Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1 w Nowym Dworze Mazowieckim

Przejście do sekcji:

Przejście do sekcji

Treść strony - Integracja sensoryczna - SI

  • dzieci

Zabawy sensoryczne

Poniżej proponowane zabawy na ten tydzień:

Tajemnicze pudełko/worek

stymulacja proprioceptywna, stymulacja dotykowa

Rodzicu, do tej zabawy użyj pudełka lub worka. Włóż tam różne przedmioty, np.: łyżkę, maskotkę, banana, klucze itd. Poproś dziecko, by włożyło tam rękę nie widząc co jest w środku, a następnie zgadło, czego dotyka. Możesz przy tym zadawać pomocnicze pytania, np. jaki jest to kształt, jaka dana rzecz jest w dotyku itd.

 

Rytm

 stymulacja proprioceptywna i przedsionkowa, planowanie motoryczne, kontrola nad impulsywnością 

 Wyklejamy linię taśmą malarską. Dziecko pochyla się i podnosi z ziemi kartkę, po czym wykonuje zgodnie z rytmem (Rodzic uderza w dłonie) tyle ruchów, ile wskazuje cyfra(kropeczki) na kartce. Na przykład trzy kroki w przód, sześć kroków w tył, itp.

 

Zabawa w hamburgera

 stymulacja proprioceptywna, dotykowa

 Połóżcie poduszkę na podłodze. Dziecko kładzie się na poduszce, tak by jego głowa wystawała. Rodzic kładzie na dziecku kolejną poduszkę.

UWAGA: głowa dziecka nie może się znaleźć między poduszkami!

Rodzic powoli zaczyna naciskać na górną poduszkę, ugniatając ją. Rodzicu, zapytaj dziecko, czy chciałoby, aby ucisk był mocniejszy, czy masz już przestać. Nie przerywając naciskania, możesz rozszerzyć zabawę: kręć kółka górną poduszką, udając, że dodajesz ketchup, przesuwaj poduszkę do przodu i do tyłu, udając, że dodajesz musztardę, lub delikatnie unoś i opuszczaj poduszkę na dziecko, udając, że dodajesz ogórki, sałatę, itp.

 

Zegarmistrz

 stymulacja słuchowa, rozpoznawanie/różnicowanie dźwięków, koncentracja uwagi

 Rodzicu,pokaż dziecku budzik, nakręć go tak, aby mógł usłyszeć jego dźwięk. Następnie dziecko zamyka oczy lub wychodzi z pokoju. Rodzić nakręca budzik, tak aby uruchomił się za kilkadziesiąt sekund i chowa go w wybranym miejscu. Dziecko czeka na uruchomienie się budzika. Gdy usłyszy dźwięk, jego zadaniem jest zlokalizowanie budzika. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

Kolorowe spinacze.

- ćwiczenia małej motoryki i wzmacnianie napięcia mięśniowego

Do wykonania ćwiczenia będą potrzebne klamerki i wieszaki na ubrania. Będą również potrzebne dwa krzesła, sznurek i dwie miseczki lub pudełka. Między krzesła zawieszamy sznurek. Dziecko leżąc na podłodze na kocyku lub na piłce rehabilitacyjnej ma za zadanie przypiąć klamerki na wieszaki wg kolorów, które są rozrzucone przed nim na podłodze.

Proszę zwrócić uwagę na ułożenie palców (palec wskazujący na górze, a kciuk na dole).

 

Most.

-ćwiczenia usprawniające równowagę dynamiczną, przekraczanie linii środka
Przyklejamy taśmę malarską na podłogę. Zadaniem dziecka jest przejść po niej stopa za stopą tak, aby palce dotykały pięty. Najpierw do przodu, a następnie tyłem także stopa za stopą tak, aby palce dotykały pięty (maksymalnie 3 razy).

Następnie wykonujemy to samo ćwiczenie z zamkniętymi oczami pięty (maksymalnie 3 razy);
Modyfikacja ćwiczenia:
Wzdłuż linii rozrzucamy po prawej stronie makaron (wstążki), zgniecion echusteczki higieniczne lub małe zabawki np.  z kinder jajek. Zadaniem dziecka jest iść po linii stopa za stopą tak, aby palce dotykały pięty i spróbować zabrać prawą stópką przedmiot i przełożyć go na lewą stronę. Teraz przedmiot leży po lewej stronie. Zadaniem dziecka jest iść po linii stopa za stopą tak, aby palce dotykały pięty i spróbować zabrać lewą stópką przedmiot i przełożyć go na prawą stronę.

 

Zapachowe zagadki.

- usprawnienie percepcji węchowej oraz poszerzanie zakresu tolerowanych zapachów

Do słoiczków wsypujemy ziarna kawy, kakao, cynamon, skórkę pomarańczy, liście mięty lub bazylii. Dobrze, żeby pojemniki nie były przezroczyste – wtedy dzieci naprawdę skupią się na zapachu. Wąchajcie wspólnie zapachy i próbujcie zgadywać jaki to zapach.

Dzieci mogą podzielić słoiczki na te, które pachną dla nich ładnie lub brzydko, albo (jeśli przygotujemy po dwa słoiki z taką samą zawartością) odnajdywać pary identycznych zapachów.

 

Smaki.

-usprawnienie percepcji smakowej oraz poszerzanie zakresu tolerowanych pokarmów

Przygotuj różne pokarmy: cytryna, chrzan, musztarda, cukier puder, sól, czekolada itp. oraz małe łyżeczki. Podawaj dziecku smaki na język, nazywaj smaki np. to jest słodkie, a to kwaśne itd., róbcie przy tym śmieszne miny, możecie bawić się tak przed lustrem.

Potem za zgodą dziecka możesz zasłonić mu oczy i podawać pokarmy a ono musi zgadnąć co spróbowało.

Wróć