Zespół Szkół nr 1 w Nowym Dworze Mazowieckim

Wyszukiwarka

Menu dodatkowe

Nawigacja

Treść strony

Ćwiczenia logopedyczne – realizacja głoski [sz]

 

Podczas ćwiczeń artykulacyjnych proszę, by dziecko pamiętało o trzech zasadach:

 

- unosimy  język do wałeczka dziąsłowego za górnymi zębami,

-zbliżamy zęby do siebie, ale nie zaciskamy,

-wargi lekko wysuwamy do przodu /robimy dzióbek/.

 

Poniżej podaję kilka ćwiczeń wprowadzających do zabaw artykulacyjnych z dzieckiem.

Proponuję  ćwiczyć przed lusterkiem :

 

-unieś język wysoko za górne, postaraj się utrzymać go jak najdłużej przy wałku dziąsłowym,

- ,,konik’’-  kląskanie czubkiem języka o wałek dziąsłowy,

-,,żabki’’ – robienie z buzi dużego balonu,

-,,króliczek’’ – próby utrzymania kredki między górną wargą, a nosem,

- ,,zmęczony konik’’ - parskanie wargami,

-,,świnka’’- wysuwanie obu warg do przodu/ udawaj ryjek świnki/.

 

Przechodzimy do powtarzania słów z głoską [sz]

 

Uwaga!

Pamiętaj o właściwym ułożeniu języka i warg do [sz].

Po usłyszeniu dziecko powtarza usłyszane słowa :

szachy, szafa ,szalik, szufelka, szynka, szkoła, szminka, sznurowadło, szpilki, szpulka, kieliszek, koszulka, naszyjnik, ptaszek, gruszka, paluszki, kasztan, poduszka, kapelusz, kosz, szydło, szary, szklanka, puszka, pasztet, koszt, puszek, blaszka, baszta, szpak, plusz, szef, szyk, szarak, kasza, kalosz, zeszyt, szron, szpon, myszka, grosz, reszta, szept, fraszka, gulasz.

 

Utrwalanie głoski [sz] w wyrażeniach dwuwyrazowych.

szkolna szatnia                                                       szara myszka                                               

pluszowy kapelusz                                                 puszysty szalik     

puszka groszku                                                       koszyk szpinaku                                                                                                                            

wyszywana poduszka                                            oszroniona szyba

bursztynowa broszka                                              pszenna kasza 

szara koszula                                                          wszyta kieszeń

koszyk gruszek                                                       szkodliwy proszek                                                 

nasza szkoła                                                            szklany kosz                                       

pluszowy uszatek                                                    blaszana puszka                                                                                                             

 

Następnie będzie podany materiał wyrazowy na różnicowanie głosek w opozycji [s-sz] .

                                                                                                  Logopeda Teresa  Wesling

 

25.03. 2020 r.

Materiał wyrazowy na różnicowane głosek w opozycji [s-sz]

 w parach wyrazowych/zestaw zawiera głoskę [r].              

                                              s-sz

stara szafa                                                 wesoła szkoła                                           

splątany sznurek                                       sztywna serweta

ostre szkło                                                 szafirowa sukienka

surowy szpinak                                         szorty Sylwka

stara szabla                                               szary seler

słodka gruszka                                          szeroki staw

stara szpilka                                              szklana salaterka

sprytny szpak                                            szary sweter

stare szydełko                                           szerokie spodnie

sok gruszkowy                                          szerokie spodnie

stare kalosze                                             szerokie schody

stary szpadel                                             sznurek Sławka

smutny murarz                                         szeroka stopa  

szybki tygrys                                            większe lustro

grubszy sweter                                          pyszna surówka

garnuszek bigosu                                      ostra szabla

okruszki sernika                                       gęste szuwary

plasterek pietruszki                                  pyszny deser

prostokątna szyba                                     pyszny deser

plasterek szynki                                        szary flamaster    

słomkowy kapelusz                                  suchy kaszel

ska szpada                                            senny Leszek

kosz ananasów                                          nasza klasa

plastikowa szufelka                                  kosz kokosów

pyszna sałata                                            większa sala

maszyna do pisania                                  szkolny autobus

pusta szklanka                                          arkusz brystolu

Uwaga!

Pamiętaj o właściwym ułożeniu języka do głosek:

 [s]  - język jest schowany za dolnymi zębami,

 [sz]- język leży przy wałku dziąsłowym za górnymi zębami.

 

 

 

                                              

 

Ćwiczenia powtórzeniowe w zakresie artykulacji głoski [sz] w wyrazach i zdaniach.

Po wykorzystaniu par wyrazowych, możemy z dzieckiem przystąpić do powtarzania  słów  tzw. wyłamywaczy języka. W tym przypadku są to wyrazy, z których każdy z nich zawiera zarówno głoskę [sz] jak i głoskę [s].

 

Uwaga! Jeśli będziesz mieć trudności z wymówieniem tych słów to wymawiaj je dzieląc  na sylaby, np.: szo-sa,  lis- to- nosz.

 

 szosa                          szóstka                        oszóst

 szałas                         staruszek                     pastuszek

smakosz                      serduszko                    listonosz

szansa                         szympans                    maszynista

suszarka                      straszydło                   ptaszysko

 

Po przećwiczeniu par wyrazowych, powtórz także zestaw zdań. W zdaniach znajdują się głoski [sz] i [s], nie ma żadnych innych głosek typu [ż ,cz, dż].

Ćwiczone głoski występują we wszystkich pozycjach wyrazu.

Stopniowana jest też częstość ich użycia, od 2 do 4 razy.

 

Zdania do powtarzania w zakresie różnicowania głosek w opozycji  [sz-s].

1. Mama wkłada skarpety do szuflady.

2. Nad szopą lata sowa.

3. Szymon kupił słomkowy kapelusz.

4. Piesek szybko biega.

5. Myszka je serek.

6. Słoń ma szarą skórę.

7. Obok szafy stoją sanki.

8. Sławek ma spodenki na szelkach.

9. Łukasz poplamił spodnie sokiem.

10.Ola ma szeroki pasek do sukienki.

11.W górach szumią lasy i strumyki.

12.Samochód szybko jechał do miasta.

13.Sroka gotuje kaszkę dla ptasząt.

14.Mateusz poszedł do sadu po gruszki.

15.Leszek lubi szpinak i kaszkę.

16.W koszyku jest gówka kapusty.

17.W sklepie są szynki i kiełbasy.

18.Tomasz ma w kieszeni chustkę do nosa.

Naucz się na pamięć wierszyka rymowanego z głoską [sz]- jest to ćwiczenie utrwalające poprawną wymowę [sz].

 

,,Szajka myszy’’

 

Szajka myszy na paluszkach,

szuka groszku po garnuszkach.

         W szafie kaszkę pałaszuje,

          i okruszków poszukuje.

Szymek przerwał myszkowanie,

 poszedł kupić kota na nie.

 

Ćwiczenie słuchu fonematycznego:

Rodzic odczytuje wierszyk, a Ty klaszczesz, gdy usłyszysz głoskę [sz].

Postaraj się po usłyszeniu go powtórzyć.

 

Wierszyk ,, Szałas Szymona’’

 

Szumiał las, a w lesie

Szałas stał Szymona.

Z kijków i szmat szarych

Szymon go wykonał.

 

Miał Szymon kolegę

szalonego Szczepana 

Raz Szczepan w szałasie

udawał szamana.

 

Śmiał się z przyjaciela

szydził wciąż z przekąsem.

Szymon go za to nazywał

sztywniackim szympansem.

 

Szokujące wrzaski

Szum i zgiełk wzniecili.

Szarpali, ciągnęli,

Szałas przewrócili.

 

Wybierz jedną zwrotkę i postaraj  się powtórzyć ją z pamięci.

 

                                                                                Logopeda Teresa Wesling

 

30.03.2020 r.

Utrwalanie wymowy głoski [r] w układzie głosek [tr,dr].

Polecenie: Poniżej podaję kilka ćwiczeń języka i warg,  które wprowadzą do ćwiczeń  artykulacyjnych z głoską [r].

Proponuję  ćwiczyć   przed lusterkiem :

1.Otwórz buzię, język ułóż na dziąsłach przy górnych zębach .

Szybko i delikatnie wymawiaj głoskę ,,d”.

2.Wymawiaj delikatnie i szybko głoskę ,,t”.

3.Wymawiaj na przemian delikatnie i szybko ,,t’’- na zębach  potem

,,d”- na dziąsłach- ćwiczenia wykonuj przy otwartej buzi i nieruchomej buzi.

4.Ułóż na czubku języka  wąski paseczek papieru, językiem unieś go do wałeczka dziąsłowego za górnymi zębami. Zdmuchnij papierek z czubka języka.

Ćwiczenia języka  powtórz kilka razy.

Powtórz sylaby:

tra,   tro,  tre,   tru,  try,                     atra,  atro,  atre,

atru,  atry

dra,  dro, dre,  dru,  dry,                        otra,  otro,  otre,

otru, otry

 

Powtórz wyrazy w układzie z głoskami [t,d]

 

[tr-] na początku wyrazu:

trawa, trasa, tramwaj, tratwa, trampki, trafić, tren, trójka, trociny, traktor, trapez, trasa, trąba, tren, trener, tresować, trochę, trójkąt, truć, tran, troje, trudny, truskawka, trybuna, trujący, tryskać, tracić, trolejbus

[dr-] na początku wyrazu:

drabina, droga, drewno, drewniaki, druty, drasnąć, drapieżnik, drażnić, dreptać, drewniany, drób, drogowskaz, dreszcz, drut, drugi, drobny, drozd, drożdże, drób, drasnąć, drażnić drapać, dropsy, drobny, drogi, dramat,

Powtórz pary wyrazowe:

Trudna droga                                drogie futro

druga strona                                stary drut

drobny druk                                 dobre truskawki

drewniany wiatrak                           strażacka drabina

Ćwiczenia logopedyczne 6.04.2020 r.

Ćwiczenia słuchu fonematycznego/różnicowanie głosek w opozycji dźwięczna/bezdżwięczna. Zabawy słowem.

Zanim przystąpisz do ćwiczeń wymowy musisz poćwiczyć język i wargi. Pamiętaj, aby je wykonywać każdego dnia 5 min. Najlepiej ćwicz, stojąc przed lustrem.

 

1.Uśmiechnij się szeroko.

2.Ułóż usta w dzióbek.

3.Pięc razy naprzemiennie szeroko się uśmiechnij i zrób dzióbek.

4.Energicznie kląskaj językiem i uderzaj nim o górne podniebienie.

 

Poniżej znajdują pary wyrazów zróżnicowane pod względem dźwięczności i bezdźwięczności, które różnią się wyłącznie jedną

głoska,np.: [z-s,b-p,ż-z,

 

Polecenie: Wymów poprawne usłyszane pary wyrazowe.

koza - kosa 

furtka - kurtka

noże - nosze 

harfa - szarfa

bułka -  półka 

łąka - mąka

bączek – pączek

kłódka - łódka

żebra - zebra 

muszka - puszka

krówka – mrówka

beczka - rzeczka

fala - hala

borówka - sznurówka

fosa - kosa

żarówka - żaglówka

fotel - hotel

myszka - szyszka

bąk - pąk

kaczka - paczka

 

Uwaga!

Jeśli jeszcze nie potrafisz poprawnie powtórzyć poprawnie par wyrazowych, nie przejmuj się. Musisz jeszcze trochę poćwiczyć.

W domu – powtarzaj materiał wyrazowy codziennie. Pracuj  przez  15 minut.     

                                        02.04.2020 r.                   

Ćwiczenia utrwalające poprawną wymowę głoski [cz] w różnych pozycjach wyrazu.

 

Podczas ćwiczeń artykulacyjnych proszę pamiętaj o trzech zasadach w czasie wymawiania głoski [cz].

 

-unieś  język do wałeczka dziąsłowego za górnymi zębami, -zęby do siebie zbliż, ale nie zaciskaj, -wargi lekko wysuwamy do przodu /robimy dzióbek/.

Pamiętaj !

Głoskę [cz] należy wymawiać -krótko

Oto kilka przykładów ćwiczeń usprawniających pracę języka:

 

- kląskanie – rytmiczne unoszenie języka do podniebienia,

- wypychanie języka na boki wewnątrz jamy ustnej,

- dotykanie czubkiem języka kolejnych zębów,

- formowanie języka szerokiego i wąskiego.

 

Ćwiczenia artykulacyjne

 

Polecenie: Po usłyszeniu powtórz usłyszane słowa. Staraj się poprawnie wymawiać głoskę

 

[cz ] w podanych wyrazach. Jeśli popełnisz błąd  to powtórz słowa jeszcze raz.

Ćwiczenia są zaplanowane na 15min.

 

Zacznij od powtórzenia sylab z głoską [cz], potem powtarzaj usłyszane

słowa:

cza, czo, cze, czu, czy

acza, oczo, ecze, uczu, yczy, iczy

acz, ocz, ecz, ucz, ycz, icz

 

Utrwalanie [cz] w podanych wyrazach:

 

-biegacz, płacz, klacz,  badacz,  tułacz, kołacz,  puchacz, trębacz, warkocz, klucz, mecz, smycz, bicz, obręcz, bogacz, mlecz, brodacz, palacz, słuchacz, spinacz, włamywacz,

 

-czapka, czapla, czajka, czajnik, czoło, czołg, czubek, czółno, czepek, czekolada, czytanka, czytelnia, czereśnie, czysty, czekać, czołgać, czujnik, czerwony, czarodziej, czary, czarny,

 

-kaczka, paczka, teczka, beczka, mleczko, laleczka, bułeczka, apteczka, nożyczki, doniczka, łączka, jęczmień, licznik, słonecznik, poczta, uczta, kolczyki, tarcza, kolczyk, tarcza,

 

-piecze, warczy, czarny, koczek, kaczy, pieczeń, świecznik, jęczy, loczki, moczyć, czesać, boczek, kroczek, oczko, czysty, pieczywo, czarodziej, policzek, poczwara, liczydło, koczkodan, naczynia, stoliczek, pałeczka, poczekalnia, moczyć, cielaczek, kubeczek, haczyk, ćwiczyć.

Pamiętaj! Jeśli jeszcze nie potrafisz poprawnie powtórzyć poprawnie

słów z [cz], nie przejmuj się. Musisz jeszcze trochę poćwiczyć.     

                            

                                                  15. 04.2020 r.      

 Ćwiczenia utrwalające poprawną wymowę  głoski [cz] w parach wyrazowych.

 

 

Polecenie: Umiesz już prawidłowo wymawiać pojedyncze wyrazy z głoską [cz]. Teraz postaraj się powtórzyć pary wyrazowe takich wyrazów.

 Jeśli popełnisz błąd,  powtórz słowa jeszcze raz.

 

czysta czapka                                       apetyczny pączek

czerwone źródło                                     wypieczona bułeczka

czas oczekiwania                                    uczynny chłopczyk

czerwona czapka                                     znaczek pocztowy

czarne oczy                                         słoneczna łączka 

uczynny wnuczek                                     kaczka dziwaczka

tabliczka czekolady                                 pudełeczko patyczków

smaczny poczęstunek                             zapieczętowana paczka

początek meczu                                      oczy Czarka 

boczna poręcz                                       czarna teczka

czujna czapla                                       cztery czołgi

wieczorny mecz                                      czarna czupryna

mleczna czekolada                                   pomarańczowa włóczka

buteleczka mleczka                                  teczka Mareczka 

 

W domu – powtarzaj materiał wyrazowy codziennie. Pracuj  przez  15 minut.       

Ćwiczenia logopedyczne oddechowe.

27.04.2020

Ćwiczenia oddechowe wpływają na wykształcenie  właściwego  toru oddechowego i fonacyjnego.

 Mają wpływ na poprawną wymowę, zapobiegają wadom wymowy.

 

Oto kilka propozycji ćwiczeń oddechowych Proponuję skorzystać linku : https://www.youtube.com/watch?v=239TTWW9NfI

Obserwując ćwiczenia spróbuj kilka z nich wykonać:

-zasysanie powietrza do rurki i łapanie skrawków papierków/ ta zabawa jest ci znana, -dmuchanie na piłeczki w szklankach, -na talerzyku rozsyp kaszę lub ryż schowaj pod nimi obrazki , odszukaj je, -narysuj na kartce drogę i dmuchaj po niej piłeczką

 

Oglądając filmik poznasz wiele ciekawych propozycji ćwiczeń oddechowych.

 

Życzę  udanej zabawy 

 

 

 

Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski [r] po spółgłoskach [g,h,k].

1. Zacznij od powtórzenia sylab :

 

KRA,   KRO,   KRE,   KRU,  KRY,

 

GRA,   GRO,   GRE,   GRU,  GRY

 

CHRA,  CHRO,  CHRE,  CHRU, CHRY

 

Możesz napisać wyżej wymienione sylaby na osobnych karteczkach, wylosowane sylaby powtarzaj.

 

 

2. Powtórz wyrazy, również możesz je napisać na osobnych kartkach .

 

grabie                   graham                gryka

 

grudzień                 grubas                gruchot

 

grupa                    gruszka               groźba

 

gromada                 grochówka              agrafka

 

monogram                dekagram              kaligrafia

 

geografia               emigrant              kongres

 

ogryzek                 tygrys                nagroda

 

ogrodnik               zagroda                chrapka

 

chrabąszcz            chryzantema             chrupki

 

chrobot               schronisko

                             

 

Życzę  udanej zabawy 

Temat: Różnicowanie głosek w opozycji [cz-c].

Polecenie:  Powtórz pary wyrazowe. Staraj się poprawnie wymawiać głoskę [CZ] w podanych wyrazach. Jeśli popełnisz błąd  to powtórz słowa jeszcze raz.

 

Pamiętaj o właściwym ułożeniu języka do głosek do:

 [c]  - język jest schowany za dolnymi zębami,

 [cz]- język leży przy wałku dziąsłowym za górnymi zębami.

  

 Zestaw zawierający głoski [cz-c] i [r]

 

cymbałki cegła                                  cztery widelce

cedrowe czółno                                  czwarty palec

czekoladowy cukierek                            czerwony latawiec

cudowny wieczór                                 cztery klocki            

czerwony hiacynt                                czarna kotwica

cyfra cztery                                    czerwony latawiec

cały wieczór                                    uczynny krawiec

granica Czech                                   czarna tablica

pachnąca czeremcha                              czwarta tablica

cały buraczek                                   czarny plecak

piwnica Czarka                                  czerwone klocki

pracowity czeladnik                             apetyczny placek

pracownik czytelni                              pączki na tacy         

pachnące czereśnie                              owieczki na łące

gorące mleczko                                  potłuczona cukiernica

obrączka na palcu                               pączki na tacy

gorące mleczko                                  teczka Mareczka

  Rymowanka na różnicowanie głosek [cz-c] powtórz lub przeczytaj.

 

                           ,, Wilk i owce”                            

  Tam na łączce obok beczki,

  wilczek czyha na owieczki.

  Czyha czujny i milczący.

  Czas dla owiec to milczący.

 

Na tej stronie znajdziesz ćwiczenia z głoskami szumiącymi             

                                                 

 

https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I

 

  Życzę  udanych ćwiczeń  

                                                                                                             

Temat : Ćwiczenia języka do głoski  [r]

 

Polecenie: Poniżej podaję kilka ćwiczeń języka i warg,  które wprowadzą do ćwiczeń  artykulacyjnych z głoską [r].

 

Proponuję  ćwiczyć   przed lusterkiem :

1.Otwórz buzię, język ułóż na dziąsłach przy górnych zębach .

Szybko i delikatnie wymawiaj głoskę ,,d”.

2.Wymawiaj delikatnie i szybko głoskę ,,t”.

3. Wymawiaj na przemian delikatnie i szybko ,,t’’- na zębach  potem

,,d”- na dziąsłach- ćwiczenia wykonuj przy otwartej buzi i nieruchomej buzi.

4.Ułóż na czubku języka  wąski paseczek papieru, językiem unieś go do wałeczka dziąsłowego za górnymi zębami. Zdmuchnij papierek z czubka języka.

Ćwiczenia języka  powtórz kilka razy.

 

Obejrzyj filmik dotyczący ćwiczeń języka do [r].

 

https://www.youtube.com/watch?v=aR75YM-nQgU-

 

Życzę  udanych ćwiczeń 

 

 

 

Temat: Ćwiczenia logopedyczne języka i warg .

 

Pamiętaj!

 

 Aby pięknie mówić, należy ćwiczyć  język i wargi.

Proponuję obejrzenie filmiku na, którym będą zaprezentowane ćwiczenia języka i warg. https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I

 

Obserwując dziewczynkę wykonaj razem kolejne ćwiczenia:

- balonik,

-ruchoma szczeka,

-koci grzbiet,

-malowanie sufitu,

-rureczka,

-śliweczka,

-kląskanie,

-rybka,

-zmaganie z chrupkiem,

-wafelkowa uczta

 

Życzę  udanej zabawy 

 

 

 

 

 

Rewalidacja – Logopedia / poniedziałek 27.04. 2020 Wykreślanka - z głoską [SZ] Polecenie; Wyszukaj w ramce podane wyrazy z głoską SZ. Są ukryte w poziomie i pionie. Wyrazy zamaluj kolorem.

  • wykreślanka

Ćwiczenia utrwalające poprawną wymowę głoski [ż] na początku i na końcu wyrazu. Materiał wyrazowy utrwalający różnicowane głosek w opozycji [z-ż]. Materiał wyrazowy utrwalający różnicowane głosek w opozycji [z-ż].

4.05.2020

Podczas ćwiczeń artykulacyjnych proszę pamiętaj, że  głoskę [ż] należy wymawiać w sposób dźwięczny,  należy uruchomić struny głosowe.

 

Zacznij od ćwiczeń języka

Oto kilka przykładów ćwiczeń usprawniających pracę języka:

- kląskanie – rytmiczne unoszenie języka do podniebienia,

- wypychanie języka na boki wewnątrz jamy ustnej,

- dotykanie czubkiem języka kolejnych zębów,

- formowanie języka szerokiego i wąskiego -zrób z języka ,,rurę”

 

Poćwicz wymowę wyrazów :

 

[ż] – na początku wyrazu:

żaba,  żal, rzadki, jarzyny, żagiel, żarówka,  żona, żuk, rzodkiewka,  żółw, rzut,  żółty,  żółtko,  rzeka,  rzepa, żyto, żyła,  żyletka,  żyrafa,  żądło, rzęsy, żbik,  rzucać, żarłok, żarty,  żelazo,  żeglarz,  żelatyna,  żołnierz,  żonkil,

 

żubr,  żur,  żuraw,  żurawina,  żużel,  życzenia,  rzeczka,  rzepa, żyrandol,  rzemień,  rzemyk,  rzutnik,  żywy,  rzeźba,  żeglarski

 

[ż] – w środku wyrazu:

morze,  korzeń,  kożuch,  nożyk,  pożytek, plaża,  bażant, marzenie, jarzyny,  warzywa,  jarzębina,  pożar,  orzech, orzeł,  porządek, róża,  burza,  kałuża,  podwórze, leżak,  koleżanka, talerzyk, dyżur, duży,  różowy,  świeży,  kołnierzy, łyżeczka, łóżeczko, piżama, księżyc,  filiżanka,  drążek,  pożyczka, węże, posążek, porzeczka,

 

[ż] – w grupach spółgłoskowych wyrazu:

wierzba,  łyżwy,  brzuch, brzytwa,  olbrzym, grzyby, grzbiet,  grzmot, grzebień,  grzywa,  grzęda,  mżawka,  żbik,  żłóbek, żmija, wrzosy, wrzawa,  wrzesień, nożyczki, porzeczki,  talerzyk,  ważyć,  wieża.

Życzę  udanej ćwiczeń:)

 

 

Temat: Materiał wyrazowy utrwalający  różnicowane głosek w opozycji [z-ż]

 

Polecenie: Powtórz pary wyrazowe. Pamiętaj o właściwym ułożeniu

języka

do poszczególnych głosek [ z] oraz [ż].

                                                    

                        [ z- ż ]

 

zabawna żaba                    żółta zabawka

 

zadowolona Żaneta               żeliwny zamek

 

zagon rzodkiewek                 rzadka zupa

 

złoty żeton                      żabia zatoka

 

zęby żbika                       żakiet Zyty

 

zakole rzeki                     żakiet Zyty                   

 

zabawny żółwik                   żółta   bielizna

 

zakupiona żaglówka               żona Bazylego

 

zapach żonkili                   złota plaża

 

znane morze                      zupa warzywna

 

zamkowa wieża                    zimne morze

 

zapach grzybów                   żwawy kozioł

 

zupa jarzynowa                   zimowy kożuch

 

zabawka Jerzego                  żywot koziołka

 

złoty żagiel                     żelazny zamek

 

 

Temat: Ćwiczenia pamięci i uwagi słuchowej-rebusy słuchowe-"Uszy do

góry”  A. Dobrowolska

 

Ćwiczenie  polega na otworzeniu kolejnych okienek – kliknij w każde

okienko, które się otworzy.

Przeczytaj polecenie i wykonaj zadanie. Są to rebusy słuchowe,

polegające na tym, by ze słuchu wykonać poszczególne zadania,

 np. zamień, przestaw lub usuń litery, sylaby itp.

Otwórz link, by wykonać ćwiczenie

https://wordwall.net/pl/resource/1119453/logopedia/rebusy-s%c5%82uchowe-%c4%87wicz-pami%c4%99%c4%87-i-uwag%c4%99-s%c5%82uchow%c4%85-%c5%bar%c3%b3d%c5%82o

 

Na dole po lewej stronie możesz kliknąć i skorzystać z:

losowej wirówki, wymieszać lub odsłonić wszystkie pola lub rozpocząć ponownie

 

Życzę  dobrej zabawy :) Pani Teresa                                    

  12.05.2020 Temat: Materiał wyrazowy utrwalający poprawną artykulację głosek szumiących[sz,cz,ż/rz].

  Polecenie:   Poćwicz wymowę. Powtórz pary wyrazowe.  Pamiętaj o właściwym ułożeniu języka do [sz, ż, cz]

                                                    

                     [SZ- Cz- Ż/RZ]

 

szyja  żyrafy                         haczyk na wieszaku

 

szeroka rzeka                         liczydła Łukasza

 

blaszana żaglówka                     czołg na sznurku

 

koszyk warzyw                         szeroka obręcz      

 

żołędzie i kasztany                   szkolna tarcza

 

sztorm na morzu                       szklane naczynie

 

kasza jęczmienna                      czarne szelki

                                    

beczka do kiszenia                    kubeczek kasztanów  

 

paczka paluszków                      pocztowa depesza

 

pudełeczko szpilek                    naszyjnik i kolczyki

 

koszula Czarka                        czoło i uszy

 

ciekawa czytanka 

                                      kolczyki ciotki kożuch na zimę

                                      dojrzałe poziomki

plaża nad jeziorem                                  

                                      groźna burza

różowa łazienka                      

                                      wieża obok źródełka żółte bazie

 

Uwaga!

Pamiętaj o poprawnej artykulacji głosek : sz,ż,cz .

Język powinien być uniesiony za górne zęby.

                             

 

Temat: Różnicowanie głosek [z-rz]. Usprawnianie słuchu fonematycznego.

 

Zdanie będzie polegało na segregowaniu wyrazów  na dwie grupy .

Jedna grupa wyrazów będzie miała  głoskę [z],  a druga ma głoskę [ ż/rz].

Aby wykonać to zadanie otwórz link

https://wordwall.net/pl/resource/1457471/logopedia/z-%c5%bc

 

Twoim zadaniem będzie głośne powtórzenie  nazwy obrazka  i określenie – Czy  słychać w nim głoskę [z] czy [ż ] ?

Następnie przeciągnij obrazek do właściwej grupy.

Po wykonaniu całego zadania . Postaraj się powtórzyć wszystkie wyrazy z głoskami [z-ż-rz]

 

Ćwiczenie pomoże ci utrwalić poprawną wymowę głosek [z/ż/rz], usprawnia słuch fonemowy oraz rozwija słownictwo.

 

 

Temat: Znajdź parę do głoski [ ż/rz]- gra logopedyczna               

 

 

Twoim zadaniem jest połączenie w pary takich samych obrazków.

Kolejno klikaj w okienka, głośno wymawiaj nazwy obrazka, sprawdzić, czy

do siebie pasują.

Otwórz link,

https://wordwall.net/pl/resource/1436542/logopedia/znajd%c5%ba-par%c4%99-g%c5%82oska-%c5%bc

Pamiętaj!  O poprawnej wymowie głoski [ż].

Ćwiczenie to pozwoli ci utrwalić poprawną artykulację oraz usprawnić spostrzegawczości i pamięć wzrokową.                                  

                     

 

Temat: Uzupełnianie zdań brakującymi wyrazami. Praca z tekstem

,, Po deszczu….”. Uzupełnianie zdań brakującymi wyrazami.

Utrwalanie poprawnej wymowy głosek [sz, ż, cz, szcz].

 

Ćwiczenie polega uzupełnieniu zdań brakującymi wyrazami.

Otwórz link

https://wordwall.net/pl/resource/1193999/polski/po-deszczu-pos%c5%82uchaj-tekstu-nast%c4%99pnie-znajd%c5%ba-prawid%c5%82ow%c4%85

 

Czytaj głośno pokazujące się zdania.

Starannie wymawiaj kolejne słowa z głoskami [ sz, ż, cz, szcz].

Uzupełnij każde zdanie właściwymi wyrazami.

Ćwiczenie pomoże  ci utrwalić poprawną artykulację, wzbogaci

słownictwo i rozwinie myślenie logiczne.

 

Życzę  dobrej zabawy :)  Pani Teresa 

18.05.2020 Utrwalanie wymowy wyrazów ze zbitkami głosek: [TR, DR/Powiedzenia-krzyżówka

Zadanie polega na uzupełnieniu krzyżówki hasłami związanymi z różnymi ,,Powiedzeniami”

Otwórz link

https://wordwall.net/pl/resource/1296108/logopedia/krzy%c5%bc%c3%b3wka-tr-dr-powiedzenia

Kliknij, np. w cyfrę 1 – pokaże się hasło ,, Biednemu zawsze ……w oczy”

Twoim zadaniem jest uzupełnienie hasła właściwym słowem   jest to

,,wiatr’

Kliknij na dole w klawiaturę, wpisz kolejne litery wyrazu w-i-a-t-r w okienka krzyżówki.

 Jeżeli dobrze wpisałeś otrzymasz odpowiedź – Dobre słowo.

Pamiętaj każde hasło trzeba uzupełnić brakującym słowem.

W podobny sposób wypełnij całą krzyżówkę.

Pamiętaj! Głośno powtarzaj poszczególne słowa.

Dobrze wykonane ćwiczenie pozwoli Ci utrwalić poprawną wymowę wyrazów z głoską [r].

Poznasz znane Powiedzenia, rozwiniesz swoje słownictwo.

 

Temat; Różnicowanie głosek [SZ-S]  -gra logopedyczna

 

Zdanie będzie polegało na segregowaniu wyrazów  na dwie grupy .

Jedna grupa wyrazów będzie miała  głoskę [S],  a druga ma głoskę [SZ].

Aby wykonać to zadanie otwórz link

https://wordwall.net/pl/resource/858187/logopedia-r%C3%B3%C5%BCnicowanie-sz-s

 

Twoim zadaniem będzie głośne powtórzenie  nazwy obrazka  i określenie – Czy  słychać w nim głoskę [S] czy [SZ] ?

Następnie przeciągnij obrazek do właściwej grupy.

Po wykonaniu całego zadania. Postaraj się powtórzyć wszystkie wyrazy.

 

Ćwiczenie pomoże ci utrwalić: poprawną wymowę głosek [sz-s], usprawni twój  słuch fonemowy oraz wzbogaci  słownictwo.

 

Temat: Znajdź parę- głoska [cz]/ gra logopedyczna.

 

Ćwiczenie polega na znalezieniu takich samych obrazków w nazwach, których jest ukryta głoska [cz]. Jest to ćwiczenie utrwalające poprawną wymowę.

Otwórz link i wykonaj zadanie.

https://wordwall.net/pl/resource/1436856/logopedia/znajd%c5%ba-par%c4%99-g%c5%82oska-cz

Głośno powtórz wszystkie nazwy. Pamiętaj o właściwym ułożeniu języka do [cz].

Dobrej zabawy :)   Pani Teresa

 

25 .05.2020 r. Temat: Utrwalanie wymowy głosek w opozycji [SZ-S]

Zadanie polega na rozwiązaniu zagadek. Przeczytaj pytanie i odszukaj do niego właściwy obrazek. Przeciągnij obrazek  do odpowiedniego okienka.

Aby wykonać  to zadanie otwórz link

https://wordwall.net/pl/resource/1080164/zagadkowe-obrazki-s-sz

Jeżeli poprawnie odpowiedziałeś na wszystkie pytania to znaczy, że potrafisz dobrze kojarzyć i logicznie myśleć.

 

 

 Utrwalanie poprawnej artykulacji głosek szumiących [sz, ż, cz, dż] w nagłosie wyrazu.

 

Zdanie polega na poprawnej wymowie  głosek szumiących /sz,ż,cz,dz/ w podanych wyrazach.

Aby wykonać to ćwiczenie otwórz link

https://wordwall.net/pl/resource/1011730/logopedia/wyrazy-z-g%c5%82oskami-sz-%c5%bcczd%c5%bc-w-nag%c5%82osie

Zakręć kołem i zobacz co wypadnie? Przeczytaj wyrazy. Postaraj się poprawnie wypowiadać, każdy odczytany wyraz.

 

 

 

Temat: Różnicowanie- głoski szumiące i głoski syczące/ gra logopedyczna.

 

Zadanie polega na segregowaniu obrazków w nazwach, których znajdują się  głoski szumiące i głoski syczące.

Aby wykonać to ćwiczenia należy otworzyć link https://wordwall.net/pl/resource/1177573/logopeda/r%c3%b3%c5%bcnicowanie

 

Powtórz głośno nazwę obrazka. Posłuchaj, czy w jego nazwie słyszysz głoskę szumiącą [sz,ż,cz, dż] lub [s,z,c,dz]. Przeciągnij obrazek do właściwej grupy.

Dobrej zabawy:)  Pozdrawiam.

 

 

01.06.2020 r. Temat: Głoska R- memory wyrazowe.

Ćwiczenie polega na łączeniu wyrazów w pary.

Aby wykonać zadanie otwórz link

https://wordwall.net/pl/resource/1322267/logopedia/g%c5%82oska-r-memory-wyrazowe

Klikaj kolejno w pary kart, aby sprawdzić, czy do siebie pasują. Każdy wyraz głośno przeczytaj.

 

 

Temat: Zgadnij, co to? Głoska [sz] w śródgłosie.

 

Ćwiczenie polega na szybkim odszyfrowaniu nazwy obrazka.

Aby wykonać zadanie otwórz link.

https://wordwall.net/pl/resource/932196/logopedia/zgadnij-co-g%c5%82oska-sz-w-%c5%9br%c3%b3dg%c5%82osie

Jeśli wiesz, co to jest ? To szybko kliknij i głośno  wymów nazwę obrazka.

Wszystkie nazwy mają głoskę [sz] w środku wyrazu.

 

 

Temat : Głoska [sz] w zdaniach.

 

Zadanie polega na połączeniu w pary zdań z właściwym obrazkiem, którego nazwa zawiera głoskę [sz].

Otwórz link

https://wordwall.net/pl/resource/1514722/logopedia/g%c5%82oska-sz-w-zdaniach

Przeczytaj lub powtórz usłyszane zdanie. Przeciągnij każde słowo kluczowe pasujące do jego opisu.

Dobrej zabawy:)  Pozdrawiam Pani Teresa

 

08.06.2020 r. Temat: Głoska SZ w ukrytych wyrazach/ krzyżówka logopedyczna.

Zadanie polega na odszukaniu ukrytych wyrazów z głoską SZ w krzyżówce.

Aby wykonać to ćwiczenia należy otworzyć link https://wordwall.net/pl/resource/2453665/zaj%c4%99cia-logopedyczne/g%c5%82oska-sz-w-wyrazach

Przeczytaj wyraz z głoską SZ . Odszukaj go w krzyżówce, klikając  we właściwe miejsce.

W ten sam sposób poszukaj pozostałe wyrazy.

 

Temat: Utrwalanie wymowy głoski [sz]- wykreślanka  „Znajdź słowo” - gra logopedyczna.

 

Twoim zadaniem jest  znalezienie ukrytych słów w siatce Otwórz link https://wordwall.net/pl/resource/1013069/polski/wykre%c5%9blanka-z-g%c5%82osk%c4%85-sz

 

Słowa są ukryte w siatce liter. Znajdź je tak szybko, jak tylko potrafisz.

Nazwy obrazków ułatwią ci odnalezienie słów. Kliknij w odnaleziony wyrazy wykreślanki  i kliknij w obrazek. 

W ten sposób utrwalasz wymowę SZ oraz ćwiczysz spostrzegawczość, pamięć  wzrokową i koncentrację.

 

 

Temat: Usprawnianie spostrzegawczości, pamięci wzrokowej i koncentracji uwagi.

             Utrwalanie wymowy [r] w układzie głosek [kr, gr]- krzyżówka logopedyczna.

 

Twoim zadaniem jest rozwiązanie krzyżówki.

Otwórz link

https://wordwall.net/pl/resource/1071799/logopedia/krzy%c5%bc%c3%b3wka-z-kr-i-gr-

 

Wybierz właściwe słowo i wpisz odpowiedź, korzystając z podpowiedzi,

np.:  ,, kawałek chleba … wpisujesz odpowiedź ,, kromka” w podobny sposób wykonaj następne zadania.

Na dole jest klawiatura kliknij, by wpisać odpowiedź. Głośno wymów wszystkie słowa.

Rozwiązywanie krzyżówek uczy myślenia logicznego, rozwija koncentrację, wzbogaca słownictwo oraz utrwala poprawną wymowę.

Dobrej zabawy :)   Pani Teresa

16.06.2020 Temat: Utrwalanie wymowy głoski [cz] w różnych pozycjach wyrazu- Ruletka ,,Dokończ TO…”

16.06.2020 

Temat: Utrwalanie wymowy głoski [cz] w różnych pozycjach wyrazu-
Ruletka ,,Dokończ TO…”

Zadanie polega na zakręceniu Ruletką i nazwanie wskazanego obrazka na
głoskę [cz].
Otwórz link
https://wordwall.net/pl/resource/2888548/g%C5%82oska-cz-nag%C5%82os-obrazki
Zakręć kołem i głośno wymów nazwę wskazanego obrazka. W podobny
sposób wykonaj kolejne zadania. 


Temat: Wyrazy przeciwstawne- gra logopedyczna - "Antonimy”

Zadanie polega na połączeniu w pary wyrazów o znaczeniu przeciwnym.
Aby wykonać zadanie otwórz link
https://wordwall.net/pl/resource/831788/edukacja-wczesnoszkolna/antonimy-wyrazy-przeciwstawne
Przeciągnij i opuść każde słowo kluczowe obok opisu, np.prosty –
krzywy.
Dobrej zabawy:)

Intranet

Kontakt

Dane kontaktowe

Zespół Szkolno-Przedszkolny
ul. Młodzieżowa 1,
05-101 Nowy Dwór Mazowiecki

NIP: 5311688691, REGON: 146254836

PP5 22 775 58 71
Sekretariat Zespołu - tel./fax 22 775 50 00
SP7 ul. Młodzieżowa 1 - 22 775 50 00
SP7 ul. Młodzieżowa 3 - 22 775 32 10

Deklaracja Dostępności

Mapa - lokalizacja

Newsletter

Dopisz się do newslettera.

Godziny otwarcia

Godziny pracy sekretariatu zespołu

poniedziałek - czwartek 7.30 - 15.30

piątek                             7.00 - 15.00

Stopka

Copyright Zespół Szkół w Nowym Dworze Mazowieckim

Rozmiar czcionki

Wersja o wysokim poziomie kontrastu

Przełącz się na widok strony o wysokim kontraście.
Powrót do domyślnej wersji strony zawsze po wybraniu linku "Graficzna wersja strony" znajdującego się w górnej części witryny.