Zespół Szkół nr 1 w Nowym Dworze Mazowieckim

Treść strony

• -

Wycieczka do Torunia klasy Ia i Ib

Z dużą  niecierpliwością oczekiwaliśmy na dzień wyjazdu na wycieczkę do Torunia. Marzyliśmy o tym, by odetchnąć trochę od szkolnej atmosfery i polowaniu na oceny przed końcem roku szkolnego. Dnia 07.05.2015r. o godz. 8.00 uczniowie klasy Ia i Ib, wraz z opiekunami p. A. Przekorą, p. D. Pęksą i p. A. Odrzywolską wyjechali na wycieczkę do Torunia.

Na miejsce dotarliśmy o godz. 12.00. Zwiedzanie miasta rozpoczęliśmy spacerem nad Wisłą bulwarem Filadelfijskim i spotkania z przewodniczką p. Beatą. Wąskimi uliczkami doszliśmy do Krzywej Wieży. Poznaliśmy jej legendę i próbowaliśmy sprawdzić, czy uda nam się stanąć przy jej murze i wytrwać. Niewielu sprostało zadaniu. Następnie udaliśmy się na starówkę. Po drodze widzieliśmy dom Kopernika. Na rynku zwiedziliśmy kościół, w którym pochowana została Anna, żona Zygmunta III Wazy. Wkrótce dotarliśmy pod pomnik Mikołaja Kopernika i zaskoczenie było ogromne. Nasz astronom został przebrany za Gandalfa. Okazało się, że to sprawka studentów, którzy właśnie w tych dniach obchodzili Juvenalia, czyli święto studentów. Ubrani niecodziennie, dowcipnie i kolorowo, chodząc ulicami wprowadzali wesołą atmosferę w pełne powagi miasto Toruń. Zatrzymaliśmy się również przy fontannie ze złotymi żabami. Legenda głosi, że pocałowanie ich lub przytulenie przynosi szczęście w miłości. Próbowaliśmy prawie wszyscy.

O godz. 14.00 zjedliśmy obiad i zakwaterowano nas w miejscu naszego noclegu. Następnie udaliśmy się do Fortu IV. Mogliśmy zobaczyć, jaka fortecą w formie pierścienia otoczone jest miasto i jak żyli obrońcy miasta. Podziemia zwiedzaliśmy z płonącymi pochodniami, co robiło nastrój i wrażenie tajemniczości, toteż chętnie słuchaliśmy przewodnika.

Wreszcie dotarliśmy do Żywego Muzeum Piernika, gdzie wzięliśmy udział w procesie powstawania pierniczków. Pod okiem mistrza piernikarskiego wg staropolskiej receptury, dobieraliśmy przyprawy, ucieraliśmy korzenie i przesiewaliśmy mąkę. Staraliśmy się starannie łączyć składniki i wyrabiać ciasto. W końcu nadawaliśmy kształt naszym piernikom w specjalnych ozdobnych formach. Zapach imbiru, cynamonu i gałki muszkatołowej przypominał nam atmosferę Świąt Bożego Narodzenia. Na pamiątkę dostaliśmy historyczne uprawnienia piernikarskie. Może kiedyś się przydadzą? W domu mogliśmy pochwalić się naszymi wypiekami.

Ponownie wróciliśmy do Fortu IV, by przy ognisku miło spędzić czas. Nasze opiekunki zorganizowały konkurs na piosenkę tematyczną, co mobilizowało do śpiewania i integracji klas. Było przyjemnie i radośnie. Po kolacji pozwolono nam do godz. 23.15 przebywać w swoim towarzystwie.

Następnego dnia po śniadaniu spakowaliśmy się i udaliśmy się do Planetarium. Obejrzeliśmy seans astronomiczny o układzie słonecznym i jego planetach. Duże wrażenie zrobiła na nas projekcja obrazu nieba. Jednak wygodne siedzenia i zaciemniona sceneria pokazu sprawiły, że niektórzy przeznaczyli ten czas na drzemkę. Chyba po nieprzespanej nocy.

Był też czas na to, by zaopatrzyć się w pamiątki i słynne pierniki np. Katarzynki na Rynku Starego miasta.

Kolejnym punktem naszej wycieczki była wizyta w Muzeum Etnograficznym. Mogliśmy zobaczyć w jakich domach dawniej mieszkali ludzie tych terenów. Zainteresowanie nasze skupiło się przede wszystkim na poznaniu zabawek i zabaw dzieci w odległych czasach. Świetnie się przy tym bawiliśmy.

Obiad zjedliśmy na starówce w znanej restauracji „Pod Gęsią Szyją” i pożegnaliśmy gościnny Toruń.

Ruszyliśmy do Golubia-Dobrzynia, niestety nie udało nam się zwiedzić zamku. Obejrzeliśmy go tylko z zewnątrz i wysłuchaliśmy jego historii z ust naszego pilota.

O godz. 19.00 dotarliśmy do Nowego Dworu Mazowieckiego.

Myślę, że większość była zadowolona z programu wycieczki, zwłaszcza, że pogoda dopisała.

Dominika Boczkowska

Deklaracja Dostępności

Mapa - lokalizacja

Newsletter

Dopisz się do newslettera.