Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1 w Nowym Dworze Mazowieckim

Przejście do sekcji:

Przejście do sekcji

Treść strony - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Psycholog szkolny

1. Działania profilaktyczno-pedagogiczne, mediacyjne i interwencyjne wobec uczniów, rodziców, nauczycieli:

a). rozmowy z nauczycielami, rodzicami, a w szczególności wychowawcami klas i grup na temat profilaktyki uzależnień, rozwoju dziecka i młodzieży, komunikowanie się z młodym człowiekiem;

b). udzielanie porad rodzicom w rozwiązywaniu trudności w relacjach rodzinnych, rówieśniczych i środowiskowych;

c). współpraca na bieżąco z dyrektorami szkoły oraz rady pedagogicznej w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych;

d). współpraca z instytucjami i organizacjami w środowisku (szczególności z poradnią psychologiczno-pedagogiczną) zainteresowanymi problemami opieki i wychowania (sąd, kuratorzy, policja, stowarzyszenia);

e). w wybranych klasach szkoły podstawowej prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych, metodami warsztatowymi (również z pedagogiem szkolnym) o następującej tematyce: nazywanie uczuć, wzmocnienie poczucia własnej wartości, dobra komunikacja, asertywność, rozwiązywanie konfliktów, redukowanie napięć, radzenie sobie ze stresem, cyberprzemoc, techniki relaksacyjne.

2. Udzielanie pomocy wychowawcy klas i nauczycieli w rozwiązywaniu indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie niepowodzeń szkolnych:

a). rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych i kierowanie do odpowiednich instytucji;

b). spotkania z rodzicami oraz obserwacja uczniów w celu rozpoznawania indywidualnych potrzeb;

c). konsultacje z wychowawcami i nauczycielami dotyczące rozpoznawania przyczyn niepowodzeń szkolnych.

3. Indywidulana opieka psychologiczna:

a). udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych narastających się na tle niepowodzeń szkolnych;

b). udzielanie pomocy uczniom mających trudności w kontaktach z rówieśnikami;

c). przeciwdziałanie skrajnym formą niedostosowania społecznego;

d). przeciwdziałanie patologii społecznej;

e). indywidulane rozmowy i zajęcia z uczniami niedostosowanymi społecznie, lękowymi, posiadającymi opinie i orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej (w miarę potrzeb i możliwości, w ramach godzin pracy psychologa);

f). udzielanie uczniom porad i pomocy w rozwiązywaniu trudności powstałych na tle konfliktów rodzinnych.

4. Praca w zespołach zadaniowych: zespół wychowawczy, zespół ds. edukacji zdrowotnej.

5. Realizacja zadań zleconych przez Dyrektora Szkoły.

Wróć