Zespół Szkół nr 1 w Nowym Dworze Mazowieckim

Treść strony

• -

Sacrum i profanum - czyli ojciec Mateusz i czarownice

Dnia 9 i 10 czerwca klasy 3c i 3d, wraz z koleżankami i kolegami z klas 2a i 3a udali się na wycieczkę w region Świętokrzyski. Opiekunami wycieczki byli p. Mikusek, p. Czubak,       p. Ostrowski zaś kierownikiem wyjazdu p. Olszewski.

Pierwszym punktem programu była mało znana miejscowość Bodzentyn.  W tej cichej, jakby zapomnianej przez czas osadzie, przyszło nam podziwiać parafialny kościół      św. Ducha oraz ruiny XIV wiecznego zamku biskupów krakowskich, usytuowanego na malowniczym, wapiennym płaskowyżu nad rzeką Psarką.  Po krótkim zwiedzaniu, ruszyliśmy w drogę do Nowej Słupi. Wraz z Panią przewodnik powędrowaliśmy szlakiem na Łysą Górę. Zanim wspomniany szczyt stał się celem licznych pielgrzymek, to był miejscem kultu wierzeń pogańskich. Zatem usłyszeliśmy tu i o Świście, Poświście, Pogodzie jak i licznych legendach o sabatach i czarownicach. Na szczycie, gdy odsłoniła się nam panorama pozostałych pasm Gór Świętokrzyskich, był czas na liczne sesje fotograficzne. Czas uciekał, więc kontynuowaliśmy zwiedzanie. Dawny klasztor pobenedyktyński, muzeum misyjne Księzy Oblatów, muzeum przyrodnicze Świętokrzyskiego Parku Narodowego, dawne więzienie jeńców radzieckich i na koniec słynne rumowiska skalne znane, jako gołoborza. Nieco zmęczeni, wyruszyliśmy szlakiem przyrodniczym do Huty Szklanej, gdzie w osadzie średniowiecznej poznaliśmy specyfikę dawnych zawodów.  Dzień zakończyliśmy przyjazdem do Ostrowca Świętokrzyskiego. Największą atrakcją noclegu był pobliski McDonald .

Drugi dzień wyjazdu spędziliśmy w mieście ojca Mateusza - w Sandomierzu. Zaczęliśmy od zakupu pamiątek, przekąsek by następnie wraz z Panią przewodnik poznać historię tego miasta. Zobaczyliśmy Bramę Opatowską, rynek i ratusz, katedrę, trasę podziemną, Wąwóz Królowej Jadwigi oraz kościół św. Jakuba.

Po obiedzie udaliśmy się w podróż powrotną do Nowego Dworu Mazowieckiego.

• -

Deklaracja Dostępności

Mapa - lokalizacja

Newsletter

Dopisz się do newslettera.