.

Zabawy dla Raczków, Ananasków, Zajączków

Zabawa 1.

JESTEM TWOIM ODBICIEM.

Rodzic i dziecko stoją. Rodzic wykonuje różne ruchy, które naśladują dzieci. Ruchy muszą być płynne i urozmaicone.

Zabawa 2.

Zawiązujemy dziecku oczy. Następnie prosimy, aby wysunęło dłonie do przodu. Podajemy mu do ręki przedmiot z otoczenia. Dajemy mu chwilę na poznanie tego przedmiotu. Następnie pytamy z jakiego materiału jest zrobione, czy jest ciepły czy zimny, do czego może służyć i czy dziecko wie, co to jest.

Ćwiczenie 1.

Zabawy z liczydełkami

Rodzice wydają polecenie np.:

  • przynieś 5 klocków, dołóż tyle żeby było ich 10,
  • przynieś tyle zabawek żeby było więcej niż 6 itd.

Ćwiczenie 2.

Sztafeta sylabowa - tworzenie wyrazów rozpoczynających się od tej samej sylaby - mama, makaron, marzenia, makrela itp. lub kończących się tą samą sylabą np. piżama, rama, mama, tama itp.

Zabawy dla Żuczków, Motylków, Pszczółek

Zabawa 1.

Skoki przez drabinkę – Wykonaj drabinkę, np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków.

Ćwiczenie 1.

Dziecko siedzi na podłodze. Zamyka oczy. Druga osoba rysuje mu na plecach np. domek, słońce, kwiat itp. Następnie pytamy je, co zostało narysowane. Jeśli dziecko nie potrafi odpowiedzieć na pytanie – czynność powtarzamy.

Ćwiczenie 2.

„Miś uczy się liczyć”-Dziecko sadza misia przed sobą. Rozpoczyna liczenie przedmiotów znajdujących się w pokoju dziecka. (rodzice pomagają przeliczać zaczynając od lewej do prawej strony). Można dokładać zabawki, tworzyć zbiory np.; misiów i lalek, określać ich liczebność, których jest więcej, mniej itd.

Linki

Dla wszystkich chętnych polecam:

Uprzejmie informuję, że można się ze mną kontaktować za pomocą dziennika elektronicznego w każdy wtorek, w godz. 10.00-12.00 jolanta.sieczkowska@zs1.nowydwormaz.pl