Treść strony - Logopeda
Zabawy z samogłoskami
Zabawy z samogłoskami
ZABAWY Z SAMOGŁOSKAMI
Film instruktażowy – W JAKIM CELU I JAK ĆWICZYĆ WYMOWĘ SAMOGŁOSEK?
https://www.youtube.com/watch?v=MTHy17YHYs0
ROZGRZEWKA
- wdech nosem, powolny wydech ustami (3-5x)
- uśmiech /dziobek (wargi wysunięte/wargi jak do szerokiego uśmiechu) ćwiczymy na zmianę
- uśmiech/całus (wargi jak do szerokiego uśmiechu/wargi wysunięte mocno do przodu przy cmoknięciu) ćwiczymy na zmianę
- kląskamy biegając (może być w miejscu) (kto nie potrafi jeszcze kląskać językiem - zamiast kląskania mlaskanie)
- parskamy jak konik (dmuchanie na rozluźnione wargi)
- chuchanie na zmarznięte dłonie: chu chu chu
- studzenie herbaty dmuchaniem (wargi jak do wymowy u)
ZABAWY Z MISIOWYMI OBRAZKAMI
- Oglądamy kolejne obrazki z misiami wymawiającymi samogłoski i przed lustrem wymawiamy samogłoski układając usta tak jak misie na obrazkach. (Obrazki do pobrania w dokumentach pdf samogłoski)
- Wypowiadamy samogłoski parami a-i, a-u, a-e, a-o, a- y (układamy też parami odpowiednie obrazki)
- Losujemy obrazek z misiem wymawiającym samogłoskę i odgadujemy jaką samogłoskę wymawia miś. (Dla dziecka, uczącego się czytać, obrazki z tyłu podpisujemy odpowiednimi literami, by mogło sprawdzić czy prawidłowo odgadło samogłoskę).
- Wypowiadamy bezgłośnie samogłoskę, a dziecko odgaduje jaką. Potem zamiana ról.
ZABAWA Z SAMOCHODAMI
- Udajemy syreny: wozu strażackiego e-o-e-o-e-o, radiowozu policyjnego i-u-i-u-i-u, karetki pogotowia a-u-a-u-a-u . Zawracamy uwagę na „intensywną pracę” warg podczas wymawiania samogłosek i otwieranie ust (obrazki samochodów w pliku pdf samogłoski-samochody).
ROZMAWIAMY O PUCIU
- Oglądamy obrazki sytuacyjne z Puciem i jego rodziną, opowiadając i rozmawiając o nich, nadajemy znaczenie samogłoskom - za pomocą samogłosek możemy wyrażać emocje. (Obrazki do pobrania w dokumentach pdf samogłoski – sytuacyjne)
ZABAWY ZE „SKACZĄCYMI” I „PŁYNĄCYMI” SAMOGŁOSKAMI
- Wymawiamy samogłoski ustne staccato (oddzielnie - „samogłoski skaczą”), następnie legato (płynnie - „samogłoski płyną”). Prosimy dziecko, by powtórzyło:
a…..a……a……a……aaaaaaaaa
o…..o.….o.….o……oooooooo
u…..u.….u.….u……uuuuuuuu
e…..e.….e.….e……eeeeeeeee
y…..y.….y.….y…….yyyyyyyyy
i…...i..….i…….i……iiiiiiiiiiiiiiiii
- Następne ćwiczenie wykonujemy podobnie:
a…o…u….e….y….i… „samogłoski skaczą”
aaa…ooo… uuu…eee…yyy…iiii… „samogłoski płyną”
- Wymawiamy samogłoski na jednym wydechu: aoueyi
ŚPIEWAMY SAMOGŁOSKI
- Śpiewamy piosenkę „Wlazł kotek” wykorzystując samogłoski:
a– o – u zamiast Wlazł kotek
e – y – i zamiast na płotek
a – i – u zamiast i mruga
a – i – u zamiast i mruga
a– o – u zamiast Ładna to
e – y – i zamiast piosenka
a – i – u zamiast nie długa
a – i – u zamiast nie długa itd.
ZAGADKI
Odczytujemy zagadki, a dziecko je odgaduje – zwracamy uwagę na prawidłową wymowę samogłosek. Starsze dzieci wysłuchują jaką samogłoskę słychać na początku odgadniętego słowa, dzieci sześcioletnie szukają wszystkich samogłosek w słowie.
- Dookoła szklane szybki, w środku woda, w wodzie rybki. (akwarium)
- Zakładają sztuczne włosy, przypinają wąsy, nosy. Czasem noszą maski. Dostają oklaski. (aktorzy)
- Lubią mnie dzieci, szuka mnie wiewiórka. Smaczny jestem w środku, twarda na mnie skórka. (orzech)
- Są na kołach, to zaręczę, ale nie są to obręcze. Mocno trzyma je powietrze. Źle, gdy bieżnik z nich się zetrze. (opony)
- Co to za domek mały, w którym pszczółki zamieszkały? (ul)
- Jest w łazience niby-miska, obok wisi ręcznik duży. O tym wie najmniejsze dziecko, że do mycia ona służy. (umywalka)
- Musi być w kinie, lecz nie w teatrze, gdy film oglądam na niego patrzę. (ekran)
- Daleko niesie głosy po lesie. (echo)
- Jest zbudowane z lodu i śniegu, ale w nim ciepło, choć blisko biegun. (igloo)
- Jeżom na grzbiecie się jeżą, sosną – zielenią się , rosną. A w rękach krawcowej – do szycia gotowe. (igły)
(źródło: Księga zagadek Ewa Skorek)
O WYMOWIE GŁOSEK NOSOWYCH
https://www.youtube.com/watch?v=0eX4sD5q7MU
ROZGRZEWKA
Wykonujemy ćwiczenia obserwując ruch podniebienia miękkiego w lusterku:
- Ziewamy .
- Bierzemy głęboki wdech nosem i wydychamy powietrze szeroko otwartymi ustami.
- Oddychamy tylko ustami.
- Śpiący miś – chrapiemy z szeroko otwartymi ustami.
http://www.kolorowankidowydruku.eu/Images%203/kolorowanki-Troskliwe-Misie-malowanki-do-wydruku-8.jpg
- Wypowiadamy kilkukrotnie „skaczące” a.
- Wesoła małpka – wypowiadamy uku – ugu ; oko – ogo ; uk- ku ; ug – gu ; ok – ko ; og – go
https://www.stylisi.pl/images/kolorowanki/malpa/malpa_1.pdf
ZABAWA W BADACZY MOWY
- Obserwujemy ułożenie warg podczas kilkukrotnego wymawiania głosek ą ę.
- Prosimy dziecko o dotknięcie palcem wskazującym skrzydełka nosa i powtarzanie następujących samogłosek:
a – a – a – ą – ą
o – o – o – ą – ą
e – e – e – ę – ę
ą – ą – ą – ę – ę – ę
Obserwujemy, co dzieje się ze skrzydełkiem nosa gdy mówimy ą, ę (lekko drży, bo przez nos wydobywa się powietrze)
- Wypowiadamy samogłoski ą ę przykładając małe lusterko pod nos i obserwując zbierającą się tam parę wodną z wydychanego przez nos powietrza. Tak samo sprawdzamy samogłoski ustne : a, u, i, e, o, y - podczas wymowy tych głosek nie powinno być pary na lusterku przyłożonym pod nos - powietrze wydychane jest w trakcie ich wymowy tylko przez usta.
- Wymawiamy na przemian głoski o, ą z zatkanym nosem – głoska o będzie miała ładne, czyste ustne brzmienie, głoska nosowa ą – będzie brzmiała brzydziej, „kaczkowato”; podobnie „badamy” głoski e, ę
ZABAWY ROBOTÓW
- Wypowiadamy sylaby
mo – mmmo – mą
mą – mą – mą
no – nnno – ną
ną – ną – ną
me – mmme – mę
mę – mę – mę
ne – nnne – nę
nę – nę – nę
ma – mmma – mą
mą – mą – mą
- Gęś, gęsi : gę, gę , gę
Gąsior, gąsiory : gą , gą , gą
kąsa
kęsy
kąsa kęsy
Gęś kąsa kęsy
Gąsior kąsa kęsy
Obrazki do zabaw w plikach do pobrania.
- ZAGADKI
Odczytujemy zagadki, a dziecko je odgaduje – zwracamy uwagę na prawidłową wymowę samogłosek nosowych.
Cicho pełznie w trawie.
Pręży się i zwija.
Podobny do żmii,
Ale to nie żmija. (wąż)
Ma je kot,
ale są też
pod nosem,
u taty Agaty. (wąsy)
Kiedy po niebie
wędruje nocą,
dokoła niego
gwiazdy migocą. (księżyc)
Ma zgrabną, długą szyję
ta łódeczka biała,
kiedy wyszła z wody,
to trawę szczypała (gęś)
A teraz kilka zabaw on - line
https://wordwall.net/pl/resource/1094650/samog%C5%82oski-znajd%C5%BA-par%C4%99
https://wordwall.net/pl/resource/1550363/samog%C5%82oski
https://wordwall.net/pl/resource/1479665/samog%C5%82oski
https://wordwall.net/pl/resource/2190936/samog%C5%82oski
https://wordwall.net/pl/resource/1621338/samog%C5%82oski