Treść strony - Terapeuta SI
Modulacja sensoryczna – to regulacja wejściowych informacji sensorycznych przez mózg.
Odnosi się do tego, jak dziecko reguluje swoje reakcje na wrażenia. Dzięki modulacji sensorycznej potrafimy określić na jakie informacje sensoryczne musimy zwrócić uwagę a jakie możemy zignorować. Modulacja sensoryczna następuje nieświadomie i zachodzi
wtedy, gdy istnieje równowaga między hamowaniem a wzmacnianiem.
Zaburzenia modulacji sensorycznej wiążą się głównie z nieprawidłowym wzmacnianiem lub hamowaniem bodźców sensorycznych /przedsionkowych, proprioceptywnych, dotykowych, wzrokowych, słuchowych, węchowych/.
Niektóre dzieci ze złą modulacją są nadwrażliwe inne podwrażliwe, są takie, które poszukują wrażeń sensorycznych oraz takie, które raz ich szukają, a raz unikają.
Nadwrażliwość sensoryczna nadmierna reaktywność sensoryczna – bodźce są zbyt mocno wzmacniane przez mózg. Układ nerwowy dziecka z nadwrażliwością sensoryczną
reaguje nadmiernie na stymulacje o umiarkowanym nasileniu /delikatny dotyk może boleć, zwykłe codzienne dźwięki są zbyt głośne, zapachy powodują mdłości, światło słoneczne
oślepia/. Takie dzieci przez cały czas są czujne, mogą odczuwać lęk
i niepewność. Mają potrzebę kontrolowania otoczenia, aby wpływać na poziom stymulacji
sensorycznej.
Podwrażliwość sensoryczna /obniżona reaktywność sensoryczna – bodźce są nadmiernie hamowane. Dziecko reaguje na wrażenia z mniejszą intensywnością,
potrzebuje mocniejszej stymulacji, by osiągnąć zwykły poziom pobudzenia. Dziecko bierne, bez inicjatywy.
Poszukiwanie sensoryczne – dziecko pragnie większej stymulacji niż jego rówieśnicy, wciąż szuka energicznych doświadczeń, potrzebuje stymulacji i lubi ją.
Przy nieprawidłowościach w procesie modulacji dochodzi zwykle do dezintegracjizachowania, gdyż ma ona wpływ na uwagę, ruchliwość, pobudzenie, wrażliwość i emocje.