Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1 w Nowym Dworze Mazowieckim

Przejście do sekcji:

Przejście do sekcji

Treść strony - Terapeuta pedagogiczny

  • wzrok ruch

Koordynacja wzrokowo- ruchowa

Koordynacja wzrokowo- ruchowa to umiejętność łączenia tego co widzimy, z tym co nasze ręce i nogi wykonują.

Rodzicu, jeśli zauważyłeś u swojego dziecka, że:
- ma problemy w zakresie samodzielnego ubierania się,
- ma problemy z prawidłowym rzucaniem do celu piłki oraz chwytaniem piłki w ręce,
- ma problemy w przerzucaniu piłeczki z ręki do ręki,
- niezdarnie  i niechętnie rysuje,
- nieprawidłowo trzyma ołówek, zbyt mocno lub zbyt lekko go przyciska, ręka szybko się męczy,
- ma trudności z rysowaniem wzorów i szlaczków,
- niezręcznie wycina, szarpie papier,
- niechętnie buduje z klocków,
- często psuje i niszczy zabawki,
- nie potrafi prawidłowo wykonać niektórych ćwiczeń ruchowych, np. pajacyka,
- nie może utrzymać równowagi przy staniu i skakaniu na jednej nodze,
może to świadczyć o zaburzeniach koordynacji wzrokowo- ruchowej.

Jak możesz pobawić się z dzieckiem, aby mu pomóc?
-  Układaj z dzieckiem z różnorodnych materiałów- koralików, klocków, tasiemki, wełny, patyczków, np. płotów, drabin, dywaników, budowli.
- Malujcie farbami: obiema rękami (na dużym arkuszu przyczepionym do podłogi lub ściany), pęczkiem waty (duże i małe chmury, kałuże), palcem ( na całej powierzchni linii poziomych i pionowych), pędzlem (linii prostych, splątanych, kłębuszków).
- Malujcie flamastrami (zamalowywanie określonym kolorem).
- Kreślcie wzory patykiem na mokrej, pokrytej farbą powierzchni.
- Wydzierajcie różne kształty z papieru.
- Układajcie obrazki z części (Wspólnie z dzieckiem potnijcie, np. pocztówki wg linii pionowych, poziomych, ukośnych, a następnie poproś dziecko, aby je złożyło. Można rozpocząć zabawę od układania ze wzorem (zapasowa pocztówka), a następnie samodzielnie. Przechodzimy od prostych 1-elementowych do bardziej złożonych obrazków).
- Zagrajcie w domino obrazkowe.
- Pobawcie się w zabawę „Co tu się zmieniło?
- Obrysowujcie szablony.
- Rysujcie po konturach.
- Wycinajcie różne kształty z papieru po narysowanej linii prostej (paseczki, trawka, dróżki, deszczyk), falistej (chmurki, fale), a następnie bez narysowanych linii;
- Lepcie z plasteliny, modeliny:  cienkich wałeczków, prostych kształtów, form kulistych, miseczek, rzeźb  warzyw, owoców,  ugniatajcie plastelinę i zapełniajcie nią powierzchni obrazków.
- Wykonajcie korale dla babci z  makaronu.
- Zagrajcie w gry zręcznościowe.
- Zróbcie tor przeszkód, np. dla piłki (Ułóżcie trasę z różnych przedmiotów. Dziecko będzie musiało turlać piłeczkę po torze; możecie zamiast piłki wykorzystać samochodzik).

Wróć