Zespół Szkół nr 1 w Nowym Dworze Mazowieckim

Wyszukiwarka

Menu dodatkowe

Nawigacja

Treść strony

Poniedziałek 22.06.2020 r.

Witam Kochani :) Poniżej propozycje na ten tydzień.
Życzę dobrej zabawy - pani Marzenka

Wyginam śmiało ciało

Cele:

Planowanie motoryczne.

Koordynacja wzrokowo-ruchowa.

Stymulacja przedsionkowa, proprioceptywna, słuchowa.

Świadomość przestrzenna.

Świadomość własnego ciała.

Na dywanie rozkładamy w różnych miejscach woreczki/skrawki materiału, itp. w odległości niewielkiego kroku od siebie. Dzieciaki zdejmują zajmują miejsca wkoło woreczków – kamyczków. Zabawa polega na przechodzeniu z kamyka na kamyk. Dzieciaki wędrują po kamykach w różnych kierunkach.

Dziecko kładzie się na kocu, a Rodzic zawija je, a następnie rozwija. Zabawa odbywa się przy akompaniamencie wybranej muzyki. Dostosowujemy ruchy do tempa i nastroju utworu, „wczuwamy się” w muzykę. Później zamieniamy się rolami.

Dziecko dostaje balon. Zadanie polega na pokonaniu ustalonego dystansu, utrzymując jednocześnie swój balon w powietrzu (podbijając go lub podrzucając, gdy opadnie). Jeśli balon spadnie na podłogę, zawodnik musi wrócić na linię startu i ponownie przejść wyznaczoną trasę.

Rodzicu rozrzuć poduszki na podłodze, w taki sposób, by z jednej można było przeskoczyć na drugą. Kilka poduszek ułóż dalej od siebie i połóż między nimi kilka ciasno zwiniętych ręczników(niczym równoważnia) tak, by ręczniki łączyły poduszki. Podłoga jest gorącą lawą, poduszki to wyspy, a ręczniki to mosty. Dzieci muszą skakać z wyspy na wyspę i balansować na mostach, uciekając przed lawą.

W jednym końcu pokoju ustawiamy miskę. W drugim gromadzimy: małe ziemniaki, orzechy, waciki, itp. Zadaniem dzieciaków jest przeniesienie zgromadzonych przedmiotów na łyżce do miski i wrzucenie do środka.

Dzieciaki leżą na brzuchu, stopy złączone, ręce pod brodą. Na hasło Rodzica: oko, unoszą klatkę piersiową i ręką wskazują wybraną część ciała. Podobnie postępują podczas wymieniania innych części ciała znajdujących się w obrębie twarzy i kończyn górnych.

W siadzie prostym z rękoma opartymi z tyłu o podłogę. Układają piłkę na nogach powyżej stóp. Na zmianę unoszą złączone, wyprostowane nogi i biodra. Piłka przesuwa się po nogach od stóp do bioder i odwrotnie.

Dzieci w siadzie skulnym z rękoma opartymi z tyłu o podłogę. Chwytają stopami piłkę i powoli unoszą jak najwyżej. Powtarzają kilka razy. Piłkę można zamienić na woreczek, zwinięte skarpetki, itp.

Stoimy w rozkroku, pochylamy się do przodu i turlamy piłkę na zmianę wokół jednej i drugiej nogi.

Dzieciaki leżąc na brzuchu unoszą klatkę piersiową do góry i turlają piłkę od ręki do ręki.

Dzieci wspólnie z Rodzicami dobierają się w pary i robią sobie nawzajem masaż palcami dłoni/opuszkami od góry ramion do stóp.

Skarbnica pomysłów

Stymulacja dotykowa.

Stymulacja wzrokowa.

Koncentracja uwagi.

Planowanie motoryczne.

Koordynacja wzrokowo-ruchowa.

https://www.youtube.com/watch?v=50TM3qolQwo

 

 

 

Poniedziałek 15.06.2020 r.

Witam Rodziców i dzieciaki :) Poniżej proponowane zabawy na ten tydzień. Życzę dobrej zabawy - pani Marzenka

Ćwiczenia artystów

Cele:

Planowanie motoryczne.

Koordynacja wzrokowo-ruchowa.

Stymulacja przedsionkowa, proprioceptywna, słuchowa.

Świadomość przestrzenna.

Świadomość własnego ciała.

Rozwijanie sekwencyjności.

Dzieci malują dłońmi jak pędzlem wskazane przez Rodzica części ciała, np. prawą nogę, nos, lewą stopę, na początku sobie, następnie Rodzicom. Ważne jest, aby podczas zabawy dzieci zmieniały rękę, malując raz prawą, raz lewą.

Dzieci maszerują po pokoju, na hasło: Rzeźba! – stają na jednej nodze i utrzymują taką pozycję przez chwilę.

Dzieci stają i w rytm dowolnej muzyki zaczynają się poruszać. Zadaniem Rodzica jest odtworzenie ruchów. Następuje zmiana.

Dzieci wchodzą do środka uformowanych na podłodze kół (może to być sznurek, wycięte koło z papieru itp.). Dziecko staje na jednej nodze. Drugą unosi i wyciągniętymi do przodu palcami stopy rysuje promienie słońca od brzegu szarfy na zewnątrz. W czasie „rysowania” obraca się delikatnie na nodze wewnątrz szarfy. Po zatoczeniu koła zmienia nogę.

Rodzic rozkłada na podłodze kilka sznurków. Dzieci maszerują, omijając sznurki. Na hasło: Taniec na linie! – przechodzą po sznurkach, utrzymując równowagę.

Dzieci będą poruszały się jak słonie na czworakach (niskie dźwięki), natomiast przy dźwiękach wysokich muszą wstać i chodzić na paluszkach, z uniesionymi rękoma, poruszając się jak baletnice.

https://chomikuj.pl/elagromada/MUZYKA/ZABAWY+MUZYCZNO-RUCHOWE/wysoko_nisko,2161395793.mp3(audio)

 

Dzieci dobierają się w pary z Rodzicem, stają naprzeciwko siebie w odległości kilku kroków. Dziecko trzyma piłkę/woreczek/skarpetki/kłębek wełny, Rodzic tworzy przed sobą obręcz, złączając ręce. Dzieci celują piłeczkami w obręcze. Następnie zamieniają się rolami.

Na dywanie są rozrzucone skarpetki/chusteczki i cztery koła wycięte z papieru w czterech kolorach: zielonym, czerwonym, żółtym, niebieskim. Na hasło Rodzica: czerwony/niebieski, itp. – dzieci przenoszą skarpetki stopami do koła w danym kolorze.

Dzieci siedzą w parach naprzeciwko Rodzica w siadzie prostym, tak aby prawe stopy się ze sobą stykały. Lewe stopy są malarzami i malują obraz według poleceń Rodzica. Rysujemy kółeczko – to jest nasze słoneczko, kwadrat i trójkąt dodamy i domek piękny mamy, cztery kreski postawimy i płotek zrobimy. Jeszcze kwiatki zasadzimy i marzenia wnet spełnimy. Następnie „malują” prawe stopy. Można również wykonywać to ćwiczenie w pozycji leżącej.

Dzieci spacerują, wyobrażając sobie, że znajdują się w galerii. Podziwiają obrazy, które są powieszone na różnych wysokościach, np. bardzo wysoko – wspinają się na palce, bardzo nisko – poruszają się na czworakach lub w siadzie podpartym, łapiąc się za kostki.

Dzieci spacerują z woreczkami ułożonymi na głowie(książka). Utrzymują prawidłową postawę ciała, patrzą przed siebie, ich plecy są proste – chodzą na palcach. Na sygnał Rodzica – ściągają woreczki i rozluźniają się.

Dziecko jest „rzeźbiarzem”, a Rodzic „gliną”, z której „rzeźbiarz” będzie tworzył swoje dzieło. „Glina” stoi na baczność. „Rzeźbiarz” formuje „glinę”, dotykając poszczególnych części ciała. Po uformowaniu „rzeźby” następuje zamiana ról.

Skarbnica pomysłów

Stymulacja dotykowa.

Stymulacja wzrokowa.

Koncentracja uwagi.

Planowanie motoryczne.

Koordynacja wzrokowo-ruchowa.

  • 0c2c9a9f5aa6164ac4dc954cd3183619
  • ceb2d1ac080ab67cf60670606e5c82cf
  • 45239b9b011f13ae33be3e36e1ad8672
  • 77c0ca2548e878faba0a938a0d754987
  • 48f79fe5eb9a58d8768ced40411d4324

Poniedziałek 8.06.2020 r.

Witam Kochani :) Poniżej propozycje na ten tydzień.
Życzę dobrej zabawy - pani Marzenka

Na łące

Cele:

Planowanie motoryczne.

Koordynacja wzrokowo-ruchowa.

Stymulacja przedsionkowa, proprioceptywna, słuchowa.

Świadomość przestrzenna.

Świadomość własnego ciała.

Rozwijanie sekwencyjności.

Idziemy na spacer

Muzyka, określa tempo i rodzaj kroku – od powolnego marszu, przez bieg, do podskoków.

https://soundcloud.com/user-956760406/7-nagranie-muzyki-do-marszu

Zgadnij kto

Dzieci biegają, Rodzic podnosi ilustrację przedstawiającą zwierzę (mówi nazwę zwierzątka), a dzieci naśladują sposób poruszania się oraz dźwięki wydawane przez to zwierzę (Owca, Świnia, Kura, Kogut, Koń, Kaczka, Pies, Kot, Motyl, Wąż, Bocian, Pszczoła, Zając, itp.)

Pływające kaczki

Dzieci w siadzie klęcznym na kocyku wykonują ślizg. Naśladując pływające kaczki, wydają dźwięki: kwa… kwa… Na hasło: Kaczki nurkują – dzieci wykonują klęk podparty. Uginając ręce w łokciach, zbliżają głowę do podłogi (nurkują jak kaczki), a następnie wysuwają głowę lekko do przodu, prostują ręce i, zadzierając wysoko głowę, wracają do klęku podpartego (wynurzają się jak kaczki).

A sio…!

Dzieci we wspięciu na palcach maszerują -spacerują. Na hasło: Uwaga – pszczoła! – Rodzic naśladuje dźwięk wydawany przez pszczoły, a dzieci wykonują wymachy rąk w różne strony, jakby chciały odgonić pszczołę, mówiąc przy tym: A sio…!, a sio…! Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.

Uwaga, pokrzywy!

Rodzic rozstawia krzesła zwrócone do siebie oparciami, o które zaczepia gumę(sznurek). Na hasło: Uwaga, pokrzywy!– dzieci, wysoko podnosząc kolana, przechodzą tak aby nie dotknąć gumy i nie „sparzyć się pokrzywą”. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.

Pracowita dżdżownica

Na hasło: Dżdżownice spulchniają ziemię – dzieci wczołgują się do pierwszej gumy, wstają, a następnie, robiąc duży krok, wychodzą z niej i ponownie się kładą. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.

Bocian i żabki

Rodzic jest bocianem, który będzie chodził po „łące” i polował na „żabki”. Dzieci („żabki”) kucają i skaczą po „łące”. Na hasło: Idzie bocian – „żabki” siadają w klęku podpartym z rękoma wyciągniętymi przed siebie i zamierają w bezruchu, aby nie dostrzegł ich „bocian”.

Kaczuszki

https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94

Skrawki różnorodnych tkanin

Stymulacja dotykowa.

Stymulacja wzrokowa.

Koncentracja uwagi.

Drogi Rodzicu przygotuj duże kartonowe pudełko. Do pudełka włóż różne materiały po dwa skrawki, tak, żeby dziecko mogło szukać par: jeans, sztruks, bawełna, koronka, aksamit, wełna... Dziecko może najpierw wykonać to zadanie z otwartymi oczami, potem z zamkniętymi. Przy okazji dopasowywania materiałów wprowadź ich nazwy. W ten sposób dziecko poszerzy zasób słownictwa.

Ubrania

Stymulacja dotykowa, proprioceptywna.

Rozwijanie zdolności planowania motorycznego.

Koordynacja obustronna.

Do zabawy możecie wykorzystać sweterki, kurtki albo bluzy pod warunkiem, że są one zapinane na guziki, zamek błyskawiczny lub napy. Dziecko będzie kilka razy zapinać i rozpinać swoją kurtkę/bluzę/sweter. Możesz także poprosić dziecko o rozsznurowanie i zasznurowanie swoich butów lub o zapięcie ich na rzepy.

Kukurydziana masa solna

Stymulacja proprioceptywna.

Stymulacja dotykowa.

Stymulacja wzrokowa.

Sól, Mąka kukurydziana, Woda

Do miski wsypujemy tę samą ilość soli i mąki kukurydzianej, powoli dolewamy wodę, aż do uzyskania konsystencji plasteliny.

 

 

Poniedziałek 1.06.2020 r.

Witam Rodziców i dzieciaki :) Poniżej proponowane zabawy na ten tydzień. Życzę dobrej zabawy - pani Marzenka

Przeprawa na suchy ląd

Stymulacja przedsionkowa, proprioceptywna.

Świadomość przestrzenna.

Rozkładamy na dywanie obręcze, krążki i skakanki(dowolnie - poduszki, dywaniki, itp.). Dzieci poruszają się po rozłożonym sprzęcie, tak aby nie stanąć na dywanie.

Twister w wersji "olbrzym"

Stymulacja przedsionkowa, proprioceptywna, wzrokowa.

Świadomość przestrzenna.

Świadomość własnego ciała.

Znana gra dostępna jest także w wersji 'olbrzymiej'. Jeżeli Państwo mają możliwość to serdecznie polecam. Zamiast kupować Twistera, można zrobić własnego. Jest to również świetna okazja do rozwijania planowania motorycznego, a przede wszystkim świetnie spędzonego czasu wspólnie -Rodzic-dziecko.

Gry i zabawy terenowe/ poszukiwania

Stymulacja przedsionkowa, proprioceptywna.

Świadomość przestrzenna.

Planowanie motoryczne.

Wspaniały pomysł na aktywność ruchową. Zorganizujcie podchody, zbieranie drewna na wspólne ognisko, poszukiwanie skarbów w lesie czy wycieczkę rowerową.

Błoto

Stymulacja proprioceptywna.

Stymulacja dotykowa.

Stymulacja wzrokowa.

3szklanki kakao

3szklanki mąki

1szklanka cukru

Woda

Wszystkie składniki mieszamy.

Skarbnica pomysłów

Stymulacja dotykowa.

Stymulacja wzrokowa.

Koncentracja uwagi.

Planowanie motoryczne.

Koordynacja wzrokowo-ruchowa.

  • foilwall1
  • dfa1d29a3687ddbfc1d7eaf9b5a6e990
  • c7c3e72d82a0d57acb241695e5ccdacf
  • d69ca9c1518efc1aff643c4c9eef52ef
  • 671cce67aba01e141aefba37bb9de727
  • 1fadf9f46952a90cbbf3adbf08c7c8d8
  • 4ab37f71680b20cec47d1c0c50832dd7
  • 5d3458c19cbd6d7699b9d410161ca0fd

 

Poniedziałek 25.05.2020 r.

Witam Kochani :) Poniżej garść pomysłów na ten tydzień.

Życzę dobrej zabawy - pani Marzenka

Ćwiczenia V. Sherborne

Stymulacja przedsionkowa, proprioceptywna.

Świadomość własnego ciała.

Świadomość przestrzenna.

  • głaszczemy głowę, masujemy szyję, kręcimy głową na boki do przodu, tyłu, masujemy i klepiemy się po brzuszku, unosimy ręce w górę i opuszczamy w dół (naprzemiennie, jednocześnie)
  • chodzimy na paluszkach, "tupiemy", unosimy wysoko nogi, chodzimy na sztywnych nogach (bez zginania kolan)
  • w siadzie ugiętym z dłońmi opartymi z tyłu dotykamy palcami stóp podłogi, uderzamy o podłogę piętami i całą stopą, ugięte kolana- dotykamy naprzemiennie łokciami kolan
  • leżymy na podłodze z rękami wzdłuż ciała, naprężając i rozluźniając mięśnie, a następnie turlamy się z rękoma uniesionymi do góry
  • przeciągamy się jak najwyżej, jak najszerzej w pozycji leżącej na plecach
  • kręcimy się na pośladkach w lewą i prawą stronę, wokół własnej osi; jazda na pośladkach po podłodze
  • kładziemy się na plecach i przesuwamy po podłodze w dowolną stronę, następnie na brzuchu; dziecko leży na plecach a Rodzic ciągnie go za nogi
  • dziecko leży rozluźnione na podłodze, a Rodzic je kołysze; Rodzic kołysze dziecko siedzące na jego kolanach do przodu do tyłu na boki, zmiana ról rodzic siada między nogami dziecka
  • dziecko przywiera mocno do podłogi a Rodzic usiłuje je przesunąć, zmiana ról; Rodzic klęka na kolanach podpierając się rękami, a dziecko usiłuje przewrócić „skałę”
  • Rodzic kładzie się na dziecku w ten sposób że razem tworzą znak X, dziecko usiłuje się wydostać spod rodzica, zmiana ról
  • dziecko opiera dłonie o podłogę, a Rodzic chwyta je za uda i prowadzi niczym taczkę
  • Rodzice są cegiełkami, z których dzieci ustawiają przestrzenną konstrukcję „dom”, dorośli biernie poddają się zabiegom dzieci
  • dziecko leży na plecach, Rodzic stara się go obrócić na brzuch, zmiana ról
  • stoicie tyłem do siebie, chwytacie się pod ręce, Rodzic unosi dziecko
  • jedna osoba zwija się w paczkę, druga próbuje ja rozpakować, zmiana ról
  • Rodzic w pozycji na czworakach dziecko siada na konia
  • dziecko chodzi na stopach osoby dorosłej

Zabawa w kąpieli

Stymulacja dotykowa, zapachowa.

Zmniejszenie obronności dotykowej.

Zachęcajcie dziecko do używania podczas kąpieli różnych rodzajów gąbek, mydeł i ręczników. Warto stosować myjki o różnych fakturach, gąbki o odmiennych kształtach, można też dodać do kąpieli odrobinę krochmalu z mąki ziemniaczanej, różne zapachowe płyny.

Rysowanie do muzyki

Stymulacja słuchowa.

Różnicowanie dźwięków.

Koncentracja uwagi.

Weźcie kartki i kredki (farby, mazaki). Zadanie polega na rysowaniu tylko wtedy, gdy gra muzyka. Starajcie się różnicować tempo muzyki.

Masaż

Stymulacja dotykowa.

Zmniejszenie obronności dotykowej.

Uspokojenie.

Dowolny masaż pleców ruchem okrężnym do słów wiersza „Balonik”– najpierw masuje dorosły, później dziecko.

 

Poniedziałek 18.05.2020 r.

Witam Rodziców i dzieciaki :) Poniżej proponowane zabawy na ten tydzień. Życzę dobrej zabawy - pani Marzenka
 

Zabawy z piłką

Stymulacja przedsionkowa, proprioceptywna.

Koordynacja wzrokowo-ruchowa.

Świadomość przestrzenna.

Planowanie motoryczne.

Ustalacie start i linię mety. Dzieci ustawiają się na linii startu. Każde z nich dostaje piłkę, którą musi umieścić między kolanami. Na komunikat: Start! – dzieci skaczą do mety, starając się nie wypuścić piłki.

Dzieci przyjmują pozycję na czworakach. W tej pozycji toczą

piłkę głową po podłodze. Klaśnięcie w dłonie jest sygnałem - dzieci przewracają się na plecy – w tej pozycji podrzucają piłkę do góry.

Dzieci wykonują czynności według poleceń:

celowanie do bramki;

odbijanie piłki o podłogę i liczenie, ile razy piłka

odbiła się od podłogi;

– „Kolanko”: łapanie piłki rzucanej przez Rodzica, kto nie złapie, ten klęka.

Modyfikacja:

Rzucajcie do siebie piłką. Wytłumacz dziecku, że gra polega na tym, że jeśli wypowiesz słowo, (na które wcześniej się umówicie), ono nie może złapać piłki.


 

Zakładanie skarpet

Stymulacja proprioceptywna.

Rozwijanie zdolności planowania motorycznego.

Koordynacja obustronna.

To proste ćwiczenie, które w każdej chwili możecie zaproponować dziecku. Poproście, żeby dziecko przewróciło skarpety z lewej na prawą stronę.


 

Latający dywan

Stymulacja przedsionkowa, proprioceptywna.

Planowanie motoryczne.

Kochani przygotujcie koc. Wyobraźcie sobie, że jest to latający dywan, który musicie obrócić na drugą stronę. Obiema stopami wchodzicie na koc i nie możecie ani razu dotknąć podłogi żadną częścią ciała. Przemieszczacie się po kocu, krok po kroku próbują obrócić go na drugą stronę.

Modyfikacja:

Dziecko kładzie się na rozłożonym dużym kocu, a dwie dorosłe osoby delikatnie bujają go na boki.


 

Taniec z balonem

Stymulacja słuchowa, proprioceptywna, przedsionkowa.

Planowanie motoryczne.

Świadomość własnego ciała.

Koordynacja obustronna.

Rodzicu przygotuj nadmuchane balony w różnych kolorach. Włącz muzykę. Dziecko będzie tańczyć z Tobą w parze, w taki sposób, żeby balon nie upadł na podłogę. Poproś, aby dzieci przytrzymały balon brzuchami, kolanami lub plecami.

Modyfikacje:

Zawieście balon na suficie lub na gałęzi drzewa. Niech dziecko uderza balon rękami, raz lewą raz prawą dłonią. Wieszajcie balon na różnych wysokościach.

Przyklejcie drewniane łyżki do wytrzymałych tacek papierowych, aby zrobić rakiety. Zagrajcie w tenisa balonowego, odbijając balon w różne strony.


 

Gniotki

Stymulacja dotykowa, wzrokowa.

Planowanie motoryczne.

Kochani Rodzice na początku, dajcie dziecku możliwość dotykania wszystkich produktów, które będziecie wykorzystywać. Niektóre z nich może nawet spróbować np. rodzynki. Nazwijcie produkty, które akurat dotykacie. Przed przesypywaniem produktów do balonów, dobrze jest je wcześniej nadmuchać, najlepiej kilka razy. Chodzi o to by się nieco rozciągnęły, ułatwi Wam to ich napełnianie. Poproście dziecko by pomogło Wam, przesypywać produkty do balonów. Może to robić dowolnie, rękami lub łyżeczką. Gdy balony będą już pełne, zawiążcie je, tak by nic się nie wysypało.

Modyfikacja:

Możecie pokazać dziecku kartki, z wydrukowanymi produktami. Wytłumaczcie mu, że jego zadaniem będzie dopasować produkty z balonu, do zdjęcia – po dotyku.


 

Głowa, ramiona, kolana, pięty

Stymulacja słuchowa, proprioceptywna, przedsionkowa.

Świadomość własnego ciała.

Rozwijanie sekwencyjności.

Dotykamy części ciała zgodnie ze słowami piosenki.
 

https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

 

  • zdjecie-51

Poniedziałek 11.05.2020 r.

Witam Rodziców i dzieciaki w nowym tygodniu :)

Przypominam, że wszystkie ćwiczenia wykonujemy bez skarpetek.

Życzę dobrej zabawy - pani Marzenka

"Gimnastyka zwierząt"

Stymulacja słuchowa, przedsionkowa, proprioceptywna.

Świadomość przestrzenna.

Planowanie motoryczne.

Koordynacja wzrokowo-ruchowa.

Kung-fu panda

Dzieciaki ustawiają się przed wyznaczoną linią np. z taśmy papierowej. Zadaniem ich jest przejść po niej stopa za stopą, w taki sposób, by z niej nie spaść. Po przedostaniu się na drugą stronę dzieci wracają w ten sam sposób.

Jak w kangurzej torbie

Siadamy na podłodze. Nogi przyciągamy do siebie, a ręce wsuwamy pod kolana. Następnie delikatnie przetaczamy się na plecy i wracamy do pozycji wyjściowej.

Kangurzy krok

Stajemy na jednej nodze, a drugą unosimy do góry. Pod wyciągniętym do góry kolanem przesuwamy poziomo kijek/kredkę, trzymając za jej końce. Kredkę przeciągamy raz pod jedną, raz pod drugą nogą.

Wyścigi gepardów

Rodzice wraz z dzieciakami tworzą slalom, np. z butelek, poduszek, itp. Dzieciaczki ustawiają się przed slalomem. Na sygnał Rodzica– klaśnięcie – zmienia się w geparda i na czworakach pokonują stworzony slalom w jak najkrótszym czasie.

Medytacje z mistrzem

Siadamy w siadzie skrzyżnym. Ręce wędrują od boków tułowia do złączenia nad głową w czasie wdechu, a w czasie wydechu wracają tą samą drogą. Po dwóch powtórzeniach wdechu i wydechu wstajemy.

Ucieczka przed lwem

Dzieci mogą poruszać się po wyznaczonej części pokoju. Zadaniem Rodzica - lwa jest polowanie. Kiedy Rodzic krzyknie: Uwaga, lwy!Dzieci, by uniknąć złapania, muszą wejść na podwyższenie, np. na: łóżko, krzesło, gdzie lew nie może ich już dopaść.

Jesteśmy dinozaurami

Dzieci na chwilę zamieniają się w prehistoryczne gady i przy dźwiękach muzyki wykonują polecenia:

Dinozaury skubią liście z czubków najwyższych drzew – wspinanie się na palce i wyciąganie szyi;

Dinozaury szukają jedzenia – głośne stąpanie i wydawanie groźnych dźwięków;

Dinozaury stają do walki z przeciwnikiem – siłowanie się z Rodzicem;

Dinozaury uciekają przed drapieżnym dinozaurem – bieg na piętach.

Modyfikacje

Dzieci spacerując po taśmie mogą robić skręty ciała, kładąc pluszaka za plecami na podłodze, następnie robią skręt w drugą stronę i zabierają pluszaka.

Dzieciaki mogą przeskakiwać taśmę obunóż raz z jednej, raz z drugiej strony.

Dzieci leżą na brzuchu z wyprostowanymi rękami, w których trzymają pluszaka. Na klaśnięcie unoszą go nad podłogę, wytrzymują w tej pozycji tak długo, jak potrafią.

Wspólnie naśladujmy dźwięki wydawane przez zwierzęta.

Woreczki z żelem do włosów

Stymulacja dotykowa, wzrokowa.

Planowanie motoryczne.

Kochani otwórzcie woreczki z suwakiem i wciśnijcie do środka około 1/4 szklanki żelu do włosów. Do torebki wsypcie trochę brokatu lub kilka cekinów. Zamknijcie dokładnie torebkę, zabezpieczcie końce suwaka taśmą. Można teraz zacząć zabawę.

Modyfikacje

Do woreczka możecie wsypać koraliki lub guziki.

Rodzicu na arkuszu papieru narysuj planszę do gry w kółko i krzyżyk i połóż pod woreczkiem - teraz możecie zagrać.

Umieść pod woreczkiem z żelem prosty labirynt lub wzór, niech dzieciaki śledzą układ palcem.

Świat wokół nas

Rozpoznawanie/różnicowanie dźwięków.

Koncentracja uwagi.

Kochani wsłuchujcie się w otaczający świat, nazywajcie to co usłyszeliście za oknem, podczas spaceru, itp. Rodzicu pokaż dziecku, jak brzmi stukanie w szklankę, butelkę, podłogę, drzwi czy stolik. Wspólne muzykowanie może odbywać się przy okazji codziennych czynności – gotowania, jedzenia posiłków, kąpieli, itp.


 

Poniedziałek 04.5.2020 r.

Witam :)

Pajęcza sieć

Cele:

Stymulacja przedsionkowa.

Planowanie motoryczne.

Koordynacja wzrokowo-ruchowa.

Każde dziecko wybiera swoją ulubioną postać z bajki czy kreskówki i rysuje ją. Następnie wyobraża sobie, że jest ona uwięziona w pajęczej sieci. Rodzice mą ilustrację wybranego przez dziecko bohatera przyczepia spinaczem na „sieci” (wcześniej zaczepiona i rozciągnięta między krzesełkami włóczka, dratwa, itp.). Na sieci umieszcza także kilka pająków. Dziecko „zamienia się” w superbohatera i próbuje przedostać się przez pajęczą sieć, aby uratować swoją postać. Czołga się pod siecią, szuka swojej postaci, odczepia obrazek i wydostaje się z sieci. Dzieci muszą uważać, aby nie strącić żadnego pająka siedzącego na włóczce. Kto strąci pająka, zaczyna od nowa.

Modyfikacje:

Ulubioną postać można wyciąć z gazetki, wydrukować, lub zastąpić małym pluszakiem.

Ilość pająków oraz ich rozmieszczenie zależy od możliwości dzieci.

 

Kręta droga

Stymulacja przedsionkowa, proprioceptywna.

Świadomość przestrzenna.

Rodzicu, układamy ze sznurka krętą drogę po całym domu (jeżeli jest możliwość - ogrodzie). Im droga bardziej kręta i urozmaicona (np. pod stołem, drzewami, itp.), tym więcej zabawy. Zadaniem dzieci jest iść śladem sznurka.

Modyfikacje:

Możecie ustalić, że dziecko po drodze zbiera skarby ułożone przy sznurku (2/3 na całej tarasie) i musi dotrzeć z nimi do mety.

Można zmotywować dziecko i na końcu trasy zostawić niespodziankę.

Jeżeli droga jest krótsza, warto poprosić aby dziecko przeszło ją stopa za stopą.

 

Od startu do mety

Stymulacja przedsionkowa, proprioceptywna i dotykowa.

Świadomość własnego ciała.

Dobieracie się kochani w pary z Rodzicem lub Rodzeństwem. Wspólnie ustalacie, gdzie jest meta i start. Dzieci kładą się na dywanie na polu startu, a Rodzic pomaga mu się turlać do mety. Później zamieniają się rolami i zabawa się powtarza.

 

Zegarmistrz

Stymulacja słuchowa.

Rozpoznawanie/różnicowanie dźwięków.

Koncentracja uwagi.

Rodzicu pokaż dziecku budzik, nakręć go tak, aby mógł usłyszeć jego dźwięk. Następnie dziecko zamyka oczy lub wychodzi z pokoju. Rodzic nakręca budzik, tak aby uruchomił się za kilkadziesiąt sekund i chowa go w wybranym miejscu. Dziecko odsłania oczy i czeka na uruchomienie się budzika. Gdy usłyszy dźwięk, jego zadaniem jest zlokalizowanie budzika. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

Modyfikacje:

Jeżeli nie macie budzika, zastosujcie alarm w telefonie.

Przy ustawianiu budzika chętne dzieci mogą odczytywać ustawioną godzinę.

Udanej zabawy życzy pani Marzenka :)

Poniedziałek 04.05

Drogie dzieci i rodzice dziś zestaw propozycji rozwijających zmysły:

Zapachy

-zgromadź małe słoiczki po koncentracie pomidorowym

-  do pojemniczków włóż waciki nawilżone np. aromatami do ciast, perfumami oraz np.: kawałek kostki rosołowej, łyżeczkę kawy, trochę proszku do prania, starta skórkę cytryny, pomarańczy itp.,

Wąchajcie wspólnie zapachy i próbujcie zgadywać jaki to zapach. Określajcie czy jest to zapach przyjemny, neutralny czy może nieprzyjemny.

 

Smaki

Przygotuj różne pokarmy: cytryna, chrzan, musztarda, cukier puder, sól itp. oraz małe łyżeczki. Podawaj dziecku smaki na język, nazywaj smaki np. to jest słodkie, a to kwaśne itd., róbcie przy tym śmieszne miny, możecie bawić się tak przed lustrem. Możecie urządzić zgadywanki, zakryj dziecku oczy i dawaj mu różne produkty, niech dziecko zgaduje co to za smak. Możecie zamienić się potem rolami.

 

Propozycje na usprawnianie małej motoryki i grafomotoryki

 ugniatanie papieru, masy papierowej, plasteliny

 ugniatanie małych kuleczek z krepiny trzema palcami

 nakładanie makaronu, korali na patyk, sznurek

 zakręcanie i odkręcanie nakrętek od słoików i butelek

 spinanie kartek za pomocą zszywacza

 wydzieranie papieru, bibuły

 przecinanie papieru, kartonu nożyczkami

 gry typu: pchełki, skaczące żabki

Udanego tygodnia, p. Lidka

PONIEDZIAŁEK- 27.04

Witam drogie Dzieci i Rodzice, na ten tydzień proponuję  kilka prostych  zestawów ćwiczeń. Każde z nich możecie modyfikować według własnych pomysłów.

Ćwiczenia ruchów naprzemiennych koordynujących półkule mózgowe

 zabawa w robienie orłów na dywanie w pozycji leżącej

 unoszenie prawej ręki i lewej nogi oraz lewej ręki i prawej nogi w leżeniu na plecach

 chwytanie prawą ręką lewej pięty i lewą ręką prawej pięty w leżeniu na plecach

 dotykanie na zmianę prawą ręką lewego kolana i lewą ręką prawego kolana

 

 w pozycji na czworakach: prostowanie prawej ręki i lewej nogi oraz lewej ręki i prawej nogi

 wyciąganie na przemian na boki prawej reki z lewą nogą i lewej ręki z prawą nogą

 przeskakiwanie z nogi na nogę w różnym tempie

Usprawnianie układu przedsionkowo-proprioceptywnego

 skoki obunóż w miejscu, do tyłu do przodu, do tyłu, na boki

 przeskakiwanie z nogi na nogę

 w siadzie kręcenie się w kółko na pośladkach

 ślizganie się w kółko na brzuchu i na plecach

 marsz z wymachami rąk i nóg

 skoki pajacyka

 skoki żabki

Pozdrawiam, p. Lidka

Poniedziałek 27.04.2020 r.

Witam Was serdecznie :)

Idź zgodnie z podpowiedzią

Cele:

Stymulacja proprioceptywna i dotykowa.

Planowanie motoryczne.

Wspólna uwaga.

Kochani stajecie w parach, jedno za drugim. Dziecko ma zamknięte oczy. Osoba z tyłu kieruje dzieckiem z przodu, dając mu znaki poprzez dotknięcie lewego lub prawego ramienia – to informacja, w jakim kierunku należy iść.
 

Spacer robotów

Cele:

Świadomość własnego ciała.

Stymulacja przedsionkowa.

Wspólna uwaga.

Dzieci zamieniają się w roboty, improwizując ich powolny chód. Na hasło Rodzica: Robot rusza głową! – dzieci zatrzymują się, ruszając tylko głową.

Modyfikacje:

Rodzic może wybierać różne części ciała, np. ręce, nogi, palec wskazujący, itp.

Chętne dzieci mogą wykonywać ruch przy zamkniętych oczach.

 

Zestaw ćwiczeń "Na budowie"

Cele:

Stymulacja przedsionkowa, proprioceptywna i dotykowa.

Planowanie motoryczne.

Rozładowujemy ciężarówkę

Przygotujcie sobie kilka par skarpetek. Połóżcie je w jednym miejscu na dywanie, to będzie nasz załadunek. Wasze zadanie to chwytać stopą skarpetę i przenieść ją do miski.

Przekładamy worki

Kochani siedzicie przodem do miski ze skarpetami,
w siadzie ugiętym z rękoma opartymi z tyłu o podłogę. Chwytacie stopami skarpetkę, obracacie się na pupie wokół swojej osi, następnie kładziecie się na plecach tyłem do miski i wrzucacie skarpetę z powrotem do miski.

Budujemy ścianę

Przyda się kilka klocków. Połóżcie się na brzuchu. Wasze zadanie to unieść klatkę piersiową i nie dotykając łokciami do podłogi budować ścianę

z klocków.
 

Układamy kostkę brukową

Kochani weźcie 2 gazety. Wyznaczcie sobie trasę w linii prostej, np. przez długość dywanu. Następnie kładziecie na podłodze jedną gazetę i na niej stajecie, następnie drugą gazetę kładziecie przed sobą. Przechodzą na drugą gazetę i, wykonując skręt tułowia w tył, podnosicie gazetę, z której zeszliście. Postępujecie tak przez całą wyznaczoną trasę, „brukując”.

Modyfikacje:

Kochani Rodzice jeżeli dziecko nie wie w jaki sposób wykonać ćwiczenie, możecie spróbować mu pokazać.

Ilość skarpet dopasujcie do wieku i możliwości dziecka.

Ważne, aby dziecko wykonywało ćwiczenie boso.

Jeżeli dziecko ma problem z wrzuceniem skarpetki leżąc na plecach, niech zrobi obrót i wrzuci w siadzie podpartym.

 

Podwórko

Cele:

Rozpoznawanie/różnicowanie dźwięków.

Koncentracja uwagi.

Stymulacja przedsionkowa, proprioceptywna i dotykowa.

Stymulacja wzrokowa i słuchowa.

Kochani w miarę możliwości wyjdźcie na podwórko, spacer.

Pamiętajcie, że zawsze świetnie sprawdzi się dowolny ruch na świeżym powietrzu stymulowany naturalnym środowiskiem.

Dobrej zabawy, pani Marzenka

 

Poniedziałek 20.04.2020 r.

 

Witam Rodziców i dzieciaki :)

Guziki

Cele:

Stymulacja proprioceptywna i dotykowa.

Stymulacja wzrokowa.

Rozsypujemy guziki na podłodze i zbieramy przez rękawiczkę. Dla starszych dzieci polecam rękawicę kuchenną, bo będzie to dla nich duże utrudnienie i większa zabawa.

Modyfikacje:

Dodatkowo dzieciaki mogą segregować i przeliczać, np. według koloru, ilości dziurek, kształtów, itp.

Z kolorowych guzików można budować rożne kształty i odgadywać co powstało.

Guziki świetnie sprawdzą się jako zabawa w pchełki. Wygrywa ten, którego guzik wskoczy do pudełka lub, który doskoczy najdalej.

 

Ścieżka sensoryczna

Cele:

Stymulacja przedsionkowa, proprioceptywna i dotykowa.

Koordynacja ruchowa.

Ścieżka sensoryczna jest specjalnie ułożonym torem do pokonania dla dzieci. Kochani przygotujcie trasę składającą się np. z kawałków gazet, tkanin, tacki wypełnione warstwą kaszy, ryżu, kasztanów, itp.
 

Majsterkowicz

Cele:

Stymulacja przedsionkowa, proprioceptywna i dotykowa.

Koordynacja wzrokowo-ruchowa.

Planowanie motoryczne.

Rodzicu, przygotuj zestaw kłódek różnej wielkości, modelu i koloru oraz kluczyki do kłódek. Rozłóż kłódki na podłodze. Obok kłódek porozkładaj kluczyki. Poproś dziecko by wybrało sobie jedną kłódkę. Zadaniem dziecka będzie dopasowanie odpowiedniego kluczyka.

Modyfikacje:

Kochani możecie zamiennie przygotować różne butelki plastikowe, słoiczki po kremach lub perfumach i oczywiście zakrętki. Dziecko będzie do buteleczek plastikowych, słoiczków i perfum dopasowywać zakrętki.

Świetnie sprawdzą się też nakrętki i śruby.

 

Naśladowanie

Cele:

Stymulacja przedsionkowa, proprioceptywna.

Planowanie motoryczne.

Kochani pobawcie się w naśladowanie. Rodzicu, naśladując zwierzęta wykorzystuj z dzieckiem ćwiczenia "na czworaka". Powiedz dziecku, że jest psem, kotem, kurą. Zadaniem dziecka będzie naśladowanie tych zwierząt. Skakanie w pozycji kucznej to też fajne ćwiczenie - poproś dziecko, by było żabką, zajączkiem. Możecie naśladować latanie, pływanie, jazdę na rowerze (leżąc na podłodze na plecach), skakanie jak pajacyki, na jednej nodze, na skakance (może udawać, że skacze na skakance).

Modyfikacje:

Kochani możecie ustawić tor przeszkód, a dziecko będzie omijać je "na czworaka".

Możecie wykorzystać zabawę "Walka kogutów"- Rodzic i dziecko są w klęku, ich dłonie są splecione i próbują się siłować.

Pozdrawiam pani Marzenka

20.04

Witam wszystkich i zapraszam na kolejna porcję ćwiczeń:

Układanka sensoryczna.

Potrzebne będą:

              – kartkę papieru,                 

– czarny flamster lub kredka,

– produkty o różnych fakturach według własnego uznania (patyczki, makaron, koraliki, wykałaczki, groch).

Zabawę zaczynamy od narysowania na kartce różnych szlaczków. Zadaniem dziecka jest ułożenie ich wzoru  z przygotowanych materiałów. Za każdym razem każdy wzorek może być ułożony z innego materiału.

Zabawa w “taczkę”:

dziecko opiera dłonie o podłogę, a ty chwytasz je za uda i prowadzisz niczym taczkę. Możecie stworzyć tor przeszkód i za pomocą „taczki: przejść przez niego.

Modyfikacja: Dziecko siedzi na kocu a my chwytamy go za rogi i ciągniemy po pokoju, dziecko może także leżeć na brzuchu, plecach, boku, możemy w ten sposób przewozić różne zabawki z jednego miejsca do drugiego

 

Piankowanie ciała

  • kup piankę do golenia lub bitą śmietanę (tą może zjadać ale nie za dużo),
  • pozwól dziecku poznać jej konsystencję, zapach, temperaturę,
  • stawiaj kropki/plamy z pianki na różnych częściach ciała dziecka i poproś je, aby je ścierało,
  • w czasie zabawy ty lub/i dziecko możecie wskazywać, nazywać części ciała.

RYSUJĄ RĘCE DWIE

To ćwiczenia aktywizuje zarówno lewą jak i prawą półkulę mózgu. Pomaga także w doskonaleniu koncentracji, sprawności dłoni i koordynacji ręka-oko. Obie ręce rysują jednocześnie po śladzie. Poniżej przykładowe trasy, możecie rysować tez swoje. 

Pozdrawiam, p. Lidka 

  • 1
  • 2
  • 4
  • 3
  • 5
  • 6

14.04 wtorek

Witam moi drodzy, zapraszam na  kolejną porcję ćwiczeń.

Podążaj według wzoru.
Będziemy potrzebować:
– kolorowych kartek;
– nożyczek;
– taśmy dwustronnej;
– ołówka.
Zaczynamy od narysowania konturów stóp i dłoni dziecka lub dorosłego. Dziecko wycina kontury stóp i dłoni, po czym przyklejamy je według własnej koncepcji taśmą dwustronną, tworząc w ten sposób ścieżkę. Zadaniem dziecka jest prawidłowe przejście przez wyznaczoną trasę. Możecie zaangażować starsze rodzeństwo, urządzić wyścigi pomiędzy nimi. Rodzice również mogą wziąć udział w pokonywaniu wyznaczonej trasy.

 

Dźwiękowe memory

Będziemy potrzebować:

-10 małych słoiczków, które należy okleić kolorowym papierem najlepiej w jednakowym kolorze;

-produkty, do wsypania lub włożenia do słoiczków ( groch, kapsle, ryż, pestki dyni, łupinki po pistacjach, fasola, piasek itp.).

Wymienione wyżej produkty wkładamy w takiej samej ilości do dwóch słoiczków. Następnie układany je losowo na tacy, stoliku, dywanie. Zadaniem dziecka jest odnalezienie dwóch tak samo brzmiących dźwięków.

 

Co schowało się w kisielu???
Będziemy potrzebować:
– gorącej wody;
– kisielu w proszku;
– miski;
– małych elementów bądź figurek.
Kisiel przygotowujemy według przepisu. Po wystudzeniu wrzucamy przygotowane elementy. Zadaniem dziecka jest wyszukanie wszystkich przedmiotów.

 

Narysuj to co ja.

Będziemy potrzebować:
– wodę;
– włóczkę;
– miskę;
– talerz;
– flamaster;
– białe kartki.
               Na początku czarnym flamastrem piszemy wzory według własnej inwencji twórczej, które później dziecko będzie odwzorowywało. Zadaniem dziecka jest maczanie włóczki 
w wodzie i ułożenie na talerzu wzoru, który znajduje się na kartce papieru.

Udanej zabawy, p. Lidka

Wtorek 14.04.2020 r.

 

Witam :)

Zgadnij, co to za odgłosy

Cele:

Rozpoznawanie/różnicowanie dźwięków.

Nazywanie przedmiotów wydających dźwięki.

Koncentracja uwagi.

Dziecko zamyka oczy, jeżeli się zgodzi możecie zawiązać opaskę na oczy. Jego zadaniem jest odgadnąć, co wydaje dany odgłos, np. czy jest to dzwoneczek, klaśnięcie, grzechotka, gwizdek itp.

Modyfikacje:

Mecie umieścić na stole kilka przedmiotów, które przy potrącaniu metalową łyżką wydają różne dźwięki, np. pokrywka, szklanka, butelka, itp. Dziecko odgaduje nazwę potraconego przedmiotu.

Można również użyć dowolnych, znanych już dzieciom prostych instrumentów muzycznych.

Zamiast konkretnych przedmiotów możecie włączyć odgłosy z Internetu

Pudło sensoryczne

Cele:

Stymulacja proprioceptywna i dotykowa.

Kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego.

Kochani do plastikowego pudełka wsypujecie to, co obecnie macie w domu, mogą to być: kasztany, fasola, groch, ryż, kasza manna, makaron itp. Dokładacie np. klocki, drewniane puzzle, samochody, itp. Zadaniem dziecka będzie wyłowienie ukrytych elementów.

Modyfikacje:

Rmożecie zafarbować np. barwnikiem spożywczym

Makaron dziecko może samodzielnie pomalować farbami

Starsze przedszkolaki mogą bawić się w archeologa i prowadzić wykopaliska, szukając np. kamieni, dinozaurów, itp.

Ułóżcie zabawki na stoliku przed pudełkiem. Dziecko zapamiętuje układ. Zadanie będzie polegało na wkładaniu do pudełka zabawki, jednak w odpowiedniej kolejności. Następnie dziecko musi je wyjąć w tej samej kolejności i ustawić przed pudełkiem. Oczywiście ilość zabawek zależy do wieku i możliwości dziecka.

Układy możemy zmieniać, mieszać, możecie ustawiać coś kolorami, wielkością, itp.

Pamiętajcie tylko, żeby zwrócić uwagę aby dziecko zaczynało od lewej do prawej!

Nazywanie części ciała

Cele:

Świadomość własnego ciała.

Stymulacja przedsionkowa, proprioceptywna i dotykowa.

Wspólna uwaga.

Kochani stajecie naprzeciwko siebie.

Dzieci zamykają oczy, a Rodzic delikatnie

dotyka różnych części ciała. Zadaniem dziecka jest nazwanie tej część ciała, na której poczuło dotyk. Następnie zmieniają się rolami z Rodzicem.

Modyfikacje:

Jeżeli dziecko nie radzi sobie z zamkniętymi oczami, może je otworzyć

Możecie dotykać rękami, piórkiem, dociskać mocniej, itp. Zawsze sprawdzajmy, jak nasze dziecko reaguje na dostarczane mu bodźce i starajmy się dostosować do wysyłanych przez nie sygnałów.

Aby stymulować zmysł dotyku, warto często przytulać swoje dziecko, głaskać je i bawić się w bliskim kontakcie fizycznym.

Tor przeszkód

Cele:

Świadomość własnego ciała.

Stymulacja przedsionkowa, proprioceptywna i dotykowa.

Koordynacja wzrokowo-ruchowa.

Planowanie motoryczne.

Kochani stwórzcie wspólnie tor przeszkód, taki który będzie wymagał od dziecka pełzania, skakania, wspinania, turlania, celowania itp.

Pozdrawiam pani Marzenka

Poniedziałek 06.04.2020 r.

Witam kochani!

Zapamiętaj trasę

Cele:

Świadomość własnego ciała.

Stymulacja proprioceptywna i dotykowa.

Kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego.

Przygotuj plastikowe/zwykłe łyżki i piłeczki, mogą być ugotowane jajka. Zabawa polega na przeniesieniu piłeczki/jajka na łyżce z jednego miejsca, do wyznaczonej mety.

Modyfikacje:

Jeśli dzieci lubią rywalizację, może być to wyścig z rodzeństwem lub na czas, oczywiście tylko starsze dzieci.

Niech dzieciaki spróbują przenoszenia z zamkniętymi oczami. W przypadku młodszych dzieci, najlepiej pokazać najpierw całą trasę z otwartymi.

Ustawcie różne przeszkody (slalom, tor przeszkód).

Możecie położyć kilka wyciętych jajek/kółek z papieru. Dziecko może je wcześniej ozdobić.

Wasza trasa nie musi być tylko w linii prostej.

Dziecko młodsze może przejść trasę bez dodatkowego utrudnienia w postaci piłki/jajka.

 

Galaretki

Cele:

Stymulacja proprioceptywna.

Stymulacja dotykowa.

Stymulacja wzrokowa.

Kochani, potrzebujecie pojemniki do rozpuszczenia galaretek. Przy szykowaniu galaretki, lepiej jest użyć mniejszej ilości wody (200ml-250ml), niż sugerowana na opakowaniu. W ten sposób będzie nieco twardsza, Dzięki temu łatwiej będzie można ją pokroić. Nie będzie się również tak rozpływać podczas zabawy w rękach. Dzieciaki mogą pokroić galaretki. Układają swoje własne kompozycje.

Modyfikacje:

Wykorzystajcie plastikowe przeźroczyste pudełko z pokrywą i włóżcie tam światło, np. latarki. Galaretki połóżcie na pokrywkę i zgaście światło.

Dzieciaki mogą układać według kolorów, przeliczać, układać rytmy.

Po skończonej zabawie można zjeść :)
 

Polowanie na jajka

Cele:

Rozwija umiejętność planowania motorycznego.

Stymulacja wzrokowa.

Stymulacja przedsionkowa

Świadomość przestrzenna.

Kochani, ukryjcie w domu jajka (pisanki, jajka-niespodzianki, itp.) w dostępnych dla dzieci miejscach. Jajek powinno być dużo. Im więcej – tym dłuższa zabawa. Zaproście dzieci do zabawy, powiedzcie, że ukryliście skarby. Kto znajdzie jajko musi krzyknąć: „Znalazłem jajko!” i włożyć je do torebki. Wiecie, co macie robić? „Start!”.

Modyfikacje:

Młodszym dzieciakom pokaż jaki to teren, odkąd dokąd.

Przyglądaj się bacznie zabawie, pomagaj słabszym poszukiwaczom.

Wieszanie prania

Cele:

Planowanie motoryczne.

Koordynacja wzrokowo-ruchowa.

Stymulacja przedsionkowa, proprioceptywna.

Stymulacja dotykowa.

Stymulacja wzrokowa.

Kochani, idą święta więc każda pomoc się przyda ;) Potrzebujecie: rożne ubrania i klamerki do wieszania prania. Rodzicu rozwieś sznury w jakimś wyznaczonym miejscu . Ważne - sznury muszą znajdować się na wysokości mniej więcej pasa dziecka. Pozwól dziecku wieszać pranie - rozkładać ubrania, przyczepiać je klamrami do sznura.

Modyfikacje:

Możesz zmienić wysokość liny.

Dziecko może siedzieć lub stać wieszając pranie.

Poproś, by dziecko przypinało kolorowe klamerki na brzegu miski, jedna obok drugiej.

Możesz poprosić dziecko o przypinanie klamerek do brzegów miski w pewien określony sposób - np. rytmy - sekwencja kolorów.

Dziecko może policzyć ilość klamerek, itp.

 

Udanej zabawy życzy pani Marzenka :)

PONIEDZIAŁEK- 6.04

Serdecznie witamy, do zabawy zapraszamy.

Zabawy dostarczające bodźców przedsionkowych:

1. Pływanie łodzią i ratowanie zwierząt

Dziecko kładzie się na kocu, 2 osoby dorosłe unoszą je do góry i huśtają na boki – zaczynamy płynąć. Naszym zadaniem jest uratowanie zwierzaków/pasażerów i przetransportowanie ich na wyspę (dziecko rzuca zabawki do pudła). Ustalcie, gdzie płyniecie – do Afryki, a może na Mazury? To ważne, żeby tworzyć fajne opowieści w trakcie wykonywanych aktywności sensorycznych. 
 
Zwiększajcie trudność, oddalcie pudło, zmieńcie rozmiar używanych zabawek, manewrujcie intensywnością kołysania (mocniejsze i delikatniejsze fale). Zamiast huśtania można dziecko ciągnąć na kocu za sobą, a jak macie dwójkę dzieci, to jedno może Was zastąpić. 

2. Bohaterowie – zamieńcie się w ulubioną postać z bajki
Zadaniem jest uratowanie z opresji wszystkich zabawek oraz obrona przed kosmitami.  Turlacie się po podłodze (mogą być na niej rozłożone przeszkody do omijania lub przetaczania się po nich jeśli ubraliście już specjalny kostium mocy!) i przenosicie w ten sposób zabawki z jednego końca pokoju na drugi.
 
Z kartonów lub pustych butelek możecie zrobić potworki (dorysujcie im twarze, żeby było atrakcyjniej). Rozstaw je w pokoju w różnych miejscach. 
Szybko, musicie się bronić przed kosmitami, podam Wam specjalne zaklęcie, żeby je przepędzić. Kucacie i opuszczacie głowę, a następnie robicie szybki wyskok w górę z głową ustawioną prosto. Powtórzcie 3 razy i zobaczcie czy to działa. Jeśli nie wszystkie potwory uciekły, to bierzecie piłkę i celujecie w nie! No, teraz się udało!

Zabawy dostarczające bodźców dotykowych:

1. Wąż dotykowy.

Zróbcie wspólnie węża z rolek po papierze toaletowym czy ręczniku kuchennym. Każdą rolkę obklejcie różnymi fakturami, tak aby na jednej rolce były dwie faktury, (np. folia aluminiowa, folia bąbelkowa) tak aby można było ułożyć z nich węża jak domino-dopasowując rodzaj faktury, która znajduje się aktualnie na końcu węża.

Wszystkie rolki wrzućcie do dużego pudła. Losujecie pierwszą rolkę, która będzie głową węża, potem za pomocą dotyku szukacie kolejnej rolki, którą będzie można połączyć z głową, itd. Powodzenia!

 

Wyciszenie się - Baza ratunkowa

Jeśli zajdzie potrzeba odizolowania się od innych zbudujcie bazę/domek ze stołu, koca, poduszek i innych przedmiotów, które wpadną Wam w oko. Ważne aby dziecko czuło się tam dobrze i miało swoje ulubione przedmioty. Jeśli macie kołderkę obciążeniową, to może się ona tam znaleźć. Niech to będzie rodzaj schronu, miejsce gdzie dziecko może spędzić czas samo. Postarajcie się aby w pomieszczeniu gdzie znajduje się baza było w miarę możliwości cicho i spokojnie. 

Udanej zabawy, miłego tygodnia, p. Lidka

 

Środa 01.04.2020r.

Witam kochani!!!

Robimy naleśniki

Cele:

Świadomość własnego ciała

Stymulacja przedsionkowa, proprioceptywna i dotykowa.

Wspólna uwaga.

Rozłóżcie koc na dywanie. Dziecko kładzie się na brzegu koca. Rodzic turla dziecko w kierunku drugiego brzegu, żeby ciasno je owinąć kocem. W czasie zabawy można mówić: „Robimy smaczne naleśniki, będziemy zaraz jeść, robimy smaczne naleśniki, zjadamy twoją część!”.

Następnie, jeśli dziecko jest zadowolone, rozbawione, udawajcie, że zjadacie zrobione naleśniki. Zawinięte dziecko dociskamy delikatnie, masując ręce, nogi. Rodzice mogą masować się po brzuchach mówiąc: Pycha!

Po chwili zapytaj dziecko: „Jesteś gotowy do rozwinięcia?”. Gdy będzie gotowe, delikatnie chwyć brzeg koca i pozwól, żeby powoli rozwinęło się na dywan.

Modyfikacje:

Owińcie kogoś na stojąco.

Owińcie dwoje dzieci na raz.

Spróbujcie włożyć zabawki do środka i zawinąć je z dzieckiem. Niech dziecko samo wybierze ile zabawek i jakie chce włożyć
 

Masaż sensoryczny

Cele:

Stymulacja dotykowa.

Zmniejszenie obronności dotykowej.

Świadomość własnego ciała.

Współpraca mózgu z resztą ciała.

Uspokojenie.

Rodzicu usiądź na podłodze i poproś, żeby dziecko siadło wygodnie między Twoimi nogami.

Zaczynając od ramienia, masuj rękę dziecka w kierunku dłoni. W trakcie masażu rozmawiaj z dzieckiem, mów jaką część ciała obecnie masujesz.

Przejdź do masażu drugiej ręki, a następnie dłoni, palców, nóg, stóp i pleców.

Modyfikacje:

Niech dziecko dla odmiany masuje dorosłego.

Rodzeństwo może również masować siebie nawzajem. W razie potrzeby dorosły będzie służył im pomocą.

Wykorzystaj do masażu szorstką gąbkę lub myjkę.

 

Cyrk

Cele:

Stymulacja przedsionkowa, proprioceptywna.

Integracja obustronna.

Koordynacja oko-ręka

Kochani, rozłóżcie na podłodze szaliki, sznurki lub wyklejcie taśmą linię. Po obu jej stronach rozłóżcie różne piłeczki lub pluszaki. Poproszę dzieci, żeby przeszły się w przód, tył po naszej równoważni. Pamiętajcie, żeby dosuwać palce do pięty! Następnie trzymając stopy na równoważni(linii) podnoście piłeczki leżące na podłodze. Rzucajcie je do Rodzica lub do stojącego pojemnika. Rodzicu, możesz włączyć w tle muzykę cyrkową.

Modyfikacje:

Niech dziecko w miarę możliwości przekracza linię środkową ciała, wrzucając piłkę prawą ręką do stojącego po lewej stronie linii wiaderka.

Zastosujcie piłki o różnej wielkości, wadze.

Możecie zmieniać szerokość równoważni.

Odbijajcie piłkę od podłogi, chodząc po linii.

 

Szymon mówi

Cele:

Rozwija umiejętność planowania motorycznego.

Wzmacnia kreatywność.

Stymulacja przedsionkowa, proprioceptywna.

Kochani, wykorzystajcie równoważnię z poprzedniego ćwiczenia. Rodzicu, na zmianę z dzieckiem przyjmuj rolę osoby, która wydaje polecenia, oraz tej, która je wykonuje. Czołgaj się po linie, skacz na jednej lub na obu nogach, idź i naśladuj różne zwierzęta(dodajcie odgłosy), chodź na palcach, piętach, idź bokiem, tyłem, tańcz, itp.

Modyfikacje:

Możecie iść dwa kroki w tył i cztery w przód - i tak dalej.

Zmieniajcie tempo chodzenia.

Rodzicu, możesz wydawać polecenia szybciej lub wolniej.

Możecie dodać kartki z cyframi, które będą oznaczały liczbę kroków.

Udanej zabawy życzy pani Marzenka :)

 

UKŁAD DOTYKOWY:

„Pudełko dotykowe”:

weź pudełko po butach lub poszewkę na poduszkę, umieść w środku różne przedmioty (gąbki, kulki z gazet, zabawki z kinder jajek, plastikowe piłeczki, torebkę ryżu itp.), po czym poproś dziecko, by wkładając rękę do pudełka spróbowało zgadnąć, jakiego przedmiotu dotyka. Niech określi jego kształt, fakturę, czy jest miłe w dotyku czy niekoniecznie.

"Malowanie dłońmi, stopami"

farbę przeznaczoną do malowania palcami możesz zmieszać z innymi materiałami, np. kaszą, piaskiem, ryżem itp. Stwórzcie też własną „farbę” z kisielu, galaretki czy pianki do golenia. Spróbujcie namalować coś samymi palcami, całymi dłońmi, potem palcami u stóp i całymi stopami. Możecie odbić dłonie, stopy, a potem opuszkami palców dorysować elementy, aby powstał obraz.

 

Układ proprioceptywny

(tzw. czucie głębokie, dostarcza wrażeń z mięśni i stawów):

"Siłowanie"

usiądź na podłodze i powiedz dziecku „Spotkałeś na swojej drodze ogromny kamień, spróbuj go przepchnąć”. Sprawdź czy dziecko będzie w stanie "ruszyć kamień". Potem możecie zamienić się rolami. Dziecko staje się "kamieniem", a rodzic próbuje go przepchnąć.

Inna wersja może być siłowanie się dłońmi, stajecie naprzeciw siebie, szeroko rozstawiacie nogi i próbujecie przepchnąć siebie nawzajem.

 "Nalewanie i przesypywanie"

pozwól dziecku na eksperymenty, niech przelewa płyny z kubeczka do kubeczka, przez lejek, a łyżeczką przesypuje drobne materiały (ryż, kaszę) do pojemników różnej wielkości i kształcie.

Miłego dnia, p. Lidka

SERDECZNIE WITAMY WSZYSTKIE DZIECI I RODZICÓW.

W każdy poniedziałek zamieszczane będą propozycje zabaw z integracji sensorycznej mających na celu ułatwienie funkcjonowania Państwa dzieci w tym trudnym dla nas wszystkich czasie.

ZAGROŻENIE w czasie #zostańwdomu - PRZEBODŹCOWANIE


PRZEBODŹCOWANIE to poważny problem do udźwignięcia dla rozwijającego się układu nerwowego. Skutki zbyt dużej ilości bodźców można porównać do skutków przejedzenia.

Dziecko, które dostanie za dużo bodźców (a granice są indywidualne, nie da się ich przeliczyć np. na wagę dziecka jak syropu ) są niebezpieczne, ale też z dzieckiem przebodźcowanym będzie dużo trudniej przetrwać zamkniętym w czterech ścianach. 


Co zrobić, żeby uniknąć przebodźcowania:

  • postarać się dawkować technologię! wzrok, słuch- te zmysły wtedy cierpią

 

  • zadbać o OGRANICZENIE dźwięków w tle (postarajcie się o czas BEZ dźwięków, układ nerwowy dziecka NIE UMIE SELEKCJONOWAĆ BODŹCÓW, wiec reaguje na większość dźwięków- długotrwałe zaniechania prowadzą do problemów z koncentracja uwagi, brakiem reakcji na dźwięki lub zbyt duża wrażliwość.

 

  • KONIECZNIE ZADBAJCIE O RUCH- najzwyklejsze ćwiczenia, zabawy muzyczno-ruchowe, domowy plac zabaw

Intranet

Kontakt

Zespół
Szkolno-Przedszkolny nr 1
w Nowym Dworze Mazowieckim

ul. Młodzieżowa 1
05-101 Nowy Dwór Mazowiecki
NIP: 5311688691, REGON: 146254836

Sekretariat Zespołu - tel./fax 22 775 50 00
PP5 - 22 775 58 71
SP7 ul. Młodzieżowa 1 - 22 775 50 00
SP7 ul. Młodzieżowa 3- 22 775 32 10

Deklaracja Dostępności

Mapa - lokalizacja

Newsletter

Dopisz się do newslettera.

Godziny otwarcia

Godziny pracy sekretariatu zespołu

Godziny otwarcia poniedziałek-czwartek 7:30-16:00
  piątek 7:00-15:00

 

Stopka

Copyright Zespół Szkół w Nowym Dworze Mazowieckim

Rozmiar czcionki

Wersja o wysokim poziomie kontrastu

Przełącz się na widok strony o wysokim kontraście.
Powrót do domyślnej wersji strony zawsze po wybraniu linku "Graficzna wersja strony" znajdującego się w górnej części witryny.