Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1 w Nowym Dworze Mazowieckim

Przejście do sekcji:

Przejście do sekcji

Treść strony - Logopeda

Ćwiczenia słuchowe

Zabawy Słuchowe

  1. Zabawa w naśladowanie zwierząt i przedmiotów.

To najprostsza zabawa i trening dla słuchu dziecka. Wystarczy zapytać: „Jak robi krówka?” I odpowiedzieć: „Muuuuuu.”  Dziecko najpierw będzie słuchało, jak my naśladujemy różne odgłosy, a z czasem samo odpowie na nasze pytania. Inna zabawa z odgłosami zwierzątek i przedmiotów – rodzic pokazuje kilka obrazków i pyta „Gdzie jest hau hau?”, „Gdzie jest miau miau?”, „Gdzie jest wrrrrraaaaaau, wraaaaaau?”, „Gdzie jest tik-tak, tik-tak?” itp.

  1. „Głuchy telefon” – uważne słuchanie i rozumienie mowy.

Zabawa w większym gronie osób. Wszyscy siadają w kółku. Jedna z osób szepcze do ucha drugiej jakieś słowo lub zdanie,  ta osoba kolejnej, kolejna kolejnej, a ostatnia osoba w kręgu wypowiada je na głos. I potem w drugą stronę. Zabawa uczy też skupienia i pracy w grupie. Najzabawniej jest, kiedy dzieci przekręcą powtarzany wyraz.

  1. Czułe ucho, czyli zabawa w „słyszę coś!”

Jak się bawić? Wystarczy zakrzyknąć: „O, ho! Co to jest, co to było? Słyszałaś/słyszysz?” Można się bawić tak wszędzie – na placu zabaw, w domu, w sklepie. Śpiewające ptaki, śmiech dzieci, szczekanie psa, piejący kogut, odgłosy zamykanych drzwi, komunikat z windy, klaksony, karetka pogotowia na sygnale, dzwonek telefonu, dźwięk miksera, szum wody…

  1. „Co zabrać?”

Pytamy dziecko:, „Co dzisiaj ze sobą zabieramy? Co dzisiaj spakujemy do plecaczka? Może zabierzemy ze sobą wszystkie przedmioty na literkę M?” I dziecko ma za zadanie wyszukać przedmioty na daną literkę – misio, marchewka, mydło itp. Oczywiście robimy to wspólnie z dzieckiem.

  1. „Co to za dźwięk?”

Zabawy z przedmiotami codziennego użytku wydającymi dźwięki np. klucze, monety, sztućce, gazeta, czajnik, pudełko z kaszą, butelka z wodą, itp. Mama, tata prezentuje dźwięki przedmiotów i po prezentacji można rozpocząć zabawę w rozpoznawanie. Dziecko nie może widzieć podczas odgadywania przedmiotów.

  1. Dźwiękowe memo.

Potrzebujesz parzystej liczby jednakowych, nieprzezroczystych pojemników, np. żółtych opakowań po zabawkach z jajek Kinder Niespodzianka. Pogrupuj je w pary i do każdej z nich nasyp kolejno: piasek, drobną kaszę, sól, cukier.  Na dole pojemników zrób znaczek markerem (taki sam na każdym pudełku w danej parze). Pozwól dziecku potrząsać jajkami i odgadywać po dźwięku pary.

  1. „O czym myślę?”

Jak się bawić? Najpierw należy zebrać jakiś zbiór przedmiotów. Rodzic/opiekun sylabizuje, np. szklan-ka, ku-bek, lal-ka, a dziecko ma za zadanie zgadnąć, o czym myśli. Potem dziecko sylabizuje, a rodzic zgaduje.

  1. Podział zdań na wyrazy i wyrazów na sylaby (wyrazy dwusylabowe, wyrazy trzysylabowe, wyrazy wielosylabowe)
  2. Łączenie sylab w wyrazy:
    – Jaki to będzie wyrazkiedy powiem pił-ka? A kiedy powiem sa-mo-lot? Najpierw wyrazy składające się z 3 sylab, potem coraz trudniejsze.
  3. Wyodrębnianie pierwszej głoski.

Co słyszysz na początku wyrazu Ania/Ul/Ewa itp. Najpierw dziecko powinno opanować wyróżnianie samogłosek, a potem spółgłosek na początku wyrazu (biurko, samochód itp.)

  1. Zabawa w dobieraniewyrazów na określoną głoskę, tworzenie ciągów wyrazowych:

„Teraz będziemy mówić wyrazy na literę a” itp.

  1. Łączenie głosek wwyrazy dzielenie wyrazów na głoski

– Jaki to wyraz, kiedy mówię m-a-m-a?

– Jakie głoski słyszysz w wyrazie domek?

  1. Szukanie ukrytych wyrazów w innychwyrazach

Rodzic wypowiada wyrazy np. ser-ce, gra-bie, a zadaniem dziecka jest „znalezienie” innego wyrazu w prezentowanym.

 

 

Wróć