Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1 w Nowym Dworze Mazowieckim

Przejście do sekcji:

Przejście do sekcji

Treść strony - Integracja sensoryczna - SI

  • Si

Zabawy sensoryczne

Witam, poniżej proponowane zabawy na ten tydzień:

Pozwól dziecku dźwigać.

stymulacja proprioceptywna, dotykowa

Rodzicu na zakupach daj dziecku własny koszyk/mini wózek, który będzie mogło pchać lub ciagnąć. Niech przyniesie siatkę z zakupami do domu czy odstawi odkurzacz na miejsce.

Po schodach na siedząco!

stymulacja proprioceptywna, przedsionkowa

Pozwól dziecku zsuwać się po schodach w pozycji siedzącej. Towarzyszące temu uczucie trzęsienia bardzo dobrze wpływa na integrację sensoryczną.

Tor przeszkód

stymulacja proprioceptywna, przedsionkowa

Stwórzcie własny tor przeszkód gdzie dziecko będzie musiało się czołgać, przeciskać, przeskakiwać pewne elementy itd. Możecie użyć do tego poduszek, kszeseł, stołu - wszystkiego co wam wpadnie do głowy!

Lina

stymulacja proprioceptywna, dotykowa

Dobrym pomysłem na zabawę z dzieckiem jest również przeciąganie liny. Możecie do tego użyć rownież np. starego, zwiniętego prześcieradła.

Krzesło obrotowe

stymulacja przedsionkowa

Siedzące na fotelu obrotowym dziecko obracaj kilka razy w jedną stronę, po czym zatrzymaj fotel i zacznij obracać w drugą. Szczególnie na początku należy zachować dużą ostrożność, obserwując reakcje dziecka.

Siłowanie się z dzieckiem

stymulacja proprioceptywna, dotykowa

Spróbujcie "powalczyć" kotłując się w łóżku, posiłować się np. z użyciem wcześniej wspomnianej liny. Należy być ostrożnym, ale też pozwolić by dziecko użyło siły np. by się wydostać z naszych objęć. Pamiętajmy, wszystko w ramach i atmosferze dobrej zabawy!

Książka

stymulacja słuchowa, koncentracja uwagi

W cichym pomieszczeniu poproś dziecko, by zamknęło oczy. Sięgnij po książkę i przewracaj jej strony, po każdej robiąc krótką przerwę. Zadaniem dziecka jest zapamiętanie, ile stron zostało przewróconych.

 

Wrzuć piłkę.

Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, utrawalenie stronności ciała-kierunków prawa-lewa.

Dziecko siada na piłce, dywanie, poduszce sensomotorycznej, po jego lewej i prawej stronie ma ulokowane wiaderka, miski:

Zadaniem dziecka jest wycelowanie piłeczką do wiaderka wypowiedzianego przez rodzica np. wrzuć piłkę do wiaderka po prawej stronie, itp.

Modyfikacja ćwiczenia:

Dziecko musi zapamiętać co robić- mówi i wrzuca piłeczkę np. prawą ręka do lewego wiaderka, lewa ręką do prawego wiaderka, prawa ręką do prawego, lewą ręką do lewego itd.

 

Hopsa sa.

Stymulacja układu przedsionkowo-proprioceptywnego. Ćwiczenie kształtujące prawidłowy trójpalczasty chwyt pisarski.
 Do tego ćwiczenia proszę przygotować: klamerki, poduszki, 10 kartek A4, a na każdej napisać cyfry od 1-10. Każda z nich na osobnej kartce. Proszę rozmieścić poduszki po
pokoju, a obok nich położyć karty (jedna karta obok jednej poduszki). Dziecko samodzielnie przypina sobie wszystkie klamerki na plecy, brzuch, uda, ramiona. Proszę zwrócić uwagę na ułożenie palców (palec wskazujący na górze, a kciuk na dole).

Zadaniem dziecka są skoki obunóż (na boso, nogi złączone) po poduszkach i przyczepienie do kartki tyle klamerek ile wskazuje cyfra na niej umieszczona.

Po skończonym zadaniu dziecko zbiera klamerki (przypina na sobie) skacząc po poduszkach na jednej nodze.

Najpierw na prawej, a potem na lewej nodze.

 

Pobawmy sie razem.

Ćwiczenia ruchów naprzemiennych koordynujących półkule mózgowe.

 zabawa w robienie orłów na dywanie w pozycji leżącej

 unoszenie prawej ręki i lewej nogi oraz lewej ręki i prawej nogi w leżeniu na plecach

 chwytanie prawą ręką lewej pięty i lewą ręką prawej pięty w leżeniu na plecach

 dotykanie na zmianę prawą ręką lewego kolana i lewą ręką prawego kolana

 skoki pajacyka

 maszerowanie połączone z wymachami rąk

 przekładanie lub przerzucanie woreczka/piłeczki/kulki papieru z ręki do ręki na wysokości wzroku

Wróć