Zespół Szkół nr 1 w Nowym Dworze Mazowieckim

Wyszukiwarka

Menu dodatkowe

Nawigacja

Treść strony

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

 

Bajki relaksacyjne na poniedziałek 29.06.2020r. 

http://przedszkole3.hajnowka.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=200:bajki-relaksacyjne&catid=44:zabawy-z-mam-i-tat&Itemid=121

 

 

Pozdrawiam Pani Natalia 

 

 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

Zabawa na piątek 26.06.2020r. 

 

Zabawy doskonalące umiejętność rozładowania napięcia

 

Dziecko w stanie napięcia emocjonalnego przyrównujemy do nitki makaronu: 
„Wyobraź sobie, że jesteś twardą nitką makaronu, który ma być podany na obiad. Zanurzasz się w garnku z ciepłą wodą. Po chwili opadasz na dno garnka, tworząc miękki, luźny kłębuszek. Zachowujesz się jak gotowany makaron do momentu, aż nie zawołam: «sos pomidorowy». Wtedy wolno ci wstać i potrząsać rękami i nogami, by poczuć się wspaniale”.

 

Pozdrawiam Pani Natalia

 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

 

Zabawy dla dzieci na środę 24.06.2020r.

 

Ćwiczenia oddechowe

  • Przenoszenie słomką skrawków papieru, kawałków gąbki, papierowych kółek do pojemniczka, pudełka itp.
  • Nadmuchiwanie balonika
  • Dmuchanie w balonik, żeby nie opadł na podłogę
  • Dmuchanie przez słomkę do kubka z wodą (wywoływanie burzy)
  • Dmuchanie na lekkie przedmioty – piórka, waciki, papierki od cukierków, suche liście, paski lub postacie z papieru zawieszone na nitkach
  • Duży i powolny wdech nosem i powolny wydech ustami

 

 

 

Pozdrawiam Pani Natalia

 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

 

Zabawa na poniedziałek 22.06.2020r. 

 

Zabawy wspierające regulację emocji

 

 

Potrzebne materiały:

- arkusz papieru albo stare gazety

- kredki

- taśma klejąca

 

Stare gazety lub kartkę papieru podrzyjcie na paski. Na każdym pasku narysujcie swoją złość np. wygląd, sytuację która was zdenerwowała. Można też zamalować kawałek papieru kolorami kojarzącymi się ze złością ( czarny, czerwony). Przy pomocy taśmy klejącej sklejcie ze sobą wszystkie paski, tak aby powstała piłka. Jak już skleicie swoją piłkę to podajecie ją rodzicowi w rytm muzyki. ( Najlepsza będzie muzyka o zmiennym tempie).

 

Pozdrawiam Pani Natalia

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

Bajka na piątek 19.06.2020r.

 

https://bajki-zasypianki.pl/bajka-wlosy/

 

 

Pozdrawiam Pani Natalia

 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

 

Zabawy na środę 17.06.2020r.

 

Zabawy paluszkowe

 

PAN KLUK
Puk, puk. Czy tu mieszka pan kluk? (Pukamy w nadgarstek)
Nie, piętro wyżej.
Puk, puk. Czy tu mieszka pan kluk? (Pukamy w łokieć)
Nie, piętro wyżej.
Puk, puk. Czy tu mieszka pan kluk? (Pukamy w ramię)
Tak. 
Tu się dzwoni dzyń, dzyń, dzyń. (Delikatnie ciągniemy za ucho)
Tu się puka puk, puk, puk. (Delikatnie stukamy w czoło)
A, dzien dobry, panie kluka! (Delikatnie ciągniemy za nos)

 

Malarze

Idą drogą dwaj malarze. (Kroczymy po przedramionach dziecka)
Będą malarze malować twarze. (Głaszczemy twarz dziecka)
Nosy w piegi, czoła w paski, (dotykamy te części ciała opuszkami palców)
a na policzkach dwa obrazki. (Rysujemy po policzkach)
A na brodzie okulary. (Rysujemy po brodzie)
Nie do wiary, nie do wiary!
Po co brodzie okulary

 

Miłej zabwy życzy Pani Natalia

 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

 

Zabawy wyciszające na poniedziałek 15.06.2020r.

 

-zbijanie baniek mydlanych ręką, nogą, rakietkami, łapanie baniek oburącz, w kubeczki;

-siedzimy na podłodze z podkurczonymi nogami, dziecko chodzi dokoła, a my wystawiamy przeszkody(ręce, nogi), które ono przekracza, przechodzi pod-nad ręką, nogą;

-masaż ciała zmiennymi fakturami podczas kąpieli;

-dociskanie, oklepywanie, wałkowanie, zwijanie w matę, koc (głowa dziecka pozostaje na zewnątrz, wałkowanie butelkami wypełnionymi wodą o innej temperaturze (zimna i ciepła)

 

Pozdrawiam Pani Natalia

 

 

Dzień Dobry!

 

Bajki terapeutyczne na piątek 12.06.2020r.

 

Bajki o nieśmiałości 

" Bajka o szarym słowiku"

https://bajki-zasypianki.pl/niesmialosc-u-dzieci

 

" Franek na konkursie rykow"

https://bajki-zasypianki.pl/bajki-o-dinozaurach

 

 

Miłego dnia życzy Pani Natalia

 

 

 

 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

 

Zabawy na poniedziałek 08.06.2020r.

 

Zabawa w skojarzenia

Rodzice zaczynają zabawę z  dzieckiem, mówiąc dowolne słowo, np. „słońce”. Następnie dziecko mówi słowo kojarzące się z tym, co powiedział rodzic, np. „gorąco . Potem rodzic szuka skojarzenia do „gorąco”, np. „lato”. I tak na zmianę.

 

Wymyślanie historii do obrazków

Rodzic przygotowuje dla dziecka obrazki z różną tematyką. Dziecko losuje 6 obrazków i układa do nich historyjkę. Najlepiej aby na każdym obrazku znajdowała się jedna rzecz np. osoba, pojazd, budynek, zwierzę, posiłek, dyscyplina sportowa. Zanim dziecko wylosuje obrazki, rodzic powinien zaprezentować dziecku przebieg zabawy.

 

 

Miłej zabawy życzy Pani Natalia

 

 

Dzień dobry!

 

Bajki terapeutyczne na piątek 05.06.2020r.

https://biblioteka.womczest.edu.pl/new/wp-content/uploads/2013/09/webowa_biblioteka_przedszkole_bajki_terapeutyczne.pdf

 

Spis treści:

Bajka o odważnej pszczole . . . . . . . . . . . . . . . . 11

Razem raźniej i przyjaźniej . . . . . . . . . . . . . . . . 15

Leśne przedszkole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

Mateuszek boi się ciemności . . . . . . . . . . . . . . . 25

Starszy brat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29

Nie chcę mieć rodzeństwa . . . . . . . . . . . . . . . . 35

Złota czapeczka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43

Tusia Pachniusia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47

Gdy myszka została aktorką… . . . . . . . . . . . . . . 51

Mój przyjaciel Krecik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57

Zuzia i Medor jadą na wycieczkę . . . . . . . . . . . . 65

Zygzak idzie do przedszkola . . . . . . . . . . . . . . . 7

 

Książka Dzieci Bawić Się W Parku Ilustracja Wektor - Ilustracja ...

 

Pozdrawiam Pani Natalia

 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

 

Ćwiczenia oddechowe na środę 03.06.2020r.

 

Oddychanie jak słoń

Słoń Grafika wektorowa - słoń symbol szczęścia wektory i ...

Dziecko powinno zająć pozycję stojącą, nogi lekko rozszerzone. Rodzic mówi mu, że za chwilę zamieni się w słonika, więc koniecznie musi oddychać jak małe słoniątko. Dziecko głęboko nabiera powietrze przez nos, a kiedy to robi, unosi ramiona tak, jakby to była trąba słonia. Jednocześnie napełnia powietrzem przeponę. Następnie wydycha powietrze przez usta w sposób dźwięczny powoli opuszczając „trąbę” ku dołowi.

 

Oddech lamparta

Kreskówka Śmieszne Lampart Siedzi Odizolowane Na Białe Tło ...

Dziecko na podłodze przybiera postawę kota. Nabiera powietrze przez nos obserwując jak napełnia się jego brzuch i obniża kręgosłup. Przy wydechu następuje opróżnienie brzucha i lekkie podniesienie pleców.

 

Należy pamiętać, żeby ćwiczenia były wykonywane powoli. 

 

Miłej zabawy życzy Pani Natalia 

 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

 

Bajki terapeutyczne na poniedziałek 01.06.2020r.

 

Skąd się wzięła tęcza- bajka o trójce niezwykłych przyjaciół

https://nietylkobajki.pl/bajki/przygody-kota-afika/seria-ii-cos-dobrego-kochanego-lubianego/bajka-o-tum-skad-sie-wziela-tecza/#Przeczytaj_online

 

Bajka o Oli- bajka o urodzinach i kłótni między rodzeństem 

https://nietylkobajki.pl/bajki/rodzenstwo-na-bis/bajka-o-urodzinach-urodziny-oli/

 

Pozdrawiam Pani Natalia

 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

 

Bajki na piątek 29.05.2020r. 

 

" Przyjaciele tak nie robią" 

https://nietylkobajki.pl/bajki/przygody-fafika-i-baczka/posluchaj-bajki-o-przyjazni-miedzy-kotem-i-psem/

 

 

"W co się bawić- bajka o dniu, w którym znikają wszystkie dobre pomysły"

https://nietylkobajki.pl/bajki/przygody-kota-afika/seria-iii-afik-i-zaczarowane-okulary/w-co-sie-bawic-rozdz-6/

 

 

Miłego czytania życzy Pani Natalia

 

 

 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

 

Zabawy na środę 27.05.2020r.

 

Zabawy wspierające regulację emocji

 

Zbieranie jabłek

Zadaniem dziecka jest wyobrażenie sobie, ze stoi przed nim wielka jabłoń, na której znajduje się mnóstwo dojrzałych czerwonych jabłek. Dziecko ma za zadanie zerwać jabłka z najwyższych gałęzi drzewa. Żeby tego dokonać, musi stanąć na palcach stóp i wyciągnąć ręce najwyżej jak potrafi. Następnie stopy opadają na podłogę i chwilę dziecko odpoczywa. Spróbujecie zerwać kolejne jabłko? ????

 

Spuszczanie powietrza

 

Potrzebne materiały:

- folia bąbelkowa lub balony

Zadaniem rodzica jest wytłumaczenie dziecku, że w momencie nagromadzenia się w naszym ciele nieprzyjemnych emocji, złości, napięć,  powinniśmy je spuścić, aby poczuć się lepiej. Będzie potrzebna folia bąbelkowa lub balon. Prosimy dziecko, żeby wyobraziło sobie, że z każdym przebitym pęcherzykiem powietrza z naszego ciała uchodzi napięcie. Dziecko może gnieść folię w całości, a może też przebijać każdy pęcherzyk oddzielnie. Jeżeli nie mamy foli możemy wykorzystać balon, który dziecko ma napompować, jeżeli nie umie tego zrobić, to balon pompuje rodzic, a dziecko wypuszcza z niego powietrze.

 

Udanej zabawy życzy Pani Natalia

 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

 

Zabawy wspomagające rozwój mowy, myślenia i koncentrację uwagi na poniedziałek 25.05.2020r.

 

Zapamiętywanie kolejności ( co nastąpiło po czym?)

Rodzic przygotowuje dla dziecka i dla siebie identyczne zestawy drobnych elementów i pudełka. Wkłada do swojego pudełka elementy zwracając uwagę na kolejność  wkładania, np.: wkładam jeden guzik, trzy kasztany i jedną piłeczkę. Zadaniem dziecka jest włożenie swoich przedmiotów w tej samej kolejności, a dla utrudnienia powinno wyjąć te rzeczy z pudełka w odwrotnej kolejności.

 

Klaśnij gdy powiem…

Rodzic umawia się z dzieckiem, że na określone słowo lub grupę słów np. nazwy potraw klaśnie w ręce. W taki sposób możemy zachęcać dziecko do koncentrowania się na czytanym tekście.

 

Naśladowanie sekwencji

Do zabawy można wykorzystać figury geometryczne, kolorowe kółka samodzielnie wycięte z papieru, guziki, kasztany żołędzie itp. Układamy wybrane rzeczy w szereg np. koło zielone, kasztan, koło czerwone, koło niebieskie, kasztan. Można robić przeróżne kombinacje. Zadaniem dziecka jest dokończenie tej sekwencji, czyli jak mamy ostatniego kasztana, to dziecko musi  zacząć układać od początku ( koło zielone, kasztan, koło czerwone, koło niebieskie).

 

Pozdrawiam Pani Natalia

 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

 

Ćwiczenia ogólnorozwojowe na piątek 22.05.2020r.

 

 

Moja wydzieranka

Dziecko bierze kartkę i kredkę w kolorze, który kojarzy mu się z jego imieniem. Na środku kartki pisze swoje imię ( młodszemu dziecku pomaga rodzic), a wokół, metodą wydzieranki z gazet nakleja to, co odpowiada jego zainteresowaniom ulubionym zajęciom, kolorom, potrawom, zwierzętom itp.

 

Jestem mistrzem w.....

Rodzic przygotowuje dla dziecka kartkę z napisem „Jestem mistrzem w .....” Zadaniem  dziecka jest przypomnienie sobie czegoś pozytywnego, czego się nauczyło, co zrobiło, z czego może być dumne a następnie musi dokończyć to zdanie lub narysować pewien symbol.

 

Miłej zabawy życzy Pani Natalia

 

 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

 

 

 

Ćwiczenia ogólnorozwojowe na środę 20.05.2020r.


Zapamiętywanie położenia

Rodzic przygotowuje trzy pojemniki, np. po jogurcie. Pod każdym pojemnikiem w obecności dziecka rodzic chowa jakiś mały przedmiot, może to być kasztan, piłeczka mała, guzik, mały samochodzik itp. Zmienia kolejność kubków i pyta, co pod którym się znajduje.           

 

Poznawanie kierunków vis a vis  (ćwiczenie dla dzieci 5-6 letnich)

Rodzic i dziecko siadają naprzeciwko siebie przy stole z frotkami założonymi na lewej ręce. Sprawdzają gdzie jest lewa i prawa strona rodzica oraz dziecka. Następnie jednocześnie wykonują zadania polegające na układaniu drobnych przedmiotów ( mogą to być te same przedmioty jak w powyższym zadaniu), po lewej lub prawej stronie np. kładziemy dwa kasztany po prawej stronie. Po wykonaniu zadania należy omówić z dzieckiem, dlaczego kasztany dziecka i rodzica są ułożone inaczej.

 

Pozdrawiam Pani Natalia

 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

 

 

Zajęcia na poniedziałek 18.05.2020r.

 

Zabawy wspierające regulację emocji

 

SMOK

Wyobrażamy sobie, że jesteśmy smokami, które uczą się zionąć ogniem. Bierzemy wdech licząc do dwóch, a następnie powoli wypuszczamy powietrze ustami. Aby sprawdzić moc naszego oddechu, możemy dmuchać kolorowe piórka albo kawałki bibuły. Dziecko może również wybrać taki kolor bibuły jaki odpowiada jego nastrojowi w danym momencie.

 

LENIWIEC

Wybierzcie daną cześć ciała, która będzie „leniwcem”. Najlepiej jak będzie to noga, albo ręka. Kiedy bierzemy powolny wdech, to noga lub ręka w zależności co wybraliśmy powoli i leniwie unosi się góry. Gdy wydychamy powietrze, nasza wybrana część ciała powoli i leniwie opada na dół. Przypomnijmy dzieciom, że mają do czynienia z prawdziwym leniwcem więc muszą się starać i być w tej zabawie wyjątkowo powolne i leniwe.

 

GORĄCA CZEKOLADA

Rodzic siada naprzeciwko dziecka i mówi, żeby dziecko złączyło swoje dłonie w taki sposób, by swoim kształtem przypominały one małą miseczkę. Następnie mówimy do dziecka: Wyobraź sobie, że ta miseczka jest kubeczkiem wypełnionym pyszną gorącą czekoladą. Liczymy do dwóch, bierzemy wdech i wciągamy zapach pysznej czekolady. Liczymy do czterech, wypuszczamy powietrze ustami i dmuchamy, aby napój szybciej ostygł. Ćwiczenie powtarzamy 3 razy. 

 

J. Steinke-Kolembka, H. Kosz, 80 zabaw wpierających regulację emocji.

 

Miłej zabawy życzy Pani Natalia

 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

 

Zabawy dla dzieci 11.05-15.05 2020r.

 

Zabawy regulujące emocje

 

Niuchacz

Zadaniem rodzica jest znalezienie przedmiotów o różnych wyrazistych zapachach (np. czekolada, mydło, ziarna kawy, kwiaty, kawałek skórki banana, mandarynki) i zamknięcie ich w szczelnych pojemnikach. Dziecko zamyka oczy, a jego zadaniem jest odgadnięcie po zapachu, co znajduje się w pojemniczkach. Uwaga! Unikamy pojemniczków z przyprawami, ponieważ mogą dostać się do dróg oddechowych i doprowadzić do duszenia.

 

Rzeźba

Zadaniem dziecka jest chodzenie po pokoju. Na umówiony znak ( np. klaśnięcie, hasło: muzeum) zastyga nieruchomo w wybranej przez siebie pozycji. Ciało powinno być napięte i twarde, jakby stało się kamiennym posągiem. Po kilku sekundach rozluźniamy całe ciało. Zabawę powtarzamy kilka razy.

J. Steinke-Kolembka, H. Kosz, 80 zabaw wpierających regulację emocji.

 

Gry ruchowe dla dzieci z autyzmem  tworzące okazje do komunikacji. 

 

Gry w łapki

Gry w łapki albo uderzanie i odbijanie się od siebie częściami ciała mogą być zabawne i nauczyć dziecko podążania za wskazówkami podczas kontaktu z drugą osobą. Można np. wyklaskać prosty rytm i poprosić dziecko, żeby go powtarzało. Następnie utrudniamy zadanie i klaszcząc, tupiąc i dotykając poszczególnych części ciała w określonej kolejności. Zachęcamy dziecko by robiło to samo. Warto również poprosić je, żeby powiedziało, co robisz np. „mama klaszcze”, „mama tupie”, mama dotyka kolana”.

 

Huśtawka z koca

Wiele dzieci z autyzmem lubi huśtanie się na huśtawce. Można odtworzyć takie bujanie podczas zabaw w domu. Dziecko kładzie się na kocu, którego końce  chwyci dwoje dorosłych, podnosząc dziecko i huśtając. Zapewnia to dużo okazji do komunikacji, proszenie dziecka o więcej lub o mocne czy słabe bujanie.

S. Griffin, D. Sandler, Motywuj do komunikacji.

 

Pozdrawiam Pani Natalia

 

 

 

 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

 

Zabawa na piątek 08.05.2020r.

 

Zabawy regulujące emocje za pomocą technik uważnościowych

 

Słuchanie muzyki

 

Połóżcie się na lub usiądźcie wygodnie na podłodze. Przez około minutę będziecie słuchać koncertu ciszy. Postarajcie się zachowywać najciszej, jak tylko potraficie. Tylko wtedy usłyszycie, jak brzmi cisza. A może słuchając ciszy, wyłapiecie też inne dźwięki wokół was?

Joanna Steinke-Klembka, Hanna Kosz, 80 zabaw wspierających regulację emocji

 

 

Pozdrawiam Pani Natalia

 

 

 

 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

 

 

Zajęcia na czwartek 07.05.2020r.

 

Dzisiaj to Ty decydujesz!

Oddawanie władzy w ręce dziecka wydaje się czystym szaleństwem. Jednak taki zabieg ujawnia liczne cechy temperamentu młodego człowieka, które być może ciężko dostrzec. Pozwólcie dziecku na dwie godziny samodzielnego decydowania. Jeżeli postanowi biegać, to biegajcie z nim, jeśli będzie chciało obejrzeć bajkę to pozwólcie na to. W zamian dziecko zgodzi się wykonywać przez piętnaście minut to, o co poproszą go rodzice. Oczywiści , że można powiedzieć NIE w stosunku do zachcianki. Ważne żeby dziecko widziało, że w spełnianiu pragnień nie chodzi o robienie byle czego. Użyte słowo zachcianka zostanie skojarzone ze słowem NIE. Fakt, że w ćwiczeniu ma miejsce wymiana, jest ważny, gdyż zrodzi w dziecku refleksję, ze nie otrzymało przywilejów za darmo, a wszystko, co ma wartość, wymaga wysiłku.

 

Przebieg ćwiczenia:

Dziecko mówi na co ma ochotę. Może to robić np. przez 2 godziny lub godzinę.

Jeżeli prośba dziecka jest bezpieczna i dotyczy czegoś nieskomplikowanego, to rodzice akceptują to. Jeśli jednak jest to seria zachcianek, rodzice mówią „nie”.

Kiedy upłynie czas jaki ustalił rodzic (1h/2h) to kolej na rodziców. Rodzice mówią, co chcieliby, żeby dziecko robiło przez np. 15 minut. To ćwiczenie polega na wymianie.

 

Pozdrawiam Pani Natalia

 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

 

 

Zabawa na środę 06.05.2020r.

 

Przytulmy się!

 

Cel:

- ćwiczenie umiejętności regulacji emocji

- radzenie sobie z trudnymi emocjami

 

Potrzebne materiały:

- papier, długopis, kredki, pudełko

 

Przebieg zabawy:

Na kilku kawałkach papieru rodzic wpisuje nazwy zwierząt, które dziecko lubi, część może narysować dziecko jeśli potrafi. Wkładamy kartki ze zwierzętami do pudełka. Następnie rodzic losuje pierwsze zwierzę z pudełka; załóżmy, że jest to małpka. Teraz rodzic musi przytulić cię tak, jak mama małpka przytula swoje dzieciątko. Później role się zamieniają i dziecko losuje kartkę. I tak na zmianę, aż w pudełku nie zostanie żadna kartka.

 

Dziecko Twarzy Zwierząt - Stockowe grafiki wektorowe i więcej ...

 

 

Pozdrawiam Pani Natalia 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

 

Zabawy na wtorek 05.04.2020r.

 

Tematem dzisiejszych zajęć będzie rozpoznawanie emocji.

https://mojedziecikreatywnie.pl/2015/10/zabawy-w-rozpoznawanie-emocji/#more-7092

Na tej stronie znajdą Państwo szczegółową instrukcję. Można pobrać szablony masek bezpłatnie.

 

Życzę miłej zabawy, Pani Natalia

 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

 

Bajki terapeutyczne na poniedziałek 04.05.2020r.

 

 

Proszę wejść w ten link https://bajki-zasypianki.pl/bajki-pomagajki/. Znajdą tu Państwo bajki terapeutyczne, które pomogą dziecku w radzeniu sobie z emocjami i w zrozumieniu różnych sytuacji społecznych.

 

Na tej stronie znajdują się bajki, których tematem jest m.in.

- radzenie sobie ze stratą

- rozwód rodziców

- nieśmiałość i niskie poczucie własnej wartości

- akceptacja odmienności

- powracające koszmary nocne

 

Pozdrawiam Pani Natalia

 

 

Dzień dobry!

 

Zabawy na czwartek 30.04.2020r.

 

Gra w magiczny worek

W nieprzezroczystym worku rodzic umieszcza różne przedmioty, np. figurkę jakiegoś zwierzątka, łyżkę, kredkę, klocek, piłeczkę, ulubioną zabawkę dziecka itp. Zadaniem dziecka, jest wylosowanie jednej rzeczy bez patrzenia na nią i rozpoznanie jej tylko za pomocą dotyku.

 

Pozdrawiam Pani Natalia

 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

 

 

Zabawa na środę 29.04.2020r.

 

Układanka obrazkowa

Cel:

- umiejętność rozwiązywania problemów

- koncentrowanie uwagi

Potrzebne materiały:

- duży arkusz papieru

- nożyczki,

- kredki

 

Opis zabawy:
 

Dziecko wraz z rodzicem wymyśla co narysują. Zajmujemy całą przestrzeń na kartce, obrazek nie musi przedstawiać jednej rzeczy lub sytuacji. Kiedy dziecko skończy już rysować, to rodzic tnie obrazek na kawałki. Dzięki czemu powstaną puzzle. Ostatnim zadaniem jest złożenie obrazka w całość.

 

Pozdrawiam Pani Natalia

 

Dzień dobry 

 

Zabawa na wtorek 28.04.2020r.

 

Układanka obrazkowa

 

Cel:

- rozwijanie kreatywności 

- koncentracja uwagi

 

Potrzebne materiały:

 

- duży arkusz papieru

- nożyczki,

- kredki

 

Opis zabawy:
 

Dziecko wraz z rodzicem wymyśla co narysują. Zajmujemy całą przestrzeń na kartce, obrazek nie musi przedstawiać jednej rzeczy lub sytuacji. Kiedy dziecko skończy już rysować, to rodzic tnie obrazek na kawałki. Dzięki czemu powstaną puzzle. Ostatnim zadaniem jest złożenie obrazka w całość.

 

 

Pozdrawiam Pani Natalia

 

 

 

 

Dzień dobry!

 

 

Zabawa na poniedziałek 27.04.2020r.

 

Wyrzuć to z siebie w formie sztuki

 

Cel:

- wyrażenie gniewu przez sztukę w dowolnej formie

 

Potrzebne materiały :

- kartka papieru, możliwie największa jaką mamy w domy

- farby, pastele lub kredki

 

Opis zabawy:

Opowiadamy dziecku o sytuacji, która mogłaby wywołać w nim złość, a następnie prosimy o wyrażenie swoich uczuć za pomocą farb lub innych przyborów.  Możemy przytoczyć np. taką sytuację „ wyobraź sobie, że na placu zabaw podchodzi do Ciebie jakieś dziecko i zabiera Ci twoją zabawkę. Za pomocą farb wyraź, narysuj to co czujesz w związku z tą sytuacją”. Rodzic może powiedzieć dziecku, że sztuka stanowi akceptowalny sposób wyrażania emocji m.in. gniewu, złości itp.

 

Życzę miłej zabawy Pani Natalia

 

 

Dzień dobry!

 

 

Zabawa na piątek 24.04.2020r.

 

Ćwiczenia uczące pogłębiania oddechu

 

Piłeczka w brzuszku

Prosimy dziecko, by się położyło lub usiadło oparte o ścianę. Następnie wypowiadamy polecenie. Wyobraź sobie, że masz w brzuszku mała, kolorową piłeczkę, która powiększa się gdy oddychasz. Połóż rączkę na brzuszku, nabierz dużo powietrza i postaraj się, żeby piłeczka w brzuszku robiła się coraz większa i większa. Teraz musisz wypuścić z niej powietrze tak, żeby stała się znów malutka. Powtórz to ćwiczenie jeszcze raz, staraj się wdychać powietrze nosem i wypuszczać ustami.

J. Węglarz, M. Tomaszewska, Mruczący kotek

 

Miłej zabawy życzy Pani Natalia

 

 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice! 

 

 

Bajki terapeutyczne na czwartek 23.04.2020r.

 

http://przedszkole3.hajnowka.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=201:bajki-terapeutyczne&catid=44:zabawy-z-mam-i-tat&Itemid=121

 

To jest link do strony, na której znajdują się 3 bajki terapeutyczne
o tematyce przyjaźni. Pokazują one różnice między nami i uczą, że warto pomagać drugiej osobie, że nasza inność nie jest powodem do wyśmiewania i odwracania się od drugiego człowieka. Nasze nastawienie i pomoc drugiej osobie, uszczęśliwia ją, ale także nas samych.

 

Resultado de imagem para DESENHO CRIANÇA LENDO LIVRO PILHA DE ...

 

Pozdrawiam Pani Natalia

 

 

 

 

 

 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

 

Zabawa na środę 22.04.2020r.

 

 

Rozluźnianie ciała

Cel:

- pomoc w uspokojeniu się

- kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami i koncentracji na własnych odczuciach

- dobre samopoczucie i odprężenie

 

Anakondy

Dzieci wyobrażają sobie, że są bardzo długimi wężami, które pełzają przez mokradła w poszukiwaniu pożywienia. Dzieci kładą się na podłodze
i wyciągają ręce przed siebie, starając się wyciągnąć ciało, żeby było jak najdłuższe. Po chwili prosimy je, żeby spróbowały się poruszyć tak, jak to robią węże- czyli kołysząc się na boki i zygzakiem przesuwając do przodu.

 

Miłej zabawy życzy Pani Natalia

PS. Bardzo za wami tęsknię!!!!!!!!

 

Miś i serduszko - Maluchity

 

 

Dzień dobry 

 

 

Zabawy na wtorek 21.04.2020r.

 

Zabawa w niedokończone zdania

Rodzic czyta dziecku różne zdania i prosi dziecko o dokończenie ich:

- Dzisiaj czuję się……..

- Najbardziej lubię…….

- Moja ulubiona potrawa to……

- Jest mi smutno gdy………

- Nie lubię………

- Złości mnie……

- Najbardziej lubię bawić się w ……..

- Lubię kolor……..

- Chciałbym/ Chciałabym pojechać………….

- Uśmiecham się gdy...............

 

Pozdrawiam Pani Natalia

 

 

 

 

 

 

Dzień dobry!

 

 

Zabawy na poniedziałek 20.04.2020r.

 

Zabawy wspierające rozwój emocjonalny dziecka

 

Paluszkowe bajki

Na wewnętrznej stronie palców starej  rękawiczki w odpowiednim miejscu nakleić z papieru narysowane główki z różnymi wyrazami twarzy. Dziecko zgaduje uczucie i opowiada o tym bajkę (bohater ma przygody smutne, wesołe, itp.) Zabawa angażuje kreatywność, myślenie przyczynowo-skutkowe, wzbogaca wyobraźnię, słownik dziecka, uczy rozumienia uczuć.

 

Zabawa w twarze

Do tej zabawy można zaprosić całą rodzinę. Potrzebne będą duże kartki, na których narysowane są kontury twarzy (bez oczu, nosa i ust). Każdy uczestnik zabawy dostaje swój „zestaw” kartek (tyle kartek, ile emocji chcecie omówić danego dnia) i rysuje emocje wg poleceń wydawanych przez jednego z rodziców: „pierwsza buzia jest wesoła”, „druga buzia jest…” itd. Na koniec robimy wystawę naszych prac.

 

Pozdrawiam Pani Natalia

Dzień dobry!

 

Zabawy na piątek 17.04.2020r.


Malowanie po omacku

Dziecko nazwiemy je "malarzem" ma zawiązane oczy, a zadaniem rodzica jest pomóc dziecku, poprzez kierowanie jego ręką do farby i na kartkę, namalować wyjątkowy obraz. Kiedy dzieło jest skończone "pomocnik" - rodzic odwiązuje chustę "malarzowi" i razem próbują odgadnąć, co pojawiło się na kartce/ płótnie.  Później następuje zamiana ról i rodzic staje się „malarzem”

 

Kocham Cię, gdy ...

 

Codziennie przed snem rodzice wypowiadają zdanie - Kocham Cię, gdy...? i następnie podają trzy powody. Potem to samo mówi dziecko. Wszyscy starają się każdego wieczoru szukać nowych odpowiedzi, co wymaga przypominania sobie różnych szczegółów z całego dnia i umiejętności ich nazywania oraz szukania pozytywnych cech drugiej osoby.

 

Pozdrawiam Pani Natalia

Dzień dobry!

 

Zabawy na czwartek 16.04.2020r.

 

Zabawy wspomagające rozwój inteligencji emocjonalnej u dzieci

 

Bohater - Każde dziecko potrzebuje pozytywnych wzorów do naśladowania. Dobrym pomysłem jest zebranie zdjęć przedstawiających ludzi, którzy odnieśli sukces w różnych dziedzinach i opowiadanie o tym dziecku, np. o wirtuozach, postaciach historycznych, bohaterach, sportowcach itp. Im więcej pozytywnych postaci dziecko pozna, tym bardziej będzie próbowało naśladować zachowanie osób stawianych mu za wzór.

 

Pozdrawiam Pani Natalia

Dzień dobry!

 

 

Zabawy na środę 15.04.2020r.

 

Zabawy wspomagające rozwój inteligencji emocjonalnej u dzieci

 

Lustro - Dziecko stoi naprzeciwko rodzica, który jest lustrem. Dziecko pokazuje różne miny wyrażające emocje, rodzic próbuje je dokładnie powtórzyć. Potem następuje zamiana ról.

 

Rodzinny album - Podczas wspólnego oglądania fotografii rodzice wraz z dzieckiem skupiają się na emocjach osób na zdjęciach. Rodzice przypominają sobie chwile z dzieciństwa i opowiadają o swoich przeżyciach.

 

 

Miłej zabawy życzy Pani Natalia

 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

 

 

Zabawa na wtorek 14.04.2020r.

 

 

 

WÓR ZADOWOLENIA - zabawa wspierająca poczucie własnej wartości

 

Potrzebne materiały:

duży worek/ torba lub jakiś inny pojemnik, małe karteczki, kredki

 

Umieszczamy worek, torbę lub jakiś pojemnik w widocznym miejscu
w domu lub pokoju dziecka.  Razem z dzieckiem rysujemy rzeczy, które zrobiliśmy dziś dobrze. Nie musi to być jedna rzecz, można wykorzystać trzy karteczki ( możemy być zadowoleni z kilku rzeczy w ciągu dnia :) ). Możemy napisać na kartce datę jej powstania. Rodzic może też zapisywać te wspaniałe rzeczy, nie muszą być to zawsze rysunki. Następnie wrzucamy codziennie karteczki do naszego pojemnika.  Po kilku dniach sprawdźmy ile ich mamy. Na pewno bardzo dużo :). Obejrzyjmy je wraz z dzieckiem i pokażmy mu jak dużo rzeczy robimy dobrze, z jak wielu jesteśmy zadowoleni i dumni.

 

 

Pozdrawiam Pani Natalia

 

 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

 

 

Zabawa na piątek 10.04.2020r.

 

Kłębuszek - zabawa oddechowa

Cel:

- umiejętność współzawodnictwa

- samokontrola

- czekanie na swoją kolej

 

Potrzebne materiały: słomki, kawałki waty lub piórka

Zabawa polega na kontrolowaniu przez dzieci oddechu. Rodzic i dziecko siadają przy stole, naprzeciwko siebie. Rodzic pokazuje dziecku powolne
i szybkie oddychanie przez słomkę, poruszając swoim oddechem kłębuszek waty. Dziecko próbuje przesunąć watę na stronę stołu należącą do rodzica. Żeby utrudnić zadanie bierzemy kilka kawałków waty lub piórka i dmuchamy w nie. Wygrywa ten kto na swojej połowie stołu nie ma waty lub ma jej mniej.

 

Pozdrawiam Pani Natalia

Dzień dobry!

 

Zabawy na czwartek 09.04.2020r.

 

 

Odsyłam Państwa do tej strony https://psychoterapia.plus/zabawy-rozwijajace-umiejetnosci-spoleczne-nie-tylko-na-czas-kwarantanny/

 

Można znaleźć tam dużo ciekawych zabaw wspierających rozwój społeczny dziecka.

Ćwiczenia są podzielone na różne obszary:

- rozpoznawanie swoich emocji i potrzeb

- budowanie poczucia własnej wartości

- komunikacja z innymi

 

 

Pozdrawiam Pani Natalia

 

 

Dzień dobry!

 

Zabawa na środę 08.04.2020r.

 

Księżyc i słońce twojej złości

Potrzebne materiały: dwie czyste kartki, kolorowe kredki

Cel:

- nazwanie źródła przeżywanego wewnętrznie konfliktu

- regulacja emocji

 

Na środku kartki narysuj wielki księżyc. Jeśli nie potrafisz narysować rogalika, możesz narysować duży okrąg. Księżyc przedstawia ciebie, gdy się złościsz i jesteś niezadowolony.

Pokoloruj swój księżyc, a wewnątrz niego wpisz, narysuj lub wypowiedz na głos co cię zdenerwowało, co sprawiło, że się zezłościłeś.

Weź drugą kartkę i narysuj piękne słońce. W środku napisz, narysuj lub powiedz co sprawia, że się uśmiechasz, co lubisz robić, jak lubisz spędzać czas z najbliższymi. Spokojnie pokoloruj słońce. Księżyc i słońce to wspierający się nawzajem przyjaciele.

G. Diederichs, Jak radzić sobie ze złością i kaprysami

 

Miłej zabawy życzy Pani Natalia

 

 

 

Dzień dobry!

 

 

Zabawa na wtorek 07.04.2020r.

 

 

Bułeczki dla nerwusków

Cel:

- wyrabianie ciasta i rozciąganie go dobrze działa na napięte mięśnie

- identyfikowanie źródła złości

 

350g mąki, łyżeczka oleju, 8g drożdży, szklanka letniej wody, pół łyżki soli, 1 jajko, blaszka do ciastek, rodzynki ( kto nie lubi może być sezam lub mak), pędzelek.

 

Wymieszaj w misce mąkę, sól i drożdże, następnie dodaj rodzynki, olej
i wodę i ponownie wymieszaj. Posyp stolnicę odrobiną mąki. Wyłóż na nią ciasto i wyrabiaj rękami. Odwracaj ciasto, podnoś je i upuszczaj. Podczas ugniatania mów co Cię teraz denerwuje. Zaciskaj mocno pięści w cieście, rób z niego kulkę i znowu ją ugniataj. Najlepiej wyrabiać ciasto przez 10 minut.

Przykryj kulkę cista ściereczką i odstaw na dwie godziny. Na kwadrans przed zakończeniem leżakowania, rodzic rozgrzewa piekarnik do temperatury 220 stopni.

Podziel kulkę na kilka mniejszych kuleczek, by przygotować osobne bułki. Rozbij jajko, oddzielając żółtko od białka. Zachowaj tylko żółtko. Roztrzep je w salaterce widelcem lub trzepaczką, a następnie, używając pędzelka, posmaruj nim bułeczki.

Rodzic wkłada bułki do piekarnika na 10 minut.   Smacznego!

G. Diederichs, Jak radzić sobie ze złością i kaprysami

 

Bardzo puszyste bułeczki | Moje Wypieki

 

Udanej zabawy życzy Pani Natalia

 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

 

 

Zabawy na poniedziałek 06.04.2020r.

 

Zabawa wyciszająca nr 1

Najlepszym sposobem na wyciszenie się jest zamknięcie ust i oddychanie przez nos. Zapewne w taki sposób oddychamy, wchodząc do piekarni lub kiedy rodzic gotuje dla nas nasze ulubione potrawy. Kiedy będziesz oddychał przez nos, licz w głowie do trzech. Kiedy wypuszczasz powietrze nosem, trzymaj zamknięte usta. Jeśli jesteś przyzwyczajony do oddychania przez usta, na pewno to ćwiczenie może okazać się trudne. Nie zniechęcaj się. Trening czyni mistrza.

Podczas wdychania powietrza możesz sobie wyobrazić, że wdychasz swój ulubiony zapach.

 

Zabawa wyciszająca nr 2

Przytul poduszkę i zrób głęboki wdech. Pamiętaj, by wdychać powietrze nosem. Gdy będziesz robił wydech, ściśnij poduszkę, tak mocno jak tylko potrafisz. Zmarszcz twarz, napnij mięśnie i utrzymuj tak swoje ciało licząc do 3. Powtórz całe ćwiczenie 5 razy: wdech, ściskanie poduszki i napinanie mięśni, rozluźnianie mięśni i wydech.

 

Pozdrawiam Pani Natalia

 

 

Dzień dobry!

 

 

Zabawa na piątek 03.04.2020r.

 

Co to za emocja?

Cel:

  • Rozpoznawanie i wyrażanie emocji
  • Koncentrowanie uwagi

 

Zabawa ta, przypomina kalambury. Dzieci bez używania słów odgrywają różne emocje. Na kartkach rysujemy różne buźki:

Wesołą, smutną, złą, przerażoną, zmęczoną itd.

Dziecko na zmianę z rodzicem losuje karteczki i prezentuje emocje, jaką wylosowało.

 

Karty z emocjami – DIY – Warsztat z emocjami         Karty z emocjami – DIY – Warsztat z emocjami         Karty z emocjami – DIY – Warsztat z emocjami

 

https://warsztatzemocjami.pl/karty-z-emocjami-diy/  - zachęcam do odwiedzenia tej strony.  Znajdują się tam ciekawe zabawy z wykorzystaniem wyżej widocznych kart z emocjami. 

 

Udanej zabawy życzy Pani Natalia

 

 

Dzień Dobry!

 

Kwiecień miesiącem autyzmu 

 

Mam autyzm - co dalej? - Ponad Wszystko

 

Dzień Świadomości Autyzmu - Zespół Szkół w Rokicinach Podhalańskich

 

Zabawa na czwartek 02.04.2020r.

Pejzaż pełen światła – radzenie sobie ze złością

 

Cel ćwiczenia:

- możliwość wyrażenia emocji

- uwolnienie się od nadmiernego wzburzenia

- radzenie sobie z trudnymi emocjami

 

Potrzebne materiały:  kredki, kartki

 

Proszę o znalezienie w internecie, bądź kolorowankach dziecka, pięknego, spokojnego krajobrazu. Obrazek nie może zawierać dużo szczegółów. Najlepiej jak będą to chmury, morze, drzewo, kwiaty.

Zadaniem dziecka jest wypełnienie obrazka kolorowymi punktami. Dziecko uderza końcówką kredki w rysunek z taką samą siłą. Powierzchnie, które nie zostały zapełnione, należy pokolorować.

Skończony obrazek można zawiesić w miejscu widocznym dla dziecka. Rodzic może zakomunikować dziecku, że obrazek przedstawia złość, która zamieniła się w harmonię/ spokój. Należy zwrócić uwagę, że zmiana zachowania, nastroju jest możliwa.

 

Kolorowanki Krajobrazy Woda Malowanki                                                             Kolorowanki Morski krajobraz z mewy

 

 

 

Kolorowanki Morski krajobraz na horyzoncie                                  Images Magazine: Sunset Beach coloring pages            Dibujo lago_alpino en la categoria mixtos diseños

 

 

 

 

Pozdrawiam Pani Natalia 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

 

Zabawa na środę 01.04.2020r. 

 

 

 

Piłeczka antystresowa

 

Cel:

- pomaga w regulacji napięcia mięśniowego i nerwowego

- przyjemne wrażenia dotykowe

- pomaga się wyciszyć

 

Pomocne materiały:

Materiał na piłeczkę np. maleńka poszewka, kieszeń wypruta ze starych spodni, może być to również balon.

 

Wypełniamy poszewkę np. małymi kuleczkami, kaszą, wszelkimi rzeczami, jakie uznamy, że się nadają. Rodzic zaszywa naszą piłeczkę lub za pomocą żelazka zakleja otwór taśmą. Balon możemy wypełnić kuleczkami, które rosną po wpływem wody, lub mąką.

Piłeczki używamy, kiedy mamy złe samopoczucie, ale nie tylko. Możemy jej używać kiedy mam dobry nastrój. Ściskamy piłkę, wdychając powietrze nosem. Przekładamy piłeczkę do drugiej rączki i oddychamy tak samo. Możemy zrobić dwie piłki, żeby używać ich jednocześnie. 

 

10 pomysłów na zabawki dla niemowlaka, które można zrobić ...

 

 

Miłej zabawy życzy Pani Natalia 

 

 

 

Dzień dobry 

 

Ćwiczenia na wtorek  31.03.2020r.

 

Ćwiczenia relaksacyjne – ćwiczenia oddechowe

 

Celem tych ćwiczeń jest odprężenie organizmu. Pomimo tego, że oddychanie jest czynnością automatyczną, to może przebiegać w sposób nieprawidłowy, zakłócony, co prowadzi do zmniejszenia powierzchni oddechowej. Konsekwencją tego jest ograniczenie dostępu tlenu do płuc i nagromadzenie się toksyn.

Prawidłowy oddech ma ogromne znaczenie dla pracy serca i układu krążenia, a także poprawia samopoczucie.

Ćwiczenia oddechowe mają na celu świadome regulowanie procesu oddychania.

 

WAŻNE!

Ćwiczeń oddechowych nie prowadzimy, gdy dziecko jest bezpośrednio po chorobie, jest w trakcie infekcji górnych dróg oddechowych, ma padaczkę lub jej podejrzenie!

 

I ćwiczenie – Wąchanie kwiatków

Wyobrażamy sobie wraz z dzieckiem, że trzymamy w ręku kwiatki i je wąchamy.

II ćwiczenie – Poznajemy zapachy

Każdy rodzic może przygotować dla swojego dziecka inne zapachy, a mogą to być: olejki zapachowe do ciast, mięta, mydełka, rumianek, owoce. Przed podaniem dziecku zapachu, prosimy je o zamknięcie oczu. Zadaniem dziecka jest powąchanie danej rzeczy i zgadnięcie co to jest.

III ćwiczenie – Dmuchanie na różne przedmioty

Możemy wykorzystać piórka, skrawki chusteczek higienicznych lub kartek, kawałki waty. Dzieci dmuchają na daną rzecz ustami.

IV ćwiczenie – Ziewające zwierzątko  

Dzieci wyobrażają sobie, że zamieniły się w swojego ulubionego zwierzaka, który jest bardzo zmęczony i śpiący. Ich zadaniem jest ziewanie. Robią tak kilkakrotnie. Po chwili pytamy, czy było to przyjemne.

J. Węglarz, M. Tomaszewska, Mruczący kotek Zajęcia relaksacyjne dla przedszkolaków

 

 

 

Miłej zabawy życzy Pani Natalia 

 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

 

Bajka na poniedziałek 30.03.2020r.

 

A. Stążka- Gawrysiak, Self-Reg Opowieści dla dzieci o tym jak działać gdy emocje biorą górę.

 

 

O tym, że czasem podstawiamy komuś nogę i sami nie wiemy dlaczego.

 

Jest piękny, słoneczny dzień. Kuba, Lenka i dzieci z sąsiedztwa bawią się na placu zabaw. Ich rodzice siedzą na ławkach tuż obok. Dzieci co chwila wołają w ich stronę:

- Mamo, zobacz!

- Tato, patrz na mnie!

- Mamo, widzisz?

Tata Kuby i Lenki ma w uszach słuchawki. Słucha audiobooka, jednocześnie patrząc na dzieci. Za każdym razem, kiedy go wołają, odkrzykuje:

- Widzę cię Lenko! Jesteś wysoko, wysoko na drabinkach!

Albo:

- Kuba, widziałem, jak szybko zjechałeś ze zjeżdżalni!

Kuba, Lenka, Staś i Marysia grają właśnie w berka. Krzycząc przy tym i śmieją się wesoło.

-Berek, berek, daj mi cukierek! – Rozbawiona Lenka przebiega obok jakiegoś chłopca.

Ten nagle wysuwa stopę tak, że Lenka potyka się o nią i bęc!- upada jak długa. Zaczyna płakać:

- Auaaaaaa! Kolanko boli! Tatoooooo!

Chłopiec szybko cofa się o kilka kroków i odwraca wzrok. Tata Kuby
i Lenki podchodzi do córeczki. Kuba koło niej, bierze ją w ramiona, głaszcze uspokajająco po plecach i razem oglądają kolanko. Na szczęście nie jest zranione.

- Podmuchać? – Pyta tata.

- Taaaak! – płacze Lenka. – Boli!

Obok nich wyrasta jak spod ziemi Kuba. Zagniewany zwraca się
do chłopca:

- To przez ciebie! Podstawiłeś jej nogę! Zobacz, teraz ją boli!

- To nie ja! – mówi szybko chłopiec, patrząc w bok. Jest blady, zaciska pięści i usta, przestępując z nogi na nogę.

- Przecież widziałem! Kłamiesz!- krzyczy rozzłoszczony Kuba.

- Nieprawda! Sama upadła! – Chłopiec jest bliski łez.

- Tato, widziałeś? On podstawił jej nogę i w dodatku kłamie, że to nie on! – oburza się Kuba.

Tata nie odpowiada. Głaszcze córeczkę po plecach i pyta z czułością:

- Jak tam twoje kolanko? Już dobrze?

- Już nie boli – odpowiada Lenka. – Ale jestem zła na niego. – Wskazuje ręką chłopca.

- Jesteś zła, bo upadłaś?

- Tak, to przez niego. – Widziałeś? – pyta Lenka.

- Nie widziałem, akurat wtedy na was nie patrzyłem. Za to wcześniej – tata zwraca się łagodnie do chłopca – widziałem, jak zwinnie wchodzisz na pająka. A na samej górze stałeś bez trzymanki, to było niezłe! Masz dobre poczucie równowagi.

Chłopiec z niedowierzaniem wlepia wzrok w tatę Kuby i Lenki. Otwiera
i zamyka usta. Jego pięści się rozluźniają.

- Naprawdę pan to widział? – pyta niepewnie. – Moja mama nie patrzyła, jak się wspinałem. Cały czas biega za Frankiem, moim małym bratem. On dopiero nauczył się chodzić – dodaje rozżalony.

Kuba i Lenka patrzą na chłopca. Już nie czują złości.

- Naprawdę widziałem- odpowiada tata. – Wiesz Lenka kiedyś też była taka mała  i musieliśmy jej pilnować, bo n wszystko się wspinała i nie znała strachu. Kuba bywał czasem bardzo rozżalony, że poświęcamy mu mniej uwagi. Zgadza się Kubusiu?

- Już nie pamiętam, to było dawno – odpowiada Kuba. Teraz czasem jest mi przykro, kiedy mama usypia Lenkę, a ja muszę czekać, żeby mi poczytała przed snem.

Chłopiec patrzy na Kubę ze zrozumieniem i mówi:

- To nie fair, że musimy czekać prawda?

- Trochę nie fair. Ale w ogóle fajnie jest mieć rodzeństwo, można się razem bawić. Lenka jest w porządku, tylko czasem rozwala mi budowle
z Lego. A tobie jest fajnie, bo masz brata! Też bym chciał mieć jeszcze brata.

- Ja też, Ja też!- woła Lenka.

- Lenka przecież ty już masz brata! – mówi Kuba pobłażliwie. – Czyli mnie!

Zdezorientowana Lenka mruga oczami.

Chłopiec i tata śmieją się, rozbawieni.

- A ty naprawdę stałeś na samej górze pająka bez trzymanki?- zwraca się Kuba do chłopca.

- Naprawdę. Kiedyś się bałem, ale teraz już nie, bo długo ćwiczyłem- odpowiada ten z ożywieniem.

- Bardzo lubię się wspinać. Najbardziej na ściankę wspinaczkową, ale pająki też są super. A może chcecie…? – zwraca się tata Kuby i Lenki, po czym przerywa. Odwraca wzrok i zawiesza głowę. – Pewnie nie chcecie się ze mną bawić, bo podstawiłem Ci nogę – mówi cicho do Lenki.

- Bardzo cię boli to kolano?

- Wcale nie boli, tata podmuchał- oświadcza beztrosko Lenka. – Chcesz się z nami bawić?

- No pewnie! – Chłopiec uśmiecha się szeroko, a potem dodaje ze skruchą: - Przeprasza, że ci podstawiłem nogę. Nie wiem, dlaczego to zrobiłem. Już nie będę.

Kuba i tata uśmiechają się.

- Już chyba wiesz, że mam na imię Kuba, a to moja siostra Lenka – mówi Kuba.

- A ja jestem Filip- odpowiada uszczęśliwiony chłopiec. – Idziemy na pająka?

Dzieci pędzą w kierunku pająka i jeszcze długo bawią się zgodnie.

 

Dzieci, podobnie jak dorośli, mają potrzebę bycia widzianymi i docenianymi. Kiedy dziecko nie otrzymuje wystarczającej uwagi ze strony opiekuna, czuje się sfrustrowane. Może wyrażać frustrację przez  zwracanie na siebie uwagi ( czasem w sposób niezgodny z regułami życia społecznego: bicie, niemiłe słowa, niszczenie przedmiotów), płacz „ bez powodu”, sztywne trzymanie się pomysłu, którego nie da się w danych warunkach zrealizować itd. Filip podstawia nogę dziewczynce, bo chce być dostrzeżony; nie jest to świadome działanie ani tym bardziej manipulacja. Tata Lenki potrafi zdobyć się na łagodną reakcję wobec chłopca, który zaatakował jego córeczkę, ponieważ w chwili zdarzenia był spokojny i ma nawyk postrzegania trudnych zachowań dzieci  jako efektów nadmiernego stresu. Spokojna, akceptująca obecność dorosłego i zaspokojenie potrzeb chłopca pomagają Filipowi uspokoić się i uzyskać wgląd w swoje zachowanie. Poczuć empatię, skruchę i przeprosić Lenkę. Gdyby tata Lenki lub inny dorosły udzielił Filipowi reprymendy, stres chłopca pogłębiłby się. Ewentualne przeprosiny byłyby nieszczere, wymuszone, a nagromadzone napięcie mogłoby znaleźć ujście w kolejnych atakach agresji „bez powodu”.

 

Pozdrawiam Pani Natalia

 

       DZIEŃ DOBRY! Znalezione obrazy dla zapytania: zdjęcia kwiatków dla dzieci

 

Zabawa na piątek 27.03.2020r. 

Skrzynia mocy i sejf na zmartwienia

 

Potrzebne nam będą pudełka ( mogą być np. po butach).

 

Razem z dziećmi ozdabiamy dwa pudełka, które będą spełniały funkcję skrzyni mocy i sejfu na zmartwienia.

Sejf ma pomóc dzieciom w przykrych sytuacjach. Kiedy dziecko poczuje się źle; będzie smutne, wystraszone czy złe, może narysować to co spowodowało daną emocje i wrzucić to do sejfu. Dziecko powinno przystąpić do rysowania, gdy już wyciszy negatywne emocje.

Rodzic mówi dziecku: Kiedy wrzucisz rysunek do sejfu, będzie tam zamknięty i bezpieczny. Teraz nie musisz już się martwić. Odetchnij
i baw się dalej. Za każdy rysunek dajemy dziecku pisemną pochwałę, możemy narysować serduszko, uśmiechnięte słoneczko itp. Pochwały te będą wrzucane do skrzyni mocy.

Raz w tygodniu można otworzyć sejf, zobaczyć, co jest w środku
i omówić z dzieckiem rysunki, a także wymyślić z sposoby na uniknięcie takiej sytuacji w przyszłości.

Należy pamiętać, aby omawianie nie zmieniło się w ocenę dziecka. Kładziemy nacisk na pozytywne aspekty zachowania.

W skrzyni mocy nasze pozytywne zachowania nabierają siły. Tam rodzic może wrzucać zapisane pochwały, a także rysunki dziecka, które pokazują sytuacje w których dzieci były z siebie dumne. Jeśli dziecko nie potrafi narysować danej sytuacji, to oczywiście pomagamy mu.

Po kilu dniach, jak nazbiera się troszkę rysunków, otwieramy razem
z dzieckiem skrzynię mocy i odczytujemy notatki, oglądamy rysunki. Chwalimy dziecko za to, że stara się kontrolować swoje nieprzyjemne emocje i za umiejętność wyrażenia tych pozytywnych. Doceniamy najmniejsze gesty. Taka uwaga wpływa niezwykle motywująco na dzieci.

A.Łucjanek, Emocje, Wyd. Forum Media Polska

 

Życzę miłej zabawy

Pani Natalia 

Znalezione obrazy dla zapytania: słoneczko

Dzień dobry!

 

Zabawa na czwartek 26.03.2020r.

 

 

Zapamiętaj emocje 

 

W tej zabawie można wykorzystać materiały z ćwiczenia wczorajszego – kostka uczuć

Cel zabawy:

- rozpoznawanie uczuć

- koncentrowanie uwagi

- stosowanie się do poleceń ( polecenia wymagają umiejętności słuchania, pamięci roboczej, organizacji i planowania motorycznego. Ta umiejętność jest niezbędna m.in w szkole i w interakcjach
z rówieśnikami i rodziną)

Opis zabawy :

Zapamiętaj emocje to zabawa, która ma na celu nauczyć dzieci rozpoznawania i identyfikowania różnych sposobów wyrażania emocji.

 

Przebieg zabawy krok po kroku:

Potrzebne będą nam obrazki z emocjami. Rozkładamy karty na stole lub podłodze obrazkami w dół. Mówimy dziecku, żeby wymieniło emocje, które zna.

Zadaniem Państwa i dzieci jest znalezienie par – przebieg zabawy taki sam jak w grze memory. Podczas zdobycia pary można odnieść daną emocję do swojej osoby, czyli opowiedzieć kiedy my jesteśmy smutni, źli, itd.

Linda A. Reddy, Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, Wyd.PWN, Warszawa, 2015

 

 

 

Pozdrawiam Pani Natalia

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice

 

Ważna informacja 

 

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Nowym Dworze Mazowieckim informuje, że zorganizowaliśmy wsparcie psychologiczne dla chorych i ich rodzin, a także dla osób przeżywających kryzys psychiczny.
Wyznaczony specjalista: Grażyna Cichocka-Domańska,
Telefon 601-500-614
Godziny dyżuru pod telefonem pn - pt godz. 10.00-14.00
Można również zgłosić taką potrzebę w sekretariacie, wyznaczony przez dyrektora lub kierownika Filii w Nasielsku pracownik skontaktuje się z tą osobą i najszybciej jak tylko będzie to możliwe przeprowadzi rozmowę wspierającą zdalnie tj. przez telefon).
- kontakt telefoniczny do PP-P Nowy Dwór Mazowiecki
22 775-20-13 godz. 9.00-13.00
- kontakt telefoniczny do Filii w Nasielsku
23 691-26-47 dyżur w godz. 9.00-13.00

Kontakt jest również możliwy za pośrednictwem fanpage poradni https://www.facebook.com/Poradnia-Psychologiczno-Pedagogiczna-w-Nowym-Dworze-Mazowieckim-363445663795763/
lub fanpage Filii w Nasielsku
https://www.facebook.com/Poradnia-Psychologiczno-Pedagogiczna-w-Nasielsku-105246970945339/
Powyższe informacje będą również umieszczone na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Warszawie.

 

Zabawa na środę 25.03.2020r.

 

 

Kostka uczuć

 

Cel zabawy:

- wyrażanie emocji

- rozpoznawanie emocji

 

Możemy wydrukować i skleić kostkę przedstawiającą podstawowe emocje, jeśli nie mamy dostępu do drukarki to można na małych kartkach narysować dziecku 4 podstawowe emocje: radość, smutek, złość ,strach.

I sposób zabawy

Jeżeli mamy kostkę to rzucamy nią na zmianę z dzieckiem. Emocja jaka nam wypadnie musi zostać nazwana przez dziecko, a także dziecko powinno nam powiedzieć z jakiego powodu czujemy się np. smutni lub szczęśliwi.

 

II sposób zabawy

Dziecko rzuca kostką lub losuje karteczki , nie pokazuje rodzicowi co mu wypadło/ co wylosowało. Rodzic musi zgadnąć co to za emocja na podstawie scenki jaką odegra dziecko, bez używania słów. Następnie rodzic odgrywa scenkę zgodnie z tym co wypadło mu na kostce lub co wylosował.

 

Przykładowe ilustracje  https://www.google.com/search?q=kostka+uczu%C4%87&sxsrf=ALeKk01kUhuG4-WgU-cp3tQe_1-ZQXAcCw:1585055594928&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=btCzpSHbZ7SaGM%253A%252C1-b2JKjHKv-i-M%252C_&vet=1&usg=AI4_-kQ1nbKVRAHx5UzgOyOPOcQo27JCPg&sa=X&ved=2ahUKEwiwgb2dmLPoAhURw8QBHUukB5UQ9QEwA3oECAoQHw#imgrc=wmXm8g4sn3-0xM

Znalezione obrazy dla zapytania: kostka uczuć

 

Miłej zabawy życzy Pani Natalia 

 

 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

 

Propozycja zabaw na wtorek 24.03.2020r. 

Ćwiczenia relaksacyjne

 

 

Opowieść o żółwiu – jest to historia małego żółwia, który na wszystko się złościł i łatwo tracił kontrolę nad sobą.

Pewnego dnia żółw czuł się samotny i odizolowany. Tego dnia spotkał mądrego żółwia, który pokazał mu sztuczkę, dzięki której można się kontrolować, gdy odczuwa się złość. Powiedział żółwiowi, aby wszedł do skorupy i liczył, aż się uspokoi, żeby zatrzymał  myśli i się zrelaksował.

Ta opowieść jest kierowana do dzieci w wieku od 3 do 7 lat. Aby nauczyć dzieci tej umiejętności, możemy każdemu dać naklejkę lub mały kawałek papieru z wizerunkiem  żółwia, za każdym razem, gdy wykona to ćwiczenie podczas stresującej sytuacji. A. Schneider, Techniki Relaksacji.

 

Ćwiczenia i zabawy wspierające różne umiejętności w sferze emocjonalno – społecznej

 

  • Nazywanie emocji

To zabawa polegająca na opowiadaniu o nastrojach innych ludzi na podstawie np. zdjęć wyciętych z gazet. Dziecko ma za zadanie zastanowić się nad przyczynami przeżywanych emocji przez bohaterów zdjęć, a także wymyślić, w jaki sposób można zmienić nastrój danej osoby.

 

  • Pomagamy w domu

Rodzic włącza dziecku muzykę ( obojętnie jaką) podczas, której dziecko chodzi po pokoju. Gdy rodzic zatrzyma muzykę, dziecko musi się zatrzymać i udawać, że wykonuje jakąś czynność domową np. pranie, odkurzanie, prasowanie, gotowanie itp. Zadaniem rodzica jest uzupełniać czynności dziecka np. dziecko gotuje, a rodzic udaje, że kroi warzywa, dziecko myje naczynia, a rodzic je wyciera lub odkłada w wybrane miejsce itd. Na koniec zabawy rodzic zadaje pytanie dziecku czy przyjemnie jest pomagać w domu i dlaczego jest to ważne.

 

 

Miłej zabawy życzy Pani Natalia

DZIEŃ DOBRY 

 

Ćwiczenia na poniedziałek 23.03.2020r.

Link do bajki o koronawirusie  https://www.dzieckiembadz.pl/2020/03/o-wirusie-ktory-nosi-korone-opowiadanie.htmlkoronawirus1.jpg

 

 

Ćwiczenia relaksacyjne 

 

Kolorowanie mandali 

 

Cele ćwiczenia:


- radzenie sobie ze stresem;

- wyciszenie się i zrelaksowanie;

- doskonalenie koncentracji uwagi;

- kształtowanie wytrwałości, cierpliwości i konsekwencji w dążeniu do celu;

- odreagowanie napięć;

- usprawnianie motoryki małej;

 

Przykładowe mandale:

           

Znalezione obrazy dla zapytania: mandale dla dzieci zwierzęta

Znalezione obrazy dla zapytania: mandale dla dzieci zwierzęta

Znalezione obrazy dla zapytania: mandale dla dzieci zwierzęta

 

Ćwiczenia wspierające rozwój emocjonalny dziecka

 

Emocja na poniedziałek : Smutek 

 

Bajka o smutnym mieście

 

Za wielką rzeką, bardzo daleko było małe miasteczko. Ktoś kto patrzył na nie z daleka nie zauważyłby nic dziwnego. Ale jeżeli podeszlibyśmy całkiem blisko zauważylibyśmy, że jest inne od wszystkich miejsc, które wcześniej widzieliśmy. Dlaczego? Były w nim przecież domy, ulice, szkoły, przedszkola. Mieszkali ludzie. Co więc było dziwnego? Chcecie wiedzieć?
W tym mieście nikt się nigdy nie uśmiechał. mieszkali w nim sami smutni ludzie - smutni panowie, smutne panie, smutne mamy i babcie, smutni tatusiowie i dziadkowie, i oczywiście smutne dzieci. Nawet nie wiedzieli jak to jest nie być smutnym, bawić się i śmiać. Za to często
z ich oczu płynęły łzy. Tak było zawsze 
i właściwie nikogo to nie dziwiło.
Ale pewnego dnia coś się zmieniło. Do miasta zawędrował szczęśliwy chłopiec. Gdy szedł uśmiechnięty ulicami miasta i pozdrawiał ludzi, których mijał, wszyscy przez chwilę czuli się inaczej. Wszystkim przez chwilę robiło się ciepło koło serca. Chłopca dziwiło, że nikt się nie uśmiechał, ale ponieważ sam był bardzo szczęśliwy nie przeszkadzało mu to. Postanowił w tym mieście zamieszkać. I tak zrobił. Szczęśliwy chłopiec zamieszkał w smutnym mieście i niestety gdy mijały dni z jego twarzy zaczął znikać uśmiech. Pewnie wiecie, że bardzo trudno jest być szczęśliwym gdy wszyscy wokół są smutni. I coraz częściej z oczu chłopca płynęły łzy. Początkowo chłopiec nie zauważył tej zmiany, ale pewnego dnia obudził się tak nieszczęśliwy, że nawet nie chciało mu się wstać z łóżka.
I wtedy przypomniał sobie, że jeszcze niedawno było inaczej, cały czas chciało mu się śpiewać i tańczyć ze szczęścia.

Tak nie może być! – powiedział głośno.

- Ja chcę być szczęśliwy i chcę uszczęśliwiać innych ludzi jak dawniej.
Szybko wstał z łóżka i wyszedł z domu. I wtedy zauważył po raz pierwszy jeszcze jedną dziwną rzecz. Nigdy, mieszkając w tym mieście, nie widział słońca, a całe niebo było pokryte szarymi chmurami niby zasłoną.
- Hej, dziewczynko! - zawołał do dziewczynki przechodzącej obok.
- Kiedy ostatnio świeciło tutaj słońce?

- Jakie słońce? - zapytała smutno smutna dziewczynka.
- Aha - pomyślał, - to dlatego wszyscy są tacy smutni, że nigdy nie widzieli słońca.
- Muszę to zmienić - powiedział głośno.
Pomyślał chwilę (a muszę wam powiedzieć, że był to bardzo sprytny chłopiec), przyniósł wszystkie potrzebne materiały i narzędzia i zaczął budować drabinę. Ludzie przechodzący obok zaczęli się przyglądać. Ich smutne spojrzenia dodawały chłopcu sił. Drabina była coraz dłuższa i dłuższa. Gdy była już tak długa, że sięgała od jednego końca miasta do drugiego, chłopiec oparł ją o najwyższy w mieście dom, schował do kieszeni ostry nożyk i zaczął się ostrożnie wspinać. Wchodził coraz wyżej i wyżej, a smutni ludzie przyglądali się. Gdy był już tak wysoko, że z dołu wydawał się tylko małą plamką sięgnął szarej zasłony z chmur. Wyciągnął z kieszeni nożyk i wyciął w chmurach dziurę tak dużą, jak tylko było to możliwe. I wtedy po raz pierwszy przez dziurę
w chmurze zaczęło świecić słońce. Światło słoneczne powoli zaczęło rozchodzić się po ulicach, domach, zaglądało w każdy nawet najdalszy kąt. I coś się zaczęło zmieniać. Kolory stały się jaśniejsze, żywsze, weselsze. Ludzie poczuli na swoich twarzach ciepło promieni słonecznych. Wesołe promyki zaczęły ich łaskotać po nosach, ustach, policzkach. To było przyjemne. Rozglądali się podziwiając nowe kolory
i powoli zaczęli się uśmiechać. Uśmiechali się coraz szerzej i cieplej najpierw sami do siebie, potem odwracali się do stojących obok
i uśmiechali się do nich.
I to był pierwszy dzień nowego życia w tym mieście. Od tego dnia wszyscy się do siebie uśmiechali i byli szczęśliwi. Zdarzały się oczywiście dni gdy ktoś był smutny, ale wtedy wychodził na dwór, patrzył na słońce, na uśmiechających się ludzi i też zaczynał się uśmiechać.

Anna Grzesiak 

 

 

Gorąco pozdrawiam Pani Natalia 

 

 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice! 

 

Koronawirus

Wysyłam Państwu link do strony, na której znajdują się pomocne wskazówki do rozmowy z dzieckiem na temat koronawirusa. https://psychoterapia.plus/jak-rozmawiac-z-dzieckiem-o-epidemii-koronawirusa/

xfor-more-safet-tips-visit.png.pagespeed.ic.tWNvgqzqTP.webp

 

Oto grafiki, które mogą ułatwić przekazanie informacji o koronawirusie dzieciom, zwłaszcza tym, które porozumiewają się za pomocą komunikacji  alternatywnej. 

 

89762926_3016190998442653_8562228625556897792_o.png?_nc_cat=109&_nc_sid=8024bb&_nc_ohc=Q-l-6Q_NopcAX-2lRo9&_nc_ht=scontent.fwaw3-1.fna&oh=ae9f77e1929771302b52ce9ecd575737&oe=5E9770C0

 

Obraz może zawierać: tekst

Ilustracje zaczerpnięte z facebooka z grupy Atabi komunikacja i technologia wspomagająca. https://www.facebook.com/atabikomunikacja/posts/3016193885109031

 

Ćwiczenia na piątek 20.03.2020r.

 

Ćwiczenia relaksacyjne 

 

Siłacz i słabeusz

Rodzic opowiada dziecku historyjkę, w trakcie której dziecko zachowuje się tak jak bohaterowie opowieści.

Siłacz jest bardzo ciężki, ledwo się porusza, ponieważ ma tak dużo mięśni. Bardzo ciężko jest mu się poruszać, stąpa po ziemi jak zapaśnik sumo po macie. Unosi lewą nogę, później prawą, napręża bicepsy, wydaje z siebie dziwne dźwięki. Jest z siebie bardzo zadowolony. Popisuje się, aż zaczyna brakować mu tchu i powolutku opada z sił. Staje się coraz bardziej słabszy, ma coraz mniej siły. Ręce zwisają wzdłuż tułowia, robi się wiotki i miękki. Jak odpocznie, to znowu pokaże na co go stać ( można powtarzać ćwiczenie kilkakrotnie). Po długim wysiłku siada na swoim miejscu. (Terapia dzieci i młodzieży, pod red. naukową I. Dąbrowskiej- Jabłońskiej, Wyd. Impuls, Kraków, 2012)

 

 

 

Ćwiczenia wspierające rozwój emocjonalny dziecka

 

Emocja na piątek: Lęk

 

Wyobraź sobie, że jesteś tutaj

 

Cel ćwiczenia:

- radzenie sobie ze stresem i lękiem;

- koncentrowanie uwagi;

- stosowanie się do poleceń.

 

 

Opis zabawy

Podczas zabawy dzieci zdejmują kapcie, kto chce może zdjąć skarpetki, zamykają oczy i słuchają instrukcji, która ma za zadanie pomóc im
w wyobrażeniu sobie różnych historyjek, które wywołują pozytywne uczucia.

Realizacja zabawy krok po kroku:

Rodzic mówi dziecku, że zagrają w grę, która nazywa się Wyobraź sobie, że jesteś tutaj, której celem jest pomoc w zrelaksowaniu się, gdy czujemy stres lub lęk.

Mówimy dzieciom, żeby zdjęły buty, skarpetki i zamknęły oczy. Dzieci siadają w siadzie skrzyżnym i rękami na kolanach.

Rodzic prosi, żeby dziecko go dokładnie słuchało i wyobrażało sobie to
o czym mówi rodzic. Przykładowe opowiadanie: Wyobraź sobie, że idziesz na bosaka po mokrej trawie. Pomyśl co czujesz pod stopami. Następnie wchodzisz na drogę, na której znajduje się dużo małych i ciepłych od słońca kamyczków, które delikatnie kłują Cię w stopy. Idziesz przez chwilę po kamyczkach, aż tu nagle wchodzisz do lasu i stąpasz po wilgotnym mchu. Idąc tak długi czas lasem dochodzisz do drogi, która prowadzi na łąkę. Chodzisz po wysokiej trawie i pięknych pachnących kwiatach. Idąc tak długi czas pachnącą łąką dochodzisz do plaży, na której jest bardzo ciepły i przyjemny dla stópek piasek. Powiedz dziecku, że zabawa dobiegła końca i zapytaj czy zabawa była przyjemna dla niego, jeśli nie to dowiedz się dlaczego.

Każdy rodzic może wymyślić Znalezione obrazy dla zapytania: myśli  w chmurce grafika swoją historię do czego gorąco zachęcam.

 

A tu link do bajki o ślimaku dla dzieci posługujących się komunikacją alternatywną :) 

https://www.facebook.com/ciekawskijezozwierzprzedszkoleterapeutyczne/videos/250519115980501/?v=250519115980501

 

 

 

Serdecznie pozdrawiam Pani Natalia 

 

Drogie Dzieci i Drodzy Rodzice!

 

Propozycja ćwiczeń na czwartek 19.03.2020r. które mają na celu poprawę samopoczucia i redukcję stresu. 

                                                                               Znalezione obrazy dla zapytania: uśmiech

 

Ćwiczenia relaksacyjne

 

Cel ćwiczeń:

- redukcja stresu;

- pozbycie się uczucia zmęczenia i napięcia;

- poprawa samopoczucia.

 

Technika relaksacji według E. Jacobsona w modyfikacji B. Kaji.

Technika ta polega na wykonywaniu przez dzieci celowych ruchów wymagających przechodzenia od stanu napięcia do rozluźnienia mięśni w czasie zabawy, którą autorka nazywa zabawą w silnego i słabego.

Schemat ćwiczeń obejmuje kolejno ręce, nogi, mięśnie tułowia, szyi oraz twarzy. Mówimy dzieciom, że będziemy bawić się w silnego i słabego: silny to napięte mięśnie, słaby – mięśnie rozluźnione. Można wprowadzić postaci z bajek czy opowiadań, z którymi dzieci chętnie się identyfikują.”

Przebieg ćwiczeń może być następujący:

- dziecko leży na kocu/ karimacie/ dywanie na plecach, głowa spoczywa na poduszce,
a ramiona leżą wzdłuż tułowia. Dzieci starsze mogą wykonywać te ćwiczenia w pozycji siedzącej. Rodzic instruuje dziecko:

- dziecko zgina prawe ramię, napinając biceps. Mięśnie są mocne. Przez kilka sekund dziecko czuje napięte mięśnie. Stopniowo stają się słabe, rozluźniają się, dziecko powoli kładzie ręce wzdłuż tułowia. To samo wykonuje lewą ręką.

- dajemy dziecku do prawej dłoni np. klocek , a dziecko ściska go najmocniej jak potrafi.
W tym momencie dziecko jest silne i napina mięśnie prawej ręki. Po paru sekundach rozluźnia mięśnie. Powtarza ćwiczenie z lewą ręką.

Wszelkie komunikaty kierowane do dziecka należy wypowiadać powoli i  spokojnym tonem.

Po wykonaniu powyższych ćwiczeń, dziecko odpoczywa, leży chwilę nie poruszając się, oddycha spokojnie.

W podobny sposób ćwiczymy kolejne partie mięśni .Ćwiczenia trwają około 10-15 sekund. Przerwy między ćwiczeniami trwają tyle samo.  (Terapia dzieci i młodzieży, pod red. naukową I. Dąbrowskiej- Jabłońskiej, Wyd. Impuls, Kraków, 2012)

Zachęcam wszystkich rodziców do wspólnych ćwiczeń z dziećmi w celu redukcji stresu i poprawy samopoczucia :) 

 

Pisanie nosem

Podczas tej zabawy odprężamy kark i szyję. Stajemy wygodnie. Mówimy dziecku, żeby wyobraziło sobie, że jego nos to ołówek/kredka/pędzel, którym może pisać. Prosimy, żeby dziecku zwróciło głowę w lewą stronę i zaczęło pisać swoje imię. Ruchy głową powinny być powolne. Dziecko może rysować kwiatek, ósemkę i inne rzeczy.

 

Ćwiczenia wspierające rozwój emocjonalny dziecka.

 

 

Emocja na czwartek - ZŁOŚĆ 

 

Cel ćwiczenia:

- radzenie sobie ze złością;

- samokontrola;

- koncentracja uwagi;

- stosowanie się do poleceń

 

  • Złość do kosza

Potrzebne materiały:

- mały kosz na śmieci lub pojemnik, kartka, przybory do pisania.

 

Złość do kosza to zabawa polegająca na wymyślaniu przez dzieci sytuacji, które wywołują u nich złość.

 

Opis zabawy:

Rodzic prosi dziecko, żeby przeprowadzili razem burzę mózgów i dzięki niej stworzyli listę rzeczy, bądź sytuacji, które wywołują złość u dziecka. Można, a nawet trzeba pomóc dziecku w przypominaniu sobie takich sytuacji. Dziecko może narysować daną sytuację na kartce. Jeżeli  nie wie jak narysować, to rodzic może zapisać ją lub pomóc dziecku w narysowaniu. Gdy już wykonaliśmy powyższe polecenia, zachęcamy dziecko do „wyrzucenia” swoich różnych rodzajów złości przez wrzucenie kartki papieru do kosza.

Realizacja zabawy krok po kroku:

Rodzic siada z dzieckiem bądź dziećmi na dywanie i informuje, że zagrają w grę pod tytułem Złość do kosza, której celem jest zrozumienie z jakich powodów dziecko się złości, czego nie lubi robić, a także w jaki sposób może sobie poradzić z nieprzyjemnym uczuciem. Rodzic mówi swoim pociechom, że będą mogły wyrzucać swoje złości do kosza, aby się ich pozbyć, po tym jak znajdą dobry sposób na radzenie sobie ze złością. (takimi sposobami może być np. pompowanie balona, szybkie rysowanie kredkami po kartce, liczenie do 10, spokojne oddychanie itp.) Podsuwamy dzieciom takie rozwiązania.

Na koniec zabawy rodzic chwali dziecko za identyfikację rzeczy, które wywołują u niego złość i za znalezienie skutecznych strategii radzenia sobie ze złością.

Rodzic może zapytać dziecko o to jak się czuło kiedy mówiło o swoich trudnych emocjach i jak się czuło kiedy wyrzucało swoją złość do kosza.

 

Miłej zabawy życzy Pani Natalia

 

W piątek kolejne ćwiczenia regulujące pracę emocji :) 

Trzymajcie się cieplutko :)

Znalezione obrazy dla zapytania: serduszko 

 

 

 

 

 

 

Intranet

Kontakt

Zespół
Szkolno-Przedszkolny nr 1
w Nowym Dworze Mazowieckim

ul. Młodzieżowa 1
05-101 Nowy Dwór Mazowiecki
NIP: 5311688691, REGON: 146254836

Sekretariat Zespołu - tel./fax 22 775 50 00
PP5 - 22 775 58 71
SP7 ul. Młodzieżowa 1 - 22 775 50 00
SP7 ul. Młodzieżowa 3- 22 775 32 10

Deklaracja Dostępności

Mapa - lokalizacja

Newsletter

Dopisz się do newslettera.

Godziny otwarcia

Godziny pracy sekretariatu zespołu

Godziny otwarcia poniedziałek-czwartek 7:30-16:00
  piątek 7:00-15:00

 

Stopka

Copyright Zespół Szkół w Nowym Dworze Mazowieckim

Rozmiar czcionki

Wersja o wysokim poziomie kontrastu

Przełącz się na widok strony o wysokim kontraście.
Powrót do domyślnej wersji strony zawsze po wybraniu linku "Graficzna wersja strony" znajdującego się w górnej części witryny.