Zespół Szkół nr 1 w Nowym Dworze Mazowieckim

Wyszukiwarka

Menu dodatkowe

Nawigacja

Treść strony

Witamy Rodziców i Delfinki!

 Do wspólnej nauki i zabawy 

zapraszamy!

Prace przez Was nadesłane, możecie zobaczyć w zakładce "Prace plastyczne DELFINKÓW". 

  • pobrany plik

Witam  serdecznie Rodziców

i kochane Delfinki

W tym tygodniu naszym tematem przewodnim będzie temat

CHRONIMY PRZYRODĘ

 

30 marca- PONIEDZIAŁEK

Czy wiemy czym oddychamy?

Delfinki spróbujcie odpowiedzieć na poniższe pytania:

Co to jest

powietrze?, Gdzie się znajduje?, Jaki ma kształt i kolor?,

Po czym poznajemy, że jest?, Czy bez powietrza

można puszczać bańki mydlane, nadmuchać balon,

puścić latawiec?, Czy powietrze może być brudne?,

Co wpływa na czystość powietrza?

Obejrzyjcie razem z Rodzicami  film edukacyjny na temat powietrza

https://www.youtube.com/watch?v=ds4Rog1h7bA

 

Kochani pamiętajcie  powietrze niezbędne jest do życia ludziom, roślinom i zwierzętom, dlatego tak ważne jest by było czyste. Nie widzimy go, a przecież jest wokół nas.

Wszyscy oddychamy

Kochani połóżcie dłoń na klatce piersiowej, wewnątrz znajdują się płuca i oskrzela, dzięki którym możemy oddychać. Żeby to było możliwe, potrzebne są także: nos, jama ustna, gardło, krtań i tchawica. Wciągnijcie powietrze nosem – teraz przechodzi ono przez nos, gardło, krtań i tchawicę, dochodząc do oskrzeli i płuc. Teraz otwórzcie usta i zróbcie, proszę, wydech. Ćwiczenie powtórzcie kilka razy, trzymając  dłoń na klatce piersiowej, możecie poczuć jak się porusza.  To, co wydychamy, nosi nazwę – dwutlenek węgla. 

Zwierzęta i rośliny również oddychają i potrzebują powietrza. 

Niektóre zwierzęta oddychają przez skórę. To tak jak dżdżownica, którą kiedyś przynieśliście mi na placu zabaw :) 

 

Zastanówcie się czy to co widzicie na  obrazkach poniżej  ma wpływ na jakość powietrza, jeśli tak to czy pozytywny czy negatywny.

  • images
  • pobrany plik (3)
  • pobrany plik (7)
  • pobrany plik (5)
  • pobrany plik (6)
  • pobrany plik (4)

Chciałabym żebyście się zastanowili jak możemy  dbać                 o czyste powietrze.

Swoje pomysły narysujcie. Po powrocie do przedszkola zrobimy z Waszych prac wystawę.

     Z pomocą Rodziców spróbujcie wykonać doświadczenie                z filmiku. A może macie pomysł na inne eksperymenty związane z powietrzem. Z chęcią je zobaczymy na zdjęciach.  

Dla chętnych proponuje kwiatowy eksperyment. Potrzebujecie dwóch doniczek z kwiatami ozdobnymi.

              Jeden kwiatek  będziecie podlewać wodą a drugi sokiem               z cytryny.  Postawcie kwiatki w odpowiednim miejscu pamiętajcie, że kwiatki potrzebują światła słonecznego. Prowadźcie obserwacje, zwracając na kolor liści i kwiatów.

 

Pozdrawiam Was  serdecznie , Pani Marta

 

Witam Delfinki

dziś chciałabym abyście zastanowili się jak dbać o czyste powietrze,

na początek poproście rodzica, aby przeczytał Wam

krótkie opowiadanie pt. „Chory domek”.

W pewnym mieście stał sobie mały, zielony domek z czerwonym kominem. Pewnego dnia stało się coś dziwnego… Mieszkańcy domku rozpalili w dużym węglowym piecu rzeczy, które wpadły im w ręce, a były to śmieci, gumowe stare zabawki… Z komina zaczął unosić się czarny, duszący dym, który natychmiast rozprzestrzenił się wokół domu i okolicy. I tak było codziennie aż do momentu, kiedy duży piec zachorował. Zaczął się dusić i kaszleć, a piękny, czerwony komin nie mógł oddychać… Wezwano doktora, który sprawdził i bardzo dokładnie przebadał piec. Ogromnie się zmartwił, gdy zobaczył, czym mieszkańcy zielonego domku w nim palili. Wystawił receptę na natychmiastowe wyczyszczenie pieca i zakaz spalania śmieci, a w kominie założenie filtra. Po jakimś czasie piec był całkowicie zdrowy, a w okolicy z daleka było widać piękny, zielony domek z czerwonym kominem, nad którym świeciło słońce i nad którym unosił się biały dym.

Pytania:

• co spowodowało, że pojawiło się zanieczyszczenie powietrza?

• jakiej rady udzielił doktor mieszkańcom zielonego domku?

 

Zróbcie proszę eksperyment obrazujący jak powstaje smog:

Do słoika lub szklanej butelki z niewielką ilością wody wrzucamy zapaloną, kolorową gazetę, po czym szybko zamykamy pojemnik. Po spaleniu gazety w słoiku pojawia się „dym-smog”. Dzięki szczelnemu zamknięciu pojemnika dym w nim pozostaje. Podobnie jest ze smogiem – wisi nad miastem.

Posłuchajcie piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=n7w8OAlDv70

Zastanówcie się co zrobić, żeby powietrze, którym oddychamy było czyste,

a więc zdrowe dla naszego organizmu.

Mam nadzieje, że już wiecie jak dbać o czyste powietrze,

pozdrawiam, do jutra, p. Lidka

  • domek

27.03 piątek "Spotkanie z kosmitą"

Drogie dzieci co się stało! UFO w Nowym Dworze Mazowiecki wylądowało!

Dziś spotkamy się z ufoludkami i z nimi spędzimy dzień cały!

Spotkanie z ufoludkiem – przeczytajcie dzieciom wiersz (możecie wcześniej wydrukować lub narysować postać ufoludka).

Jestem Ufuś piegowaty, mam ubranko w srebrne łaty,

a na głowie czułki dwa, skaczę lekko: hopsa, sa.

Mieszkam sobie we wszechświecie, podróżuję w swej rakiecie.

Przyjaciela zdobyć chciałem, więc na Ziemię przyleciałem.

Zaprzyjaźnić chcę się z wami, choć jesteście jeszcze mali.

Złego nic mi nie zrobicie? Czy bać muszę się o życie?

Chętnie z wami porozmawiam. Przyjacielski ukłon składam.

Ziemia piękną jest planetą, choć od mojej tak daleką.

Poznać wasze chcę zwyczaje i pozwiedzać różne kraje.

 

Zadaj dziecku pytania: Kim są ufoludki? Gdzie mieszkają? Jak inaczej nazywamy przybyszy z kosmosu? Czy wiesz, jak one wyglądają?

 

Wykonajcie teraz swojego własnego ufoludka. „ Kosmita”- zabawa z balonami.
Czy wiecie, jak wyglądają przybysze z kosmosu?
Wszyscy mieszkańcy planety wyglądają tak:
− mają oczy, żeby patrzeć, ,
− mają nosy, żeby wąchać,
− mają uszy, żeby słyszeć
− mają usta i uśmiechniętą buzię, bo lubią śpiewać.


Spróbujcie stworzyć ich podobizny na balonach (jeśli nie macie balonów użyjcie kartek z  bloku/plastikowych butelek czy rolek po papierze i  na nich narysujecie kosmitów).

Wymyślcie imiona dla swojego ufoludka oraz język jakim może się posługiwać. Kiedyś bawiliśmy się z Delfinkami, że istoty z planety Pampaluma mówią podobnie jak my z tą różnicą, że pierwszą literę w naszych słowach zamieniają na literę „p” (przykład: zamiast -"Pani Monia ma rolki" mówiliśmy "Pani Ponia pa polki").

Możecie użyć tej zasady wymyślając język Waszego kosmity lub wymyślić własny język rządzący się innymi zasadami.

 

Na koniec tygodnia wykorzystajcie Wasze rakiety kosmiczne, sylwetki ufoludków

i zróbcie kosmiczny dzień. Możecie na obiad ugotować kosmiczną zieloną zupę brokułową.

https://www.doradcasmaku.pl/przepis-zupa-krem-z-brokulow-312334

Smacznego.

Kosmicznej zabawy, pani Lidka

 

Dla chętnych dzieci podaje link do strony z podręcznikiem dla 6latków

(inny niż realizujemy, ale tamty te same):

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/ksplus-6l-kp-cz3.pdf

 

Możecie Państwo realizować karty prace dotyczące omawianego tematu, pozdrawiamy.

  • brokul

Witam Was serdecznie!

Kolorowe planety

Do tej zabawy  potrzebujecie kartek i kredek.

Poszukajcie w domu dostępnych okrągłych przedmiotów różnej wielkości. 

Następnie rysujecie  planety, obrysowując na kartce
właśnie te znalezione przedmioty.  Teraz pokolorujcie  nakreślone kontury
i nadajcie swoim planetom nazwy. Na planetach
narysujcie  ich mieszkańców. Ciekawa jestem jak będą wyglądać :)

 

Życzę miłej zabawy, Pani Marta  

26.03 czwartek Lot w kosmos.

Dziś czeka nas lot w kosmos, zdobyliście już potrzebną wiedzę, uzyskaliście sprawność ciała. Zbudowaliście rakietę kosmiczną. Czas zacząć kosmiczną przygodę!


Za chwilę wyruszymy w kosmiczną podróż, ale musimy przygotować się do drogi

i trochę rozruszać.
Prawą nogą wypad w przód
i rączkami zawiąż but
Powrót, przysiad, dwa podskoki
W miejscu bieg i skłon głęboki
Wymach rączek w tył, do przodu
I rannego nie czuć chłodu.

Zanim wyruszmy przypomnijcie sobie wiadomości o planetach Układu Słonecznego słuchając piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI

(spróbujcie się je nauczyć)


W kosmos można polecieć specjalnym pojazdem- rakietą, ma ona silnik odrzutowy.

Zróbcie doświadczenia wyjaśniające zasadę działania silnika odrzutowego.
– napełnijcie balon powietrzem i puśćcie go. Co się stało? Wytłumacz dziecku, że strumień wyrzucanego gazu napędza przedmiot. Na takiej samej zasadzie działa silnik odrzutowy.
- szalona rakieta - potrzebne będą: balon, słomka do napojów, taśma klejąca, sznurek. Sznurek przeciągnijcie przez słomkę i przywiążcie jeden jego koniec do klamki drzwi. Następnie nadmuchajcie balon (nie zawiązując go) i przyklejcie słomkę do balonu. Teraz, trzymając naprężony sznurek, puśćcie balon. Co się stało? Wytłumacz dziecku, że powietrze wydostające się z balonu, wytworzyło ciąg, który popchnęło balon do przodu (napęd rakietowy)


Oprócz rakiety na podróż w kosmos potrzebny jest też skafander kosmiczny, dzięki któremu możemy przetrwać wyprawę. Człowiekowi do oddychania potrzebny jest tlen, w kosmosie nie ma tlenu, dlatego astronauci muszą mieć specjalne kaski i butle z tlenem, dzięki którym mogą oddychać.
Zróbcie doświadczenie:

- ze świeczką - zapalcie świeczkę i nakryjcie ją szklanką. Zaobserwujcie co się dzieje z płomieniem. Wytłumacz dziecku, że człowiek do oddychania potrzebuje tlenu, tak jak świeca do tego żeby się paliła, w kosmosie nie ma tlenu, tak jak nie ma tlenu pod słoikiem, więc nie moglibyśmy tam mieszkać, ponieważ nie mielibyśmy czym oddychać. Dlatego lecąc w kosmos musimy mieć specjalny strój.

Na koniec wchodzimy do rakiety (może to być krzesło, poduszka itp.)

i lecimy w kosmos.

Dziecko „siedzi w rakiecie”, wspólnie wykonujemy czynności :
a) odliczamy głośno : 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0, start
b) klaszczemy w ręce, początkowo wolno, potem szybko
c) uderzamy szybko rękoma o uda z jednoczesnym tupaniem nogami
d) syczymy „Zzzzz…” naśladując lot rakiety
e) z okrzykiem „Hurra” wznosimy ramiona w górę
f) szybko opuszczamy ramiona w dół z jednoczesnym krótkim okrzykiem „Bęc” na znak wylądowania.

 

Dziękuję za wspaniałą wyprawę,

do zobaczenia jutro,

pani Lidka

  • lot

 

Dzień dobry!

Zapraszam Was do kosmicznego masażyku!

„Kosmita” autor: K. Kutyła

Była sobie mleczna droga – rysujemy na plecach dziecka palcem krętą linię;

Pełna wielu błyszczących gwiazd. – stukamy palcami po plecach

Na jednej z planet – rysujemy palcem koło

Ufoludek mieszka

Co chude nóżki ma – dwoma palcami rysujemy na plecach dwie linie

Ma duże zielone uszy – łaskoczemy dziecko w uszy

I szyję długą ma. – gładzimy szyję dziecka

Dwa okrągłe brzuszki – dwoma palcami rysujemy dwa kółka

I śmieje się ha, ha, ha. – łaskoczemy dziecko w brzuszek

 

 Dziękujemy za nadesłane zdjęcia Waszych prac.

Cieszymy się, że kreatywnie spędzacie czas w domu. 

 Wasze prace są niezwykłe i bardzo pomysłowe.

Pozdrawiam Was serdecznie, Pani Marta

 

 

25.03 środa Rakieta kosmiczna. 

Drogie Delfinki mam dziś dla Was  ważne zadanie, musimy skonstruować rakietę kosmiczną. Bez niej przecież nie będziemy mogli wybrać się na wycieczkę w kosmos. Zakasać proszę rękawy i pędzimy do zabawy!

"Rakieta kosmiczna" do skonstruowania rakiety potrzebne nam będą: butelka plastikowa lub rolka po ręczniku papierowym, lub papierze toaletowym. Dodatkowo klej, nożyczki, bibuła pomarańczowa, czerwona, folia aluminiowa. Koło wycięte z kartki. Farby, pędzelek. Wykonanie rakiety znajdziecie na stronach www podanych poniżej:

https://fiorelki.pl/w-co-sie-bawic/rakieta-kosmiczna-2-z-recyklingu/

https://fiorelki.pl/w-co-sie-bawic/rakieta-kosmiczna/

Wybierzcie sposób wykonania rakiety w zależności od zasobów jakie posiadacie w domu. Możecie też wymyślić własny sposób wykonania modelu rakiety. Jestem bardzo ciekawa jak Wam to wyjdzie ;-)

Pobawcie się teraz Waszymi rakietami do piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=wrJrGUWxaI

 

Po ciężkiej pracy należy Wam się trochę relaksu, dlatego tez zapraszam do zabawy oddechowej „Wyścigi rakiet”. Rozłóżcie na dywanie dwa sznurki jednakowej długości (może być tez gruba nitka lub dwa paski taśmy naklejone na podłogę). Przygotujcie piłeczki pingpongowe (jeśli nie macie ich w domu, zgniecie dwa arkusze papieru, aby powstały dwie papierowe kuleczki). Połóżcie się wygodnie na dywanie na brzuchu przodem do rozłożonych sznurków.  Waszym zadaniem jest przesuniecie piłki/kulki podmuchem po całym torze. Wygrywa ta osoba, której piłka pierwsza dotrze na koniec wyznaczonej trasy. Możecie zrobić dogrywkę!

Udanej zabawy, jeśli macie ochotę podzielcie się z nami swoimi pracami, 

na zdjęcia czekamy

pani Lidka

  • ...

DZIEŃ DOBRY KOCHANE DZIECI!

WITAM RODZICÓW!

ZAPRASZAM WAS

DO ROZWIĄZANIA KOSMICZNYCH ZAGADEK

 

CO TO ZA PRZESTRZEŃ MIĘDZY ZIEMIĄ,

KSIĘŻYCEM PLANETAMI

ORAZ MIĘDZY GWIAZDAMI?

KOSMOS

ZAWSZE JEST NAD NAMI.

TO PŁACZE CZASAMI DESZCZEM,

TO ŚMIEJE SIĘ SŁOŃCEM

ALBO GWIAZD TYSIĄCEM.

NIEBO

JEJ DŁUGI WARKOCZ ZŁOTEM BŁYSKA,

SIOSTRĄ JEST GWIAZD I KSIĘŻYCA.

RZADKO ODWIEDZA NASZE NIEBO.

NIESIE WIEŚCI. JAKIE?

TO TAJEMNICA.

KOMETA

KIEDY PO NIEBIE WĘDRUJE NOCĄ,

DOKOŁA NIEGO GWIAZDY MIGOCĄ.

RAZ JEST JAK ROGALIK,

RAZ OKRĄGŁY JAK TALERZ.

KIEDY SŁOŃCE WSCHODZI,

WNET Z NIEBA UCIEKA.

KSIĘŻYC

CO TO ZA ZŁOTA ŚWIETLANA KULA,

KTÓRA SWYM CIEPŁEM ZIEMIĘ OTULA?

SŁOŃCE

Z ZIEMI DO GWIAZD MKNIE POCISK ZŁOTY,

SZYBSZY NIŻ WIATR I SAMOCHODY.

RAKIETA

CO TO ZA OKRĄGŁA PLANETA, NA KTÓREJ BEZ WODY,

TLENU I SŁOŃCA NIE BYŁOBY ŻYCIA?

ZIEMIA

W DZIEŃ ICH NIE UJRZYSZ, CHOCIAŻ SĄ NAD NAMI.

MOŻNA JE ZOBACZYĆ NOCĄ I WIECZORAMI.

GWIAZDY

 

Następnie  dzieci mogą wskazać  w wyrazach z rozwiązań zagadek 

pierwszą i ostatnią głoskę, podzielić wyrazy

na sylaby, głoski i je policzyć. 

 

Pozdrawiam serdecznie, pani  Marta 

24.03 wtorek Kosmiczne zabawy.

Witam drodzy astronauci! Dziś będziemy pracować nad naszym ciałem! Jest to bardzo ważna sprawa, astronauta musi być wysportowany, zwinny i wytrzymały. Jesteście gotowi? Raz, dwa, trzy, zaczynamy!

„Start Rakiety”- siedzicie na podłodze w siadzie skrzyżnym ręce do boku. Na odliczanie: 3, 2, 1, 0, start prostujecie ręce i trzymacie je przez krótką chwilkę wyprostowane i potem opuszczacie je i odpoczywacie. Zabawę można powtórzyć kilka razy.

„Zabawa w grawitację”- na podłodze są rozłóżcie kawałki folii aluminiowej -pola grawitacyjne (zamiast foli może być gazeta), włączcie muzykę i „latajcie” swobodnie po kosmosie, cisza oznacza pojawienie się czarnej dziury, więc trzeba jak najszybciej znaleźć się w polu grawitacyjnym, żeby nie odlecieć za daleko od statku.

„Deszcz meteorytów”- dzieci robią kulki z papieru lub folii aluminiowej, następnie kładą je na kocu. Ustawcie się dookoła koca i mocno nim machajcie tak, aby wszystkie spadły tworząc w ten sposób błyszczący deszcz.

Życzę miłego dnia, pani Lidka.

*****************************

Witam Drogie Delfinki-  czas na trochę ruchu.

Zapraszam do zabawy.

„Bitwa statków kosmicznych”

Dzielicie się na dwie drużyny, każda z drużyn z dostępnych przedmiotów (koc, poduszki, krzesła itp.) tworzy swój statek kosmiczny. Następnie każdy  otrzymuje po sześć papierowych lub aluminiowych kulek. Przerzucacie kulki na statek przeciwnej drużyny, tak żeby na  statku przeciwnika było ich więcej.

Po bitwie czas na odpoczynek i relaks. Rodzicom zapewne się przyda :):):)

"Niezwykłe spotkanie"

Rodzicu niech dziecko położy się na plecach i zamknie oczy. Opowiedz mu historie, zrelaksujcie się. Możesz włączyć uspokajająca melodię.

Zacznij opowiadać...

Znajdujesz się na nieznanej planecie. Jesteś bezpieczny

i spokojny. Czujesz powiew wiaterku. Patrzysz w niebo, gwiazdy delikatnie świecą

i migocą. Idziesz bardzo wolno po piasku, stawiając stopy czujesz jakbyś delikatnie podskakiwał - unosił się do góry. Z każdym krokiem jesteś coraz bardziej odprężony.
Przystajesz, siadasz, w oddali widzisz jakąś malutką postać, która zbliża się do ciebie i zaprasza do zabawy. Tańczycie trzymając się za ręce. Czujesz, że rączki Kosmoludka są takie ciepłe, miłe w dotyku. Jest ci tak przyjemnie.
W jego oczach dostrzegasz błysk przyjaźni. Zatrzymujecie się a on daje ci coś świecącego - kosmiczny kamyczek, Kosmoludek oddala się i znika. Spokojny, zrelaksowany powracasz z wędrówki. Czujesz, że ten kamyczek dodał ci dużo energii. Jest to kosmiczny kamyczek, który sprawi, że będziesz silny, mądry i szczęśliwy.

Życzę miłej zabawy, pani Marta.

  • kosmo

Temat tygodnia: Wyprawa w kosmos.

Cel zajęć: Rozwijanie zainteresowań tematyką kosmosu.

23.03 poniedziałek

UKŁAD SŁONECZNY

 

Drogie Delfinki, w tym tygodniu wybierzecie się wspólnie na wyprawę w kosmos.

Prawdziwy astronauta musi jednak najpierw zdobyć wiedzę, umiejętności i sprawności.

Czy jesteście gotowi podjąć to wyzwanie i ruszyć na wielką przygodę?

No to zaczynamy!

Dziś poznamy Układ Słoneczny.

Porozmawiajcie z dziećmi nt. naszego miejsca we wszechświecie:
-Czy wiecie gdzie mieszkamy?
-Jak nazywa się miejscowość, kraj, kontynent na którym mieszkamy?
-Jak nazywa się planeta, na której mieszkamy?
- A gdzie znajduje się nasza planeta?
- Co to jest kosmos?

 

Aby zgłębić tajemnice Układu Słonecznego obejrzyjcie film, który wyjaśni Wam jakie planety znajdują się w Układzie Słonecznym i czym się charakteryzują:

https://www.youtube.com/watch?v=Aug7FRYvIHU

Teraz, gdy już zdobyliście tak ważną wiedzę zapraszam do stworzenia własnego układy słonecznego, możecie wykorzystać do tego plastelinę, farby czy kredki. W centralnym punkcie kartki umieśćcie Słońce i dookoła niego narysujcie orbitę dla każdej planety. Teraz umieśćcie resztę planet według prawidłowej kolejności: Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jupiter, Saturn, Uran, Neptun. Brawo-Układ Słoneczny gotowy. Odłóżcie go na bok bo będzie nam jeszcze potrzebny.

 

Witam serdecznie Rodziców i Delfinki!

Zapraszam do przeczytania wiersza, który pomoże utrwalić nazwy planet.

Chętne dzieci mogą nauczyć się go na pamięć :) 

 

Wiersz „Planety” B. Forma

Słońce to gwiazda, świeci na niebie.
Ciepłe promienie wysyła do Ciebie.
Merkury, Wenus to Słońca sąsiedzi,
może je człowiek kiedyś odwiedzi?

Potem jest Ziemia, wszyscy ją znamy.
Za Ziemią Mars częściowo zadbany.
Pokryty pyłem oraz skałami
i nieczynnymi już wulkanami.

A dalej Jowisz, Saturn i Uran,
Neptun hen w gwiezdnych chmurach.
Wokoło Słońca się przemieszczają
i tajemnice swoje wciąż mają.

 

Bardzo ciekawym pomysłem jest stworzenie galaktyki w słoiku. Oto przepis.

GALAKTYKA W SŁOIKU

Do wykonania galaktyki potrzebne są: przezroczyste naczynie, woda, barwniki (może być woda zabarwiona bibułą), wata, brokat, patyczek.

A tak należy  zrobić galaktykę:

- Zabarw wodę na niebiesko

- Dodaj watę do wysokości płynu

- Dosyp brokat

- Zamieszaj patyczkiem

- Dodaj więcej waty (mniej więcej tyle co poprzednio)

- Zalej wodą zabarwioną na czerwono

- Dosyp brokat

- Zamieszaj patyczkiem

Gotowe!

Życzę miłej zabawy, pozdrawiam serdecznie. Zdjęcia z zabaw, swoich prac, galaktyk  możecie przesyłać na maile służbowe.  Chętnie je zobaczymy. 

 

                 Pani Marta

 

  • DSC_0149-1024x685

WITAM SERDECZNIE KOCHANE DZIECI I RODZICÓW

Rachunki Wiosny

20.03.2020

Kochani Pani Wiosna ma przed sobą  bardzo dużo pracy w ogrodach, sadach, na polach, łąkach. Jeszcze musi obudzić zimowe śpiochy - ciekawe zresztą jak budzi wygłodniałego niedźwiedzia ale pewnie to jej tajemnica.  Oprócz tych obowiązków musi jeszcze rozwiązać kilka zadań matematycznych.

Przyznam Wam się, że jej podpowiedziałam, że Delfinki świetnie liczą i uwielbiają zabawy z cyferkami.  Myślę, że chętnie jej pomożecie i  że z Waszą pomocą szybko się z nimi rozprawi i dzięki temu do nas zawita.

 

Drodzy Rodzice przeczytajcie dzieciom zagadki  matematyczne.

 Do przeliczania można użyć fasolek, klocków, guzików i miseczek.

 

Przyszła wiosna do lasku

Z kluczykiem przy pasku

A te kluczyki brzęczące

To kolorowe kwiaty pachnące

Rosną tu trzy zawilce i trzy krokusy

Oblicz proszę ile kwiatków wyszło

Spod zimowych pierzynek ?

 

Stąpa wiosna po łące

Zbiera kwiaty pachnące

Ma trzy stokrotki, cztery tulipany

Powiedz z ilu kwiatków

Zrobi wiosna bukiet pachnący ?

 

Siedziało dziesięć jaskółek

Na sosnowej gałązce

pięć odleciało

Ile teraz jaskółek będzie

Z gałązki spoglądało ?

 

W ogrodzie na grządce

Rosło siedem słoneczników pięknych jak słońce

Przyszła Kasia i trzy zerwała,

bo bukiet piękny zrobić chciała.

Ile słoneczników teraz rośnie na grządce?

 

Chodzi wiosna po lesie

Promyki słońca w koszach niesie

Dwa kosze ma dla kwiatków

Trzy dla trawki

Trzy dla leśnej zwierzyny

Ile koszy przyniosła wiosna dla leśnej rodziny?

 

Po tych obliczeniach dzieci mogą same wymyślać podobne wierszyki i rachunki, zapewniam,

że ich wyobraźnia pozytywnie Państwa zaskoczy.

 

Na koniec proponuje wesołą piosenkę o wiośnie i masażyk. 

https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY

 

 ,,List do Cioci Halinki”

(dziecko siedzi do nas tyłem)

“ Do Cioci Halinki!                                       \piszemy palcem po plecach dziecka,

posyłam Ci malinki.                                      kończymy dużym wykrzyknikiem\

Malinki kłują,                                                \lekko kłujemy palcami\

drapią,                                                          \drapiemy\

spadają,                                                        \przesuwamy dłonie z góry na dół\

i się rozgniatają.                                            \naciskamy dłońmi\

Pakujemy malinki do pudełka,                       \krzyżujemy ręce i nogi dziecka\

naklejamy taśmę,                                          \przesuwamy kilka razy po plecach\

znaczek,                                                      \dotykamy czoła płasko ułożoną dłonią\

przybijamy pieczątkę                                   \lekko stukamy pięścią w czubek głowy\

i........ wysyłamy.                                           \popychamy dziecko na bok, aż się     

                                                                           przewróci, troskliwie je asekurując\

 

 

Życzę udanego i słonecznego weekendu, trzymajcie się zdrowo

 pozdrawiam Pani Marta

 

Drogie Delfinki -dzieci i rodzice, dziś zabawy z biedronką w roli głównej. Nauczcie się wspólnie  krótkiego wierszyka o "Biedronce"

Mała, zwinna biedronka,
z czarnymi kropeczkami,
siedzi sobie na kwiatku,
macha skrzydełkami.

Ile masz lat biedronko,
pytają ją dzieci?
Tyle samo co kropek
ma mój piękny gorsecik.

Następnie wykonajcie pracę plastyczną "Biedronka mała".

Potrzebne będą dłonie Wasze i Waszych rodziców, farba czerwona i czarna (jeśli jej nie macie to flamastry lub kredki), zielone kartki lub bibuła, nożyczki, klej.

Malujemy  dłonie dziecka i dorosłego czerwoną farbą (możecie malować sobie dłonie nawzajem i sprawdzić czy macie łaskotki) farbą i odbijamy na kartce. Czekając na wyschnięcie farby przygotowujemy tułów oraz listek dla biedronki. Następnie wycinamy odbite dłonie. Na zielonym listku naklejamy czarny tułów biedronki i po bokach naklejamy dłonie-skrzydełka. Dorysowujemy kropki. Biedronka gotowa.

Proponuje zabawę „Biedronki na listkach”- włączacie swoją ulubioną muzykę i "latajcie" ze swoimi biedronkami, na przerwę w muzyce przykucacie -siadacie „na listkach”. 

Możecie też urządzić wyścigi biedronek, taniec biedronek i wszystko na co pozwoli Wasza wyobraźnia. Możecie też poszukać w książkach czy Internecie ciekawostek o tych małych stworzeniach.

Miłej zabawy pani Lidka 

  • biedra

Witam serdecznie Rodziców i Delfinki!

Wstawiam link do książeczki do pobrania w języku polskim. Książeczka w przystępny dla dziecka

sposób tłumaczy obecną sytuację związaną z koronawirusem

https://www.mindheart.co/descargables

 

A teraz czas na dzisiejszy temat 

Wiosenne przebudzenie

19.03.2020

Wiosenne wierszyki 

Kochani Rodzice poproście dziecko by dokończyło zdania w taki sposób by powstał rym:

Lata osa koło ...(nosa)

Radują się dzieci, gdy słonko mocno… (świeci)

Za chwilę zakwitną żółte …(żonkile)

Piękna i radosna, idzie do nas …(wiosna)

A teraz niech dziecko samo wymyśli jak najwięcej par rymujących się słów.

Wiosenny wiatr

Do tej zabawy potrzebne będą wycięte przez dziecko z papieru małe zielone listki, sylweta drzewa i słomka. Zadaniem dziecka jest przeniesienie na drzewo listków za pomocą słomki. Przy tej zabawie dziecko może przeliczać przeniesione listki, dokładać bądź odejmować listki tak by na drzewie znajdowała się ich określona przez rodzica liczba.

Polecam stronę internetową:

zabawy matematyczne dla Delfinków

 

Życzę miłej zabawy, pozdrawiam Pani Marta

         Dziś proponuję abyście wykonali eksperyment wędrująca woda

To bardzo ciekawe doświadczenie, które wymaga od dziecka nieco cierpliwości. Do zabawy potrzebujemy 6 szklanek podobnej wysokości. Do co drugiej wlewamy wodę, a następnie dodajemy barwnik. Jeśli nie macie barwników, wodę można łatwo zabarwić wkładając do szklanki kolorową bibułę lub trochę farby.

          Do przygotowanych szklanek wkładamy złożone

w paski papierowe ręczniki. Eksperyment w sumie trwa kilkadziesiąt minut jednak pierwsze reakcje czyli barwienie się i zwilżenie papierowych ręczników zauważycie dosyć szybko. 

          W oczekiwaniu na efekt końcowy eksperymentu proponuję "Taniec zygzak", który pobudzi Wasze ciało

i sprawi wiele radości. Poniżej zamieszczam link z muzyką:

https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs

         Teraz możecie sprawdzić, czy wasza woda przemieściła się już do kolejnej szklanki. Jeszcze nie?

A więc kolej na następną zabawę, tym razem utrwalającą kierunki "Duży i mały skok":

https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M

         Cierpliwie sprawdzamy jak odbywa się wędrówka naszej kolorowej wody, dzielimy się obserwacjami

i czekamy jeszcze trochę ;-) Na koniec zapraszam Was do zabawy "Kto jak skacze":

https://www.youtube.com/watch?v=oZ5lgcQWbyQ

           Co się w tym czasie stało z wodą? Udało się? Przemieściła się już całkowicie czy potrzeba jeszcze chwilkę? Cierpliwie oczekiwaliście na efekt i mam nadzieję, że eksperyment się udał i sprawił Wam wiele radości.

A zabawy rozruszały Was w ten trudny czas.

Pozdrowienia Pani Lidka

 

Drogie Dzieci, Drodzy Rodzice!

Zaplanowanym na ten tydzień tematem kompleksowym jest temat:

"Wiosna zaraz tu przybędzie, kolorowo wszędzie będzie”.

Poniżej przedstawiam kilka propozycji zabaw i zadań, które mogą Państwo zrealizować            z dzieckiem w domu.  Mam nadzieję, ze  uatrakcyjnią  i dzieciom i Państwu czas spędzany wspólnie  w domu.

 

18.03.2020

Cel: dziecko rozpoznaje i nazywa oznaki wiosny

 „Zwiastuny wiosny”

Mała Zosia się zastanawiała, dlaczego jaskółka już przyleciała.

Czyżby się wiosna do nas zbliżała?

Robi się cieplej i wiatr mniej wieje, słoneczko częściej się do nas śmieje.

Po czym więc dzieci wiosnę poznają?

Po listeczkach zielonych, które wyrastają?

Czy po kwiatach, które z ziemi wychodzą i pączki puszczają?

A może po tym jak słoneczko coraz mocniej przygrzewa,

zielenią się łąki, zielenią się drzewa.

Ptaki z ciepłych krajów do nas przybywają i radosnym śpiewem wiosnę już witają.

I mały przebiśnieg budzi się do życia, piękny i radosny jako zwiastun wiosny.

Cieszmy się zatem, że nadchodzi wiosna, w błękitnej sukience, ciepła i radosna.

Wędrować będzie dookoła świata, czekając cierpliwie na powitanie lata.

Autor: Olga Adamowicz

 

Drodzy Rodzice, przeczytajcie i  porozmawiajcie  z dzieckiem na temat  wiersza. Poproście by wymieniło oznaki wiosny. Warto zachęcić dziecko do obserwowania  zmieniającej się przyrody     i pogody. A może zasiać, zasadzić z dzieckiem jego własną roślinkę o którą by samodzielnie dbało i pielęgnowało. Po powrocie do przedszkola mogłoby się nią pochwalić.

 

Kolejnym zadaniem dla dziecka  dotyczącym wiersza jest pokolorowanie występujących w tekście  liter na dany kolor (potrzebny jest wydrukowany tekst wiersza):a- zielony, s- żółty,         o- fioletowy, i- pomarańczowy, b- różowy,   z- niebieski.

 

Kolejną zabawą uwielbianą przez Delfinki a jednocześnie przygotowującą dziecko do nauki czytania jest zabawa w Detektywa. Zapisujemy na kartce wyraz WIOSNA, Detektyw wyszukuje jak najwięcej słów zaczynających się daną głoskę, np. w- worek, i- igła,            o- ogórek, s- słoń, n- narty, a- agrafka. 

 

Wiersz może być też inspiracją do wykonania pracy plastycznej przedstawiającej przebiśniegi. Do wykonania pracy potrzebne będą płatki kosmetyczne, kolorowe kartki, klej, nożyczki.

 

Życzę miłej zabawy pani Marta. 

  • pobrany plik (1)

Pobawcie się wspólnie w  zabawę "Kolorowa wiosna". Jedno z Was jest wiosną, odwraca się tyłem i mówi wierszyk "Przyniosłam kolor czarny jak jaskółki". Zadaniem drugiej osoby jest znalezienie przedmiotu w wymienionym kolorze podczas gdy Wiosna mówi "Raz, dwa, trzy Wiosna patrzy". Potem następuje zamiana ról. W kolejnej rundzie podajemy następny kolor, np. "Przyniosłam kolor żółty jak żonkile". Zasadą jest, aby kolory się nie powtarzały. 

Wykonajcie masażyk relaksacyjny: „Spacer biedronki”, Dziecko rodzicowi, rodzic dziecku:
Biedroneczka mała po trawce biegała. - delikatnie poruszają palcami w różnych kierunkach,
Nóżkami tupała, - naprzemiennie uderzają w plecy otwartymi dłońmi,
rączkami machała. - masują je obiema rękami,
Potem się ślizgała - przesuwają zewnętrzną stroną dłoni do góry,
do góry i w dół. - wewnętrzną w dół,
W kółko się kręciła - rysują rękami koła w przeciwnych kierunkach,
i piłką bawiła. - delikatnie uderzają pięściami,
Gdy deszcz zaczął padać, -stukają palcami wskazującymi z góry na dół,
pod listkiem się skryła - rysują obiema rękami kształt liścia,
i bardzo zmęczona spać się położyła.
- przesuwają złączone dłonie w jedną i w drugą stronę.

Życzę udanej zabawy pani Lidka.

Intranet

Kontakt

Zespół
Szkolno-Przedszkolny nr 1
w Nowym Dworze Mazowieckim

ul. Młodzieżowa 1
05-101 Nowy Dwór Mazowiecki
NIP: 5311688691, REGON: 146254836

Sekretariat Zespołu - tel./fax 22 775 50 00
PP5 - 22 775 58 71
SP7 ul. Młodzieżowa 1 - 22 775 50 00
SP7 ul. Młodzieżowa 3- 22 775 32 10

Deklaracja Dostępności

Mapa - lokalizacja

Newsletter

Dopisz się do newslettera.

Godziny otwarcia

Godziny pracy sekretariatu zespołu

Godziny otwarcia poniedziałek-czwartek 7:30-16:00
  piątek 7:00-15:00

 

Stopka

Copyright Zespół Szkół w Nowym Dworze Mazowieckim

Rozmiar czcionki

Wersja o wysokim poziomie kontrastu

Przełącz się na widok strony o wysokim kontraście.
Powrót do domyślnej wersji strony zawsze po wybraniu linku "Graficzna wersja strony" znajdującego się w górnej części witryny.