Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1 w Nowym Dworze Mazowieckim

Przejście do sekcji:

Przejście do sekcji

Treść strony - Terapeuta pedagogiczny

  • dotyk

O czym trzeba pamiętać rozwijając sprawność dłoni dziecka?

Dziecko poznaje świat między innymi za pomocą zmysłu dotyku.

Niech dziecko bada i sprawdza właściwości różnych substancji, nawet gdyby miało się pobrudzić. Niech maluje farbami, niech lepi z plasteliny.

Poproś dziecko do pomocy w pracach kuchennych.

Świetne ćwiczenia usprawniające małe rączki, to mieszanie, przesypywanie, wałkowanie. Dzięki tym czynnościom dziecko poczuje się ważne i dorosłe.

Pozwalaj dziecku na samodzielność.

Wyręczanie dziecka i nadopiekuńczość mogą prowadzić do opóźnień w rozwoju motoryki. Wykazuj cierpliwość, kiedy dziecko zapina guziki lub zawiązuje buty.

Nie zmuszaj dziecka leworęcznego do posługiwania się prawą ręką.

Zadbaj o prawidłowe ułożenie kartki, źródło światła z prawej strony, odpowiednie nożyczki do wycinania.

Chodź z dzieckiem do piaskownicy.

Dziecko rozwija sprawność dłoni przesypując, ugniatając piach, lepiąc z niego babki i budując zamki.

W czasie spaceru zbierajcie patyczki, kasztany, żołędzie, kamyki.

W domu można zebrane skarby malować, ozdabiać np. plasteliną, segregować, układać z nich kompozycje, wzory, budować konstrukcje.

Opisując przedmiot należy zwracać uwagę na kolor, kształt, fakturę materiału.

Używaj określeń: miękki, szorstki, delikatny, ostry, nieprzyjemny w dotyku itp.

Zabawkami mogą być przedmioty codziennego użytku.

Nakrętki, guziki, klamerki, śrubki pobudzą wyobraźnię dziecka, a zabawa nimi nauczy dziecko cierpliwości i precyzji ruchów.

 Poświęć choć kilka minut na wspólną zabawę z dzieckiem.

Przygotujcie razem coś pysznego do jedzenia; Ogłoście konkurs dla wszystkich domowników, np. na najwyższą wieżę z klocków; Wykorzystajcie wierszyk do pokazywania, np:

Mam paluszków całą gromadkę,
(Wyciągamy 5 palców)
Wyprawię je zaraz w rejs moim statkiem.
(Z drugiej dłoni formujemy łódeczkę)
Kapitan Kciuk na rufie stoi,
(Kładziemy kciuk na dłoni-łódeczce)
A obok bosman, co niczego się nie boi
(Dokładamy palec wskazujący)
Kolorowa papuga, Pirat i Piratka
(Dokładamy palec środkowy, serdeczny i mały)
I już palców jest gromadka.
(Ruszamy wszystkimi (5) palcami.)

 

 

Wróć