Podczas ćwiczeń artykulacyjnych proszę, by dziecko pamiętało o trzech zasadach:
- unosimy język do wałeczka dziąsłowego za górnymi zębami,
-zbliżamy zęby do siebie, ale nie zaciskamy,
-wargi lekko wysuwamy do przodu /robimy dzióbek/.
Poniżej podaję kilka ćwiczeń wprowadzających do zabaw artykulacyjnych z dzieckiem.
Proponuję ćwiczyć przed lusterkiem :
-unieś język wysoko za górne, postaraj się utrzymać go jak najdłużej przy wałku dziąsłowym,
- ,,konik’’- kląskanie czubkiem języka o wałek dziąsłowy,
-,,żabki’’ – robienie z buzi dużego balonu,
-,,króliczek’’ – próby utrzymania kredki między górną wargą, a nosem,
- ,,zmęczony konik’’ - parskanie wargami,
-,,świnka’’- wysuwanie obu warg do przodu/ udawaj ryjek świnki/.
Przechodzimy do powtarzania słów z głoską [sz]
Uwaga!
Pamiętaj o właściwym ułożeniu języka i warg do [sz].
Po usłyszeniu dziecko powtarza usłyszane słowa :
szachy, szafa ,szalik, szufelka, szynka, szkoła, szminka, sznurowadło, szpilki, szpulka, kieliszek, koszulka, naszyjnik, ptaszek, gruszka, paluszki, kasztan, poduszka, kapelusz, kosz, szydło, szary, szklanka, puszka, pasztet, koszt, puszek, blaszka, baszta, szpak, plusz, szef, szyk, szarak, kasza, kalosz, zeszyt, szron, szpon, myszka, grosz, reszta, szept, fraszka, gulasz.
Utrwalanie głoski [sz] w wyrażeniach dwuwyrazowych.
szkolna szatnia szara myszka
pluszowy kapelusz puszysty szalik
puszka groszku koszyk szpinaku
wyszywana poduszka oszroniona szyba
bursztynowa broszka pszenna kasza
szara koszula wszyta kieszeń
koszyk gruszek szkodliwy proszek
nasza szkoła szklany kosz
pluszowy uszatek blaszana puszka
Następnie będzie podany materiał wyrazowy na różnicowanie głosek w opozycji [s-sz] .
Logopeda Teresa Wesling
25.03. 2020 r.
Materiał wyrazowy na różnicowane głosek w opozycji [s-sz]
w parach wyrazowych/zestaw zawiera głoskę [r].
s-sz
stara szafa wesoła szkoła
splątany sznurek sztywna serweta
ostre szkło szafirowa sukienka
surowy szpinak szorty Sylwka
stara szabla szary seler
słodka gruszka szeroki staw
stara szpilka szklana salaterka
sprytny szpak szary sweter
stare szydełko szerokie spodnie
sok gruszkowy szerokie spodnie
stare kalosze szerokie schody
stary szpadel sznurek Sławka
smutny murarz szeroka stopa
szybki tygrys większe lustro
grubszy sweter pyszna surówka
garnuszek bigosu ostra szabla
okruszki sernika gęste szuwary
plasterek pietruszki pyszny deser
prostokątna szyba pyszny deser
plasterek szynki szary flamaster
słomkowy kapelusz suchy kaszel
wąska szpada senny Leszek
kosz ananasów nasza klasa
plastikowa szufelka kosz kokosów
pyszna sałata większa sala
maszyna do pisania szkolny autobus
pusta szklanka arkusz brystolu
Uwaga!
Pamiętaj o właściwym ułożeniu języka do głosek:
[s] - język jest schowany za dolnymi zębami,
[sz]- język leży przy wałku dziąsłowym za górnymi zębami.
Po wykorzystaniu par wyrazowych, możemy z dzieckiem przystąpić do powtarzania słów tzw. wyłamywaczy języka. W tym przypadku są to wyrazy, z których każdy z nich zawiera zarówno głoskę [sz] jak i głoskę [s].
Uwaga! Jeśli będziesz mieć trudności z wymówieniem tych słów to wymawiaj je dzieląc na sylaby, np.: szo-sa, lis- to- nosz.
szosa szóstka oszóst
szałas staruszek pastuszek
smakosz serduszko listonosz
szansa szympans maszynista
suszarka straszydło ptaszysko
Po przećwiczeniu par wyrazowych, powtórz także zestaw zdań. W zdaniach znajdują się głoski [sz] i [s], nie ma żadnych innych głosek typu [ż ,cz, dż].
Ćwiczone głoski występują we wszystkich pozycjach wyrazu.
Stopniowana jest też częstość ich użycia, od 2 do 4 razy.
Zdania do powtarzania w zakresie różnicowania głosek w opozycji [sz-s].
1. Mama wkłada skarpety do szuflady.
2. Nad szopą lata sowa.
3. Szymon kupił słomkowy kapelusz.
4. Piesek szybko biega.
5. Myszka je serek.
6. Słoń ma szarą skórę.
7. Obok szafy stoją sanki.
8. Sławek ma spodenki na szelkach.
9. Łukasz poplamił spodnie sokiem.
10.Ola ma szeroki pasek do sukienki.
11.W górach szumią lasy i strumyki.
12.Samochód szybko jechał do miasta.
13.Sroka gotuje kaszkę dla ptasząt.
14.Mateusz poszedł do sadu po gruszki.
15.Leszek lubi szpinak i kaszkę.
16.W koszyku jest gówka kapusty.
17.W sklepie są szynki i kiełbasy.
18.Tomasz ma w kieszeni chustkę do nosa.
Naucz się na pamięć wierszyka rymowanego z głoską [sz]- jest to ćwiczenie utrwalające poprawną wymowę [sz].
,,Szajka myszy’’
Szajka myszy na paluszkach,
szuka groszku po garnuszkach.
W szafie kaszkę pałaszuje,
i okruszków poszukuje.
Szymek przerwał myszkowanie,
poszedł kupić kota na nie.
Ćwiczenie słuchu fonematycznego:
Rodzic odczytuje wierszyk, a Ty klaszczesz, gdy usłyszysz głoskę [sz].
Postaraj się po usłyszeniu go powtórzyć.
Wierszyk ,, Szałas Szymona’’
Szumiał las, a w lesie
Szałas stał Szymona.
Z kijków i szmat szarych
Szymon go wykonał.
Miał Szymon kolegę
szalonego Szczepana
Raz Szczepan w szałasie
udawał szamana.
Śmiał się z przyjaciela
szydził wciąż z przekąsem.
Szymon go za to nazywał
sztywniackim szympansem.
Szokujące wrzaski
Szum i zgiełk wzniecili.
Szarpali, ciągnęli,
Szałas przewrócili.
Wybierz jedną zwrotkę i postaraj się powtórzyć ją z pamięci.
Logopeda Teresa Wesling
30.03.2020 r.
Polecenie: Poniżej podaję kilka ćwiczeń języka i warg, które wprowadzą do ćwiczeń artykulacyjnych z głoską [r].
Proponuję ćwiczyć przed lusterkiem :
1.Otwórz buzię, język ułóż na dziąsłach przy górnych zębach .
Szybko i delikatnie wymawiaj głoskę ,,d”.
2.Wymawiaj delikatnie i szybko głoskę ,,t”.
3.Wymawiaj na przemian delikatnie i szybko ,,t’’- na zębach potem
,,d”- na dziąsłach- ćwiczenia wykonuj przy otwartej buzi i nieruchomej buzi.
4.Ułóż na czubku języka wąski paseczek papieru, językiem unieś go do wałeczka dziąsłowego za górnymi zębami. Zdmuchnij papierek z czubka języka.
Ćwiczenia języka powtórz kilka razy.
Powtórz sylaby:
tra, tro, tre, tru, try, atra, atro, atre,
atru, atry
dra, dro, dre, dru, dry, otra, otro, otre,
otru, otry
Powtórz wyrazy w układzie z głoskami [t,d]
[tr-] na początku wyrazu:
trawa, trasa, tramwaj, tratwa, trampki, trafić, tren, trójka, trociny, traktor, trapez, trasa, trąba, tren, trener, tresować, trochę, trójkąt, truć, tran, troje, trudny, truskawka, trybuna, trujący, tryskać, tracić, trolejbus
[dr-] na początku wyrazu:
drabina, droga, drewno, drewniaki, druty, drasnąć, drapieżnik, drażnić, dreptać, drewniany, drób, drogowskaz, dreszcz, drut, drugi, drobny, drozd, drożdże, drób, drasnąć, drażnić drapać, dropsy, drobny, drogi, dramat,
Powtórz pary wyrazowe:
Trudna droga drogie futro
druga strona stary drut
drobny druk dobre truskawki
drewniany wiatrak strażacka drabina
Ćwiczenia logopedyczne 6.04.2020 r.
Zanim przystąpisz do ćwiczeń wymowy musisz poćwiczyć język i wargi. Pamiętaj, aby je wykonywać każdego dnia 5 min. Najlepiej ćwicz, stojąc przed lustrem.
1.Uśmiechnij się szeroko.
2.Ułóż usta w dzióbek.
3.Pięc razy naprzemiennie szeroko się uśmiechnij i zrób dzióbek.
4.Energicznie kląskaj językiem i uderzaj nim o górne podniebienie.
Poniżej znajdują pary wyrazów zróżnicowane pod względem dźwięczności i bezdźwięczności, które różnią się wyłącznie jedną
głoska,np.: [z-s,b-p,ż-z,
Polecenie: Wymów poprawne usłyszane pary wyrazowe.
koza - kosa
furtka - kurtka
noże - nosze
harfa - szarfa
bułka - półka
łąka - mąka
bączek – pączek
kłódka - łódka
żebra - zebra
muszka - puszka
krówka – mrówka
beczka - rzeczka
fala - hala
borówka - sznurówka
fosa - kosa
żarówka - żaglówka
fotel - hotel
myszka - szyszka
bąk - pąk
kaczka - paczka
Uwaga!
Jeśli jeszcze nie potrafisz poprawnie powtórzyć poprawnie par wyrazowych, nie przejmuj się. Musisz jeszcze trochę poćwiczyć.
W domu – powtarzaj materiał wyrazowy codziennie. Pracuj przez 15 minut.
02.04.2020 r.
Ćwiczenia utrwalające poprawną wymowę głoski [cz] w różnych pozycjach wyrazu.
Podczas ćwiczeń artykulacyjnych proszę pamiętaj o trzech zasadach w czasie wymawiania głoski [cz].
-unieś język do wałeczka dziąsłowego za górnymi zębami, -zęby do siebie zbliż, ale nie zaciskaj, -wargi lekko wysuwamy do przodu /robimy dzióbek/.
Pamiętaj !
Głoskę [cz] należy wymawiać -krótko
Oto kilka przykładów ćwiczeń usprawniających pracę języka:
- kląskanie – rytmiczne unoszenie języka do podniebienia,
- wypychanie języka na boki wewnątrz jamy ustnej,
- dotykanie czubkiem języka kolejnych zębów,
- formowanie języka szerokiego i wąskiego.
Ćwiczenia artykulacyjne
Polecenie: Po usłyszeniu powtórz usłyszane słowa. Staraj się poprawnie wymawiać głoskę
[cz ] w podanych wyrazach. Jeśli popełnisz błąd to powtórz słowa jeszcze raz.
Ćwiczenia są zaplanowane na 15min.
Zacznij od powtórzenia sylab z głoską [cz], potem powtarzaj usłyszane
słowa:
cza, czo, cze, czu, czy
acza, oczo, ecze, uczu, yczy, iczy
acz, ocz, ecz, ucz, ycz, icz
Utrwalanie [cz] w podanych wyrazach:
-biegacz, płacz, klacz, badacz, tułacz, kołacz, puchacz, trębacz, warkocz, klucz, mecz, smycz, bicz, obręcz, bogacz, mlecz, brodacz, palacz, słuchacz, spinacz, włamywacz,
-czapka, czapla, czajka, czajnik, czoło, czołg, czubek, czółno, czepek, czekolada, czytanka, czytelnia, czereśnie, czysty, czekać, czołgać, czujnik, czerwony, czarodziej, czary, czarny,
-kaczka, paczka, teczka, beczka, mleczko, laleczka, bułeczka, apteczka, nożyczki, doniczka, łączka, jęczmień, licznik, słonecznik, poczta, uczta, kolczyki, tarcza, kolczyk, tarcza,
-piecze, warczy, czarny, koczek, kaczy, pieczeń, świecznik, jęczy, loczki, moczyć, czesać, boczek, kroczek, oczko, czysty, pieczywo, czarodziej, policzek, poczwara, liczydło, koczkodan, naczynia, stoliczek, pałeczka, poczekalnia, moczyć, cielaczek, kubeczek, haczyk, ćwiczyć.
Pamiętaj! Jeśli jeszcze nie potrafisz poprawnie powtórzyć poprawnie
słów z [cz], nie przejmuj się. Musisz jeszcze trochę poćwiczyć.
15. 04.2020 r.
Ćwiczenia utrwalające poprawną wymowę głoski [cz] w parach wyrazowych.
Polecenie: Umiesz już prawidłowo wymawiać pojedyncze wyrazy z głoską [cz]. Teraz postaraj się powtórzyć pary wyrazowe takich wyrazów.
Jeśli popełnisz błąd, powtórz słowa jeszcze raz.
czysta czapka apetyczny pączek
czerwone źródło wypieczona bułeczka
czas oczekiwania uczynny chłopczyk
czerwona czapka znaczek pocztowy
czarne oczy słoneczna łączka
uczynny wnuczek kaczka dziwaczka
tabliczka czekolady pudełeczko patyczków
smaczny poczęstunek zapieczętowana paczka
początek meczu oczy Czarka
boczna poręcz czarna teczka
czujna czapla cztery czołgi
wieczorny mecz czarna czupryna
mleczna czekolada pomarańczowa włóczka
buteleczka mleczka teczka Mareczka
W domu – powtarzaj materiał wyrazowy codziennie. Pracuj przez 15 minut.
Warto skorzystać z podanych niżej linków, na których można znaleźć ćwiczenia on-line.
Ćwiczenia są do wydrukowania, jest też wiele pomysłów na zabawy logopedyczne w domu.
http://www.logofigle.pl/zasoby/gry-logopedyczne
http://www.superbelfrzy.edu.pl/category/gry-edukacyjne/logopedyczne/
http://www.logopediapraktyczna.pl/
https://www.superkid.pl/cwiczenia-logopedyczne
http://juzwiem.edu.pl/cwiczenia
http://www.pracownialogopedy.pl/
http://brzęczychrząszcz.blogspot.com/
http://www.facebook.com/smykoterapia
http://logoswiat.blog.onet.pl/
http://logopedarybka.pl/pomoce/darmowe/
http://babyonline.pl/gry-logopedyczne
http://www.toker.com.pl/cwiczenia-logopedyczne-dla-dzieci/
27.04.2020
Ćwiczenia oddechowe wpływają na wykształcenie właściwego toru oddechowego i fonacyjnego.
Mają wpływ na poprawną wymowę, zapobiegają wadom wymowy.
Oto kilka propozycji ćwiczeń oddechowych Proponuję skorzystać linku : https://www.youtube.com/watch?v=239TTWW9NfI
Obserwując ćwiczenia spróbuj kilka z nich wykonać:
-zasysanie powietrza do rurki i łapanie skrawków papierków/ ta zabawa jest ci znana, -dmuchanie na piłeczki w szklankach, -na talerzyku rozsyp kaszę lub ryż schowaj pod nimi obrazki , odszukaj je, -narysuj na kartce drogę i dmuchaj po niej piłeczką
Oglądając filmik poznasz wiele ciekawych propozycji ćwiczeń oddechowych.
Życzę udanej zabawy
1. Zacznij od powtórzenia sylab :
KRA, KRO, KRE, KRU, KRY,
GRA, GRO, GRE, GRU, GRY
CHRA, CHRO, CHRE, CHRU, CHRY
Możesz napisać wyżej wymienione sylaby na osobnych karteczkach, wylosowane sylaby powtarzaj.
2. Powtórz wyrazy, również możesz je napisać na osobnych kartkach .
grabie graham gryka
grudzień grubas gruchot
grupa gruszka groźba
gromada grochówka agrafka
monogram dekagram kaligrafia
geografia emigrant kongres
ogryzek tygrys nagroda
ogrodnik zagroda chrapka
chrabąszcz chryzantema chrupki
chrobot schronisko
Życzę udanej zabawy
Polecenie: Powtórz pary wyrazowe. Staraj się poprawnie wymawiać głoskę [CZ] w podanych wyrazach. Jeśli popełnisz błąd to powtórz słowa jeszcze raz.
Pamiętaj o właściwym ułożeniu języka do głosek do:
[c] - język jest schowany za dolnymi zębami,
[cz]- język leży przy wałku dziąsłowym za górnymi zębami.
Zestaw zawierający głoski [cz-c] i [r]
cymbałki cegła cztery widelce
cedrowe czółno czwarty palec
czekoladowy cukierek czerwony latawiec
cudowny wieczór cztery klocki
czerwony hiacynt czarna kotwica
cyfra cztery czerwony latawiec
cały wieczór uczynny krawiec
granica Czech czarna tablica
pachnąca czeremcha czwarta tablica
cały buraczek czarny plecak
piwnica Czarka czerwone klocki
pracowity czeladnik apetyczny placek
pracownik czytelni pączki na tacy
pachnące czereśnie owieczki na łące
gorące mleczko potłuczona cukiernica
obrączka na palcu pączki na tacy
gorące mleczko teczka Mareczka
Rymowanka na różnicowanie głosek [cz-c] powtórz lub przeczytaj.
,, Wilk i owce”
Tam na łączce obok beczki,
wilczek czyha na owieczki.
Czyha czujny i milczący.
Czas dla owiec to milczący.
Na tej stronie znajdziesz ćwiczenia z głoskami szumiącymi
https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I
Życzę udanych ćwiczeń
Temat : Ćwiczenia języka do głoski [r]
Polecenie: Poniżej podaję kilka ćwiczeń języka i warg, które wprowadzą do ćwiczeń artykulacyjnych z głoską [r].
Proponuję ćwiczyć przed lusterkiem :
1.Otwórz buzię, język ułóż na dziąsłach przy górnych zębach .
Szybko i delikatnie wymawiaj głoskę ,,d”.
2.Wymawiaj delikatnie i szybko głoskę ,,t”.
3. Wymawiaj na przemian delikatnie i szybko ,,t’’- na zębach potem
,,d”- na dziąsłach- ćwiczenia wykonuj przy otwartej buzi i nieruchomej buzi.
4.Ułóż na czubku języka wąski paseczek papieru, językiem unieś go do wałeczka dziąsłowego za górnymi zębami. Zdmuchnij papierek z czubka języka.
Ćwiczenia języka powtórz kilka razy.
Obejrzyj filmik dotyczący ćwiczeń języka do [r].
https://www.youtube.com/watch?v=aR75YM-nQgU-
Życzę udanych ćwiczeń
Temat: Ćwiczenia logopedyczne języka i warg .
Pamiętaj!
Aby pięknie mówić, należy ćwiczyć język i wargi.
Proponuję obejrzenie filmiku na, którym będą zaprezentowane ćwiczenia języka i warg. https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I
Obserwując dziewczynkę wykonaj razem kolejne ćwiczenia:
- balonik,
-ruchoma szczeka,
-koci grzbiet,
-malowanie sufitu,
-rureczka,
-śliweczka,
-kląskanie,
-rybka,
-zmaganie z chrupkiem,
-wafelkowa uczta
Życzę udanej zabawy
4.05.2020
Podczas ćwiczeń artykulacyjnych proszę pamiętaj, że głoskę [ż] należy wymawiać w sposób dźwięczny, należy uruchomić struny głosowe.
Zacznij od ćwiczeń języka
Oto kilka przykładów ćwiczeń usprawniających pracę języka:
- kląskanie – rytmiczne unoszenie języka do podniebienia,
- wypychanie języka na boki wewnątrz jamy ustnej,
- dotykanie czubkiem języka kolejnych zębów,
- formowanie języka szerokiego i wąskiego -zrób z języka ,,rurę”
Poćwicz wymowę wyrazów :
[ż] – na początku wyrazu:
żaba, żal, rzadki, jarzyny, żagiel, żarówka, żona, żuk, rzodkiewka, żółw, rzut, żółty, żółtko, rzeka, rzepa, żyto, żyła, żyletka, żyrafa, żądło, rzęsy, żbik, rzucać, żarłok, żarty, żelazo, żeglarz, żelatyna, żołnierz, żonkil,
żubr, żur, żuraw, żurawina, żużel, życzenia, rzeczka, rzepa, żyrandol, rzemień, rzemyk, rzutnik, żywy, rzeźba, żeglarski
[ż] – w środku wyrazu:
morze, korzeń, kożuch, nożyk, pożytek, plaża, bażant, marzenie, jarzyny, warzywa, jarzębina, pożar, orzech, orzeł, porządek, róża, burza, kałuża, podwórze, leżak, koleżanka, talerzyk, dyżur, duży, różowy, świeży, kołnierzy, łyżeczka, łóżeczko, piżama, księżyc, filiżanka, drążek, pożyczka, węże, posążek, porzeczka,
[ż] – w grupach spółgłoskowych wyrazu:
wierzba, łyżwy, brzuch, brzytwa, olbrzym, grzyby, grzbiet, grzmot, grzebień, grzywa, grzęda, mżawka, żbik, żłóbek, żmija, wrzosy, wrzawa, wrzesień, nożyczki, porzeczki, talerzyk, ważyć, wieża.
Życzę udanej ćwiczeń:)
Temat: Materiał wyrazowy utrwalający różnicowane głosek w opozycji [z-ż]
Polecenie: Powtórz pary wyrazowe. Pamiętaj o właściwym ułożeniu
języka
do poszczególnych głosek [ z] oraz [ż].
[ z- ż ]
zabawna żaba żółta zabawka
zadowolona Żaneta żeliwny zamek
zagon rzodkiewek rzadka zupa
złoty żeton żabia zatoka
zęby żbika żakiet Zyty
zakole rzeki żakiet Zyty
zabawny żółwik żółta bielizna
zakupiona żaglówka żona Bazylego
zapach żonkili złota plaża
znane morze zupa warzywna
zamkowa wieża zimne morze
zapach grzybów żwawy kozioł
zupa jarzynowa zimowy kożuch
zabawka Jerzego żywot koziołka
złoty żagiel żelazny zamek
Temat: Ćwiczenia pamięci i uwagi słuchowej-rebusy słuchowe-"Uszy do
góry” A. Dobrowolska
Ćwiczenie polega na otworzeniu kolejnych okienek – kliknij w każde
okienko, które się otworzy.
Przeczytaj polecenie i wykonaj zadanie. Są to rebusy słuchowe,
polegające na tym, by ze słuchu wykonać poszczególne zadania,
np. zamień, przestaw lub usuń litery, sylaby itp.
Otwórz link, by wykonać ćwiczenie
Na dole po lewej stronie możesz kliknąć i skorzystać z:
losowej wirówki, wymieszać lub odsłonić wszystkie pola lub rozpocząć ponownie
Życzę dobrej zabawy :) Pani Teresa
Polecenie: Poćwicz wymowę. Powtórz pary wyrazowe. Pamiętaj o właściwym ułożeniu języka do [sz, ż, cz]
[SZ- Cz- Ż/RZ]
szyja żyrafy haczyk na wieszaku
szeroka rzeka liczydła Łukasza
blaszana żaglówka czołg na sznurku
koszyk warzyw szeroka obręcz
żołędzie i kasztany szkolna tarcza
sztorm na morzu szklane naczynie
kasza jęczmienna czarne szelki
beczka do kiszenia kubeczek kasztanów
paczka paluszków pocztowa depesza
pudełeczko szpilek naszyjnik i kolczyki
koszula Czarka czoło i uszy
ciekawa czytanka
kolczyki ciotki kożuch na zimę
dojrzałe poziomki
plaża nad jeziorem
groźna burza
różowa łazienka
wieża obok źródełka żółte bazie
Uwaga!
Pamiętaj o poprawnej artykulacji głosek : sz,ż,cz .
Język powinien być uniesiony za górne zęby.
Temat: Różnicowanie głosek [z-rz]. Usprawnianie słuchu fonematycznego.
Zdanie będzie polegało na segregowaniu wyrazów na dwie grupy .
Jedna grupa wyrazów będzie miała głoskę [z], a druga ma głoskę [ ż/rz].
Aby wykonać to zadanie otwórz link
https://wordwall.net/pl/resource/1457471/logopedia/z-%c5%bc
Twoim zadaniem będzie głośne powtórzenie nazwy obrazka i określenie – Czy słychać w nim głoskę [z] czy [ż ] ?
Następnie przeciągnij obrazek do właściwej grupy.
Po wykonaniu całego zadania . Postaraj się powtórzyć wszystkie wyrazy z głoskami [z-ż-rz]
Ćwiczenie pomoże ci utrwalić poprawną wymowę głosek [z/ż/rz], usprawnia słuch fonemowy oraz rozwija słownictwo.
Temat: Znajdź parę do głoski [ ż/rz]- gra logopedyczna
Twoim zadaniem jest połączenie w pary takich samych obrazków.
Kolejno klikaj w okienka, głośno wymawiaj nazwy obrazka, sprawdzić, czy
do siebie pasują.
Otwórz link,
https://wordwall.net/pl/resource/1436542/logopedia/znajd%c5%ba-par%c4%99-g%c5%82oska-%c5%bc
Pamiętaj! O poprawnej wymowie głoski [ż].
Ćwiczenie to pozwoli ci utrwalić poprawną artykulację oraz usprawnić spostrzegawczości i pamięć wzrokową.
Temat: Uzupełnianie zdań brakującymi wyrazami. Praca z tekstem
,, Po deszczu….”. Uzupełnianie zdań brakującymi wyrazami.
Utrwalanie poprawnej wymowy głosek [sz, ż, cz, szcz].
Ćwiczenie polega uzupełnieniu zdań brakującymi wyrazami.
Otwórz link
Czytaj głośno pokazujące się zdania.
Starannie wymawiaj kolejne słowa z głoskami [ sz, ż, cz, szcz].
Uzupełnij każde zdanie właściwymi wyrazami.
Ćwiczenie pomoże ci utrwalić poprawną artykulację, wzbogaci
słownictwo i rozwinie myślenie logiczne.
Życzę dobrej zabawy :) Pani Teresa
Zadanie polega na uzupełnieniu krzyżówki hasłami związanymi z różnymi ,,Powiedzeniami”
Otwórz link
https://wordwall.net/pl/resource/1296108/logopedia/krzy%c5%bc%c3%b3wka-tr-dr-powiedzenia
Kliknij, np. w cyfrę 1 – pokaże się hasło ,, Biednemu zawsze ……w oczy”
Twoim zadaniem jest uzupełnienie hasła właściwym słowem jest to
,,wiatr’
Kliknij na dole w klawiaturę, wpisz kolejne litery wyrazu w-i-a-t-r w okienka krzyżówki.
Jeżeli dobrze wpisałeś otrzymasz odpowiedź – Dobre słowo.
Pamiętaj każde hasło trzeba uzupełnić brakującym słowem.
W podobny sposób wypełnij całą krzyżówkę.
Pamiętaj! Głośno powtarzaj poszczególne słowa.
Dobrze wykonane ćwiczenie pozwoli Ci utrwalić poprawną wymowę wyrazów z głoską [r].
Poznasz znane Powiedzenia, rozwiniesz swoje słownictwo.
Temat; Różnicowanie głosek [SZ-S] -gra logopedyczna
Zdanie będzie polegało na segregowaniu wyrazów na dwie grupy .
Jedna grupa wyrazów będzie miała głoskę [S], a druga ma głoskę [SZ].
Aby wykonać to zadanie otwórz link
https://wordwall.net/pl/resource/858187/logopedia-r%C3%B3%C5%BCnicowanie-sz-s
Twoim zadaniem będzie głośne powtórzenie nazwy obrazka i określenie – Czy słychać w nim głoskę [S] czy [SZ] ?
Następnie przeciągnij obrazek do właściwej grupy.
Po wykonaniu całego zadania. Postaraj się powtórzyć wszystkie wyrazy.
Ćwiczenie pomoże ci utrwalić: poprawną wymowę głosek [sz-s], usprawni twój słuch fonemowy oraz wzbogaci słownictwo.
Temat: Znajdź parę- głoska [cz]/ gra logopedyczna.
Ćwiczenie polega na znalezieniu takich samych obrazków w nazwach, których jest ukryta głoska [cz]. Jest to ćwiczenie utrwalające poprawną wymowę.
Otwórz link i wykonaj zadanie.
https://wordwall.net/pl/resource/1436856/logopedia/znajd%c5%ba-par%c4%99-g%c5%82oska-cz
Głośno powtórz wszystkie nazwy. Pamiętaj o właściwym ułożeniu języka do [cz].
Dobrej zabawy :) Pani Teresa
Zadanie polega na rozwiązaniu zagadek. Przeczytaj pytanie i odszukaj do niego właściwy obrazek. Przeciągnij obrazek do odpowiedniego okienka.
Aby wykonać to zadanie otwórz link
https://wordwall.net/pl/resource/1080164/zagadkowe-obrazki-s-sz
Jeżeli poprawnie odpowiedziałeś na wszystkie pytania to znaczy, że potrafisz dobrze kojarzyć i logicznie myśleć.
Utrwalanie poprawnej artykulacji głosek szumiących [sz, ż, cz, dż] w nagłosie wyrazu.
Zdanie polega na poprawnej wymowie głosek szumiących /sz,ż,cz,dz/ w podanych wyrazach.
Aby wykonać to ćwiczenie otwórz link
Zakręć kołem i zobacz co wypadnie? Przeczytaj wyrazy. Postaraj się poprawnie wypowiadać, każdy odczytany wyraz.
Temat: Różnicowanie- głoski szumiące i głoski syczące/ gra logopedyczna.
Zadanie polega na segregowaniu obrazków w nazwach, których znajdują się głoski szumiące i głoski syczące.
Aby wykonać to ćwiczenia należy otworzyć link https://wordwall.net/pl/resource/1177573/logopeda/r%c3%b3%c5%bcnicowanie
Powtórz głośno nazwę obrazka. Posłuchaj, czy w jego nazwie słyszysz głoskę szumiącą [sz,ż,cz, dż] lub [s,z,c,dz]. Przeciągnij obrazek do właściwej grupy.
Dobrej zabawy:) Pozdrawiam.
Ćwiczenie polega na łączeniu wyrazów w pary.
Aby wykonać zadanie otwórz link
https://wordwall.net/pl/resource/1322267/logopedia/g%c5%82oska-r-memory-wyrazowe
Klikaj kolejno w pary kart, aby sprawdzić, czy do siebie pasują. Każdy wyraz głośno przeczytaj.
Temat: Zgadnij, co to? Głoska [sz] w śródgłosie.
Ćwiczenie polega na szybkim odszyfrowaniu nazwy obrazka.
Aby wykonać zadanie otwórz link.
Jeśli wiesz, co to jest ? To szybko kliknij i głośno wymów nazwę obrazka.
Wszystkie nazwy mają głoskę [sz] w środku wyrazu.
Temat : Głoska [sz] w zdaniach.
Zadanie polega na połączeniu w pary zdań z właściwym obrazkiem, którego nazwa zawiera głoskę [sz].
Otwórz link
https://wordwall.net/pl/resource/1514722/logopedia/g%c5%82oska-sz-w-zdaniach
Przeczytaj lub powtórz usłyszane zdanie. Przeciągnij każde słowo kluczowe pasujące do jego opisu.
Dobrej zabawy:) Pozdrawiam Pani Teresa
Zadanie polega na odszukaniu ukrytych wyrazów z głoską SZ w krzyżówce.
Aby wykonać to ćwiczenia należy otworzyć link https://wordwall.net/pl/resource/2453665/zaj%c4%99cia-logopedyczne/g%c5%82oska-sz-w-wyrazach
Przeczytaj wyraz z głoską SZ . Odszukaj go w krzyżówce, klikając we właściwe miejsce.
W ten sam sposób poszukaj pozostałe wyrazy.
Temat: Utrwalanie wymowy głoski [sz]- wykreślanka „Znajdź słowo” - gra logopedyczna.
Twoim zadaniem jest znalezienie ukrytych słów w siatce Otwórz link https://wordwall.net/pl/resource/1013069/polski/wykre%c5%9blanka-z-g%c5%82osk%c4%85-sz
Słowa są ukryte w siatce liter. Znajdź je tak szybko, jak tylko potrafisz.
Nazwy obrazków ułatwią ci odnalezienie słów. Kliknij w odnaleziony wyrazy wykreślanki i kliknij w obrazek.
W ten sposób utrwalasz wymowę SZ oraz ćwiczysz spostrzegawczość, pamięć wzrokową i koncentrację.
Temat: Usprawnianie spostrzegawczości, pamięci wzrokowej i koncentracji uwagi.
Utrwalanie wymowy [r] w układzie głosek [kr, gr]- krzyżówka logopedyczna.
Twoim zadaniem jest rozwiązanie krzyżówki.
Otwórz link
https://wordwall.net/pl/resource/1071799/logopedia/krzy%c5%bc%c3%b3wka-z-kr-i-gr-
Wybierz właściwe słowo i wpisz odpowiedź, korzystając z podpowiedzi,
np.: ,, kawałek chleba … wpisujesz odpowiedź ,, kromka” w podobny sposób wykonaj następne zadania.
Na dole jest klawiatura kliknij, by wpisać odpowiedź. Głośno wymów wszystkie słowa.
Rozwiązywanie krzyżówek uczy myślenia logicznego, rozwija koncentrację, wzbogaca słownictwo oraz utrwala poprawną wymowę.
Dobrej zabawy :) Pani Teresa
16.06.2020 Temat: Utrwalanie wymowy głoski [cz] w różnych pozycjach wyrazu- Ruletka ,,Dokończ TO…” Zadanie polega na zakręceniu Ruletką i nazwanie wskazanego obrazka na głoskę [cz]. Otwórz link https://wordwall.net/pl/resource/2888548/g%C5%82oska-cz-nag%C5%82os-obrazki Zakręć kołem i głośno wymów nazwę wskazanego obrazka. W podobny sposób wykonaj kolejne zadania. Temat: Wyrazy przeciwstawne- gra logopedyczna - "Antonimy” Zadanie polega na połączeniu w pary wyrazów o znaczeniu przeciwnym. Aby wykonać zadanie otwórz link https://wordwall.net/pl/resource/831788/edukacja-wczesnoszkolna/antonimy-wyrazy-przeciwstawne Przeciągnij i opuść każde słowo kluczowe obok opisu, np.prosty – krzywy. Dobrej zabawy:)
Zespół Szkolno-Przedszkolny
ul. Młodzieżowa 1,
05-101 Nowy Dwór Mazowiecki
NIP: 5311688691, REGON: 146254836
PP5 22 775 58 71
Sekretariat Zespołu - tel./fax 22 775 50 00
SP7 ul. Młodzieżowa 1 - 22 775 50 00
SP7 ul. Młodzieżowa 3 - 22 775 32 10
poniedziałek - czwartek 7.30 - 15.30
piątek 7.00 - 15.00