Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1 w Nowym Dworze Mazowieckim

Przejście do sekcji:

Przejście do sekcji

Treść strony - Terapeuta pedagogiczny

  • uwaga

Koncentracja uwagi

 


Koncentracja uwagi to umiejętność skupienia się na wykonywanej czynności bez rozpraszania się pod wpływem innych bodźców. Pozwala na szybkie i efektywne przyswajanie wiedzy.


Rodzicu! Jeśli zauważyłeś, że:
- Twoje dziecko ciągle ma problemy z utrzymaniem skupienia – każda drobnostka je rozprasza.
- Sprawia wrażenie, że nie słyszy tego co się do niego mówi – możemy wołać kilka razy, a ono dalej nie reaguje. 
- Zaczyna ale… nie kończy – przed chwilą rysowało kredkami, odwróciłaś/eś się dosłownie na kilka sekund! A ono już bawi się klockami.. 
- Ma problem z utrzymaniem porządku.
- Ciągle wszystko gubi albo nie pamięta, gdzie coś położyło.
- Jeśli coś jest dla Niego trudne, łatwo się poddaje – zadania wymagające większego wysiłku intelektualnego wykonuje niechętnie i ciągle mówi, że nie chce tego robić.
- Jest zapominalskie.
może to świadczyć o zaburzeniach koncentracji uwagi.
 
Co zrobić, jeśli zauważysz, że Twoje dziecko ma zaburzenia koncentracji uwagi?


Koncentrację uwagi, pamięć i wyobraźnię można rozwijać dzięki stosowaniu różnych ćwiczeń, metod oraz technik zapamiętywania.


Oto kilka ćwiczeń, które możesz wykonać z dzieckiem:


- Wspólne gotowanie - warto zaproponować dziecku wspólne przygotowanie jego ulubionego dania albo deseru, zadbać o to, by dokładnie wykonywało kolejne etapy pracy. Radość ze wspólnego posiłku będzie dowodem na to, że warto być  uważnym i dokładnym w wykonywaniu podejmowanych działań.


- Gry planszowe ( np . warcaby, szachy, Chińczyk ), układanki , puzzle, memory, bierki, mozaika, itp.  

- Czytanie i słuchanie opowiadania - rodzic czyta opowiadanie lub bajkę, a zadaniem dziecka jest reagowanie na wybrane słowo, np . słowo„ pałac ” - dziecko klaszcze, słowo „ rycerz” - dziecko podnosi rękę.

- Układanie makaronów- do tego ćwiczenia potrzebujemy makaron spaghetti, albo pociętą na kawałki włóczkę. Prosimy dziecko, aby poukładało makarony na stole obok siebie w równej odległości. 

- Zabawa klockami- ustawiamy wieżę z drewnianych prostokątnych klocków. Podstawa wieży to trzy klocki przylegające do siebie. Następna warstwa to znowu trzy klocki, ale tym razem ułożone w poprzek. Kiedy ułożymy w ten sposób klika warstw prosimy dziecko, aby podwyższyło budowlę klockami, które uda mu się wyjąć z już wybudowanej wieży. Klocek powinno wyciągać jedną ręką i ułożyć go na wierzchołku wieży. Podwyższanie wieży trwa tak długo, dopóki się ona nie przewróci. Atrakcyjność zabawy zwiększymy, kiedy będziemy wykonywać to zadanie z dzieckiem na zmianę.

- Kreatywne bazgroły- potrzebujemy kartkę papieru i coś do pisania. Dziecko bierze w obie ręce kredkę/ołówek i rysuje na kartce równocześnie obiema rękami w lustrzanym odbiciu np. słońce, kwiatek, samochodzik, lokomotywę, choinkę, sprężynkę. 

 

- Leniwa ósemka- dziecko stoi lub siedzi. Wyciąga lewą rękę do przodu. Prosimy, aby wyobraziło sobie, że wielka ósemka przewróciła się, bo jest zmęczona i leży w powietrzu. Dziecko powoli kciukiem obrysowuje leżącą ósemkę. Ręka w łokciu jest wyprostowana. Wzrok powinien wodzić za kciukiem. Pracują tylko oczy - szyja i głowa są rozluźnione, ale nieruchome. Ćwiczenie należy wykonać wolno i świadomie, ruch ręki powinien być płynny. Ćwiczenie należy wykonać 3 – 7 razy jedną ręką, tyle samo drugą ręką i tyle samo przy złączonych dłoniach – dzięki temu nastąpi synchronizacja obu półkul mózgowych, co zwiększy koncentrację.
            To samo ćwiczenie można wykonywać rysując ósemkę na papierze lub na   piasku.

- Podkreślanie liter- daj dziecku jakiś tekst. Poproś aby w ciągu 3 minut podkreśliło w tekście wszystkie litery np. „o”. Możesz w tym samym czasie robić to samo na swoim tekście. Następnie sprawdźcie.

- Rodzic rysuje palcem na plecach dziecka figury geometryczne, dziecko zgaduje co zostało narysowane.

- Powtarzanie rytmu: rodzic wyklaskuje/wystukuje rytm, dziecko słucha, a następnie wystukuje go samodzielnie.

Wróć