Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1 w Nowym Dworze Mazowieckim

Przejście do sekcji:

Przejście do sekcji

Treść strony - Terapeuta pedagogiczny

  • pamiec

Pamięć

Pamięć to umiejętność rejestrowanie, przechowywania i ponownego odtwarzania wrażeń zmysłowych i informacji, które do nas docierają.

To też możliwość kojarzenia pewnych zjawisk. Jest niezbędna w procesie poznawania świata, warunkuje procesy uczenia się, myślenia oraz mówienia.



Jeśli zauważyłeś u dziecka:

- znaczne osłabienie pamięci w krótkim czasie,

- częste zapominanie słów,

- powtarzające się gubienie różnych przedmiotów,

- zapominanie o codziennych obowiązkach,

- problem w odtworzeniu przeczytanych niedawno treści

może to świadczyć o zaburzeniach pamięci.



Jak ćwiczyć pamięć dziecka?

Możesz wykorzystać następujące zabawy:

  1. Wykorzystaj kilka zabawek lub dowolne przedmioty, które ułóż na dywanie lub stole. Dziecko przygląda się im przez ok. 2 minuty. Zakryj przedmioty i sprawdź ile dziecko zapamiętało. Baw się z dzieckiem naprzemiennie, raz chowa rodzic, a raz dziecko. Druga wersja tej zabawy- zabierz jeden przedmiot i spytaj co zniknęło.

  2. Zagrajcie w Memory.

  3. Dokańczanie zdań- zaczyna rodzic, który mówi początek zdania, np. Kot Puszek ma… Dziecko powtarza początek zdania i dodaje nowe wyrazy, np. Kot Puszek ma piękny ogon.

  4. Naśladujcie swoje ruchy- rodzic pokazuje serię ruchów, dziecko obserwuje i powtarza je.

  5. Poproś dziecko, aby schowało w domu jakąś zabawkę. Następnie zadawaj pytania, na które dziecko będzie musiało odpowiadać tylko Tak lub Nie, np. Czy zabawka jest w pokoju? Czy zabawka jest pod biurkiem? Czy zabawka jest za fotelem? (zabawa rozwija pamięć przestrzenną)

  6. Ułóż kilka zabawek w rzędzie. Dziecko przygląda się im przez pewien czas, zapamiętuje kolejność. Następnie dziecko odwraca się, zmień kolejność zabawek. Zadaniem dziecka jest ułożyć je w takiej samej kolejności.

  7. Bardzo dobrze sprawdzą się krótkie wierszyki, wyliczanki i rymowanki.

  8. Zabawa dla całej rodziny: Ustalamy kim jest każdy z członków rodziny, np. mama to kot, tata to myszka, dziecko- foczka itp. Bierzemy do ręki mały przedmiot, np. piłeczkę i podajemy mówiąc komentarz: Kot daje skaczącej foczce piłeczkę. Foczka podaje piłeczkę skulonej myszce.

  9. Pokaż dziecku ilustrację i poproś, aby przez 30 sekund uważnie się jej przyglądało. Następnie zabierz ilustrację i zadawaj pytania, dotyczące tego co znajdowało się na ilustracji.

  10. Zagraj z dzieckiem w grę planszową.







Wróć