Zespół Szkół nr 1 w Nowym Dworze Mazowieckim

Wyszukiwarka

Menu dodatkowe

Nawigacja

Treść strony

                               Witamy wszystkie dzieci i rodziców z gr. "Kropelki"

i do wspólnej zabawy i nauki zapraszamy!

          

               Znalezione obrazy dla zapytania: kropelka wody

 

Witamy i zapraszamy na kolejną porcję zabaw, piosenek i innych ciekawych zajęć

 

W tym tygodniu w dniach: 30.03 – 03.04. 2020 proponujemy

 

Temat kompleksowy: Kosmos co to takiego?

 

Cele: przybliżenie pojęcia kosmos i co się na niego składa, uświadamianie, że oprócz naszej planety, naszego Układu Słonecznego istnieją w przestrzeni kosmicznej inne planety, galaktyki, poznawanie budowy naszego Układu Słonecznego.

                                                               Poniedziałek 30.03

Temat dnia: W kosmosie i w naszym Układzie Słonecznym

Na początek zachęcam do obejrzenia filmiku o kosmosie. Oto link:

https://www.youtube.com/watch?v=RRKJDn_8Su0

 

Słońce, planety, gwiazdy”- zabawa orientacyjno – porządkowa, pomoce np.:słońce narysowane przez rodzica i dziecko, 8 kółek wyciętych z papieru to będą planety, nożyczki, kredki albo flamastry.

Na środku pomieszczenia wyznaczamy miejsce Słońca. W różnych częściach pomieszczenia rozkładamy 8 kół, które są planetami. Uczestnicy maszerują swobodnie po mieszkaniu. Na słowa prowadzącego zabawę:”Odwiedzamy planety” stają na dowolnej planecie, na hasło:”Słońce”, stajemy na słońcu, na hasło:”Gwiazdy”- stają nieruchomo w rozkroku z rozłożonymi na boki rękoma. Powtarzamy kilka razy zmieniając prowadzącego, którym jest raz dziecko raz rodzic.

 

Po zabawie można wspólnie ułożyć Układ Słoneczny z przygotowanych wcześniej pomocy(słońca i kół, orbity ułożyć można np. z włóczki) nazywając planety w kolejności jak są oddalone od Słońca. Można też wziąć nożyczki i niektóre z nich pomniejszyć, potem je pomalować z uwzględnieniem ich cech charakterystycznych np. Merkury znajduje się najbliżej Słońca(brązowy), Wenus rozmiarem przypomina Ziemię i jest bardzo gorąca(pomarańczowa), na Ziemi widać kontynenty i oceany(niebiesko - zielona), Mars jest czerwony i pokryty pyłem, Jowisz jest jedenaście razy większy od Ziemi(może być żółto - brązowy), Saturn posiada pierścienie(może być jasnozielony), Uran to bardzo zimna planeta(może być niebieski), Neptun jest też zimny(może być jasnoniebieski).

 

 

Układ planetarny zatem tworzą planety w kolejności najbliżej Słońca:

 

  • Merkury - brązowy

  • Wenus - pomarańczowa

  • Ziemia – niebiesko- zielona

  • Mars - czerwony

  • Jowisz – żółto- brązowy

  • Saturn – zielony jasny

  • Uran - niebieski

  • Neptun- jasnoniebieski

Powstanie planet” - rozmowa połączona z pokazem

Pomoce: przezroczyste naczynie z wodą, olej, kilka kropel czystego alkoholu, pipetka albo strzykawka

Stawiamy na środku przezroczyste naczynie z wodą.

Zadajemy pytanie:co może być w naczyniu?(woda)

Mówimy :za chwilę dodam do wody coś żółtego, kto zgadnie co to takiego?(olej)

Jak myślicie co się stanie ?(dodam oleju do wody)

Dodaję oleju, teraz dodam kilka kropel alkoholu i zobaczcie co się stanie (olej trzeba dodać w sam środek plamki oleju)

Gdy alkohol trafi w oczko oleju, olej rozproszy się po powierzchni wody. Prowadzący doświadczenie wyjaśnia, że w podobny sposób planety rozprzestrzeniły się po wszechświecie i powstał między innymi nasz Układ Słoneczny i nasza planeta Ziemia na której mieszkamy.

 

Wszechświat wokół nas” - przeczytanie opowiadania i rozmowa utrwalająca wiadomości dziecka

 

Wszechświat, czyli Kosmos, który często nazywamy po prostu niebem to wielka, niezmierzona przestrzeń. Świecą w niej roje gwiazd, wokół których krążą planety, a wokół planet księżyce.

Gwiazdy to świecące własnym blaskiem punkty na niebie, które możemy oglądać w czasie bezchmurnych nocy.

Gwiazdy są ogromnymi kulami rozżarzonego do białości gazu. Gwiazdą leżącą najbliżej Ziemi i dlatego najjaśniejszą dla nas jest Słońce.

Gwiazdozbiory to grupy wielu gwiazd. Najjaśniejszym gwiazdozbiorem, jaki możemy obserwować z Ziemi jest Droga Mleczna.

Planety to ciała niebieskie takie jak Ziemia. Są większe lub mniejsze i krążą wokół jakiejś gwiazdy w przypadku naszego Układu Słonecznego naszego kochanego Słoneczka.

Komety w porównaniu z innymi ciałami niebieskimi są bardzo małe. Po niebie poruszają się szybko zostawiając za sobą świecący ślad zwany warkoczem. Uczeni z uwagą obserwują komety, które mogą spadać na Ziemię.

Księżyc to ciało niebieskie, które jest najbliżej Ziemi. Bardzo często jest widoczny na niebie jako biały, świecący krążek albo jako grubszy lub chudszy „rogalik”. Księżyc świeci światłem odbitym od Słońca

Choć we wszechświecie jest bardzo dużo planet, tylko podobno na Ziemi, która krąży wokół Słońca, powstało życie(my na niej żyjemy). W naszym Układzie Słonecznym podobno inne planety są niezamieszkane, chociaż niektórzy twierdzą, że podobno widzieli UFO.

 

Wysłuchanie piosenki pt „W Układzie Słonecznym” i zabawa przy niej, zachęcam też, żeby się jej dzieci nauczyły, oto link do piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI

 

 

                                                                   Pozdrawiam Pani Iwonka

Witam wszystkie „ Kropelki” i Rodziców!!!

Poniżej proponuję zabawy na dzisiejsze popołudnie:)

„Deszcz meteorów” – zabawa kreatywna z wykorzystaniem folii aluminiowej.

Potrzebne będą : spożywcza folia aluminiowa, paski z papieru, taśma klejąca.

Dziecko ogląda zdjęcia meteorów ( zdjęcia poniżej) i słucha wyjaśnienia rodzica, czym jest i na czym polega deszcz meteorów (zjawisko polegające na jednoczesnym przelocie przez atmosferę ziemską wielu gwiazd należących do tego samego rodzaju meteorów).Należy zwrócić uwagę dziecku  na charakterystyczny „ogon” meteorytu.

Następnie dziecko i rodzice wykonują meteory z „ogonami” z folii aluminiowej według własnego pomysłu, np. robią kulki z folii aluminiowej, doczepiają do nich na taśmę klejącą paski z papieru. Potem wszyscy prezentują swoje dzieła.

Na zakończenie proponuje zabawę w deszcz meteorów – dziecko i rodzice podrzucają swoje  meteoryty do góry i próbują je złapać. Wygrywa osoba, która najwięcej razy rzuci i złapie meteoryt. Jestem ciekawa kto wygra Mama?, Tata? czy dziecko? :)

Poniżej podrzucam link „ Deszcz meteorów” – można do tego podkładu muzycznego podrzucać swój meteoryt. Po aktywnej zabawie można posłuchać jeszcze raz muzyki oraz zobaczyć film jak wygląda zjawisko „ deszcz meteorów”.

https://www.youtube.com/watch?v=rGMCavLuO3A

 

DESZCZ METEORÓW

Deszcz meteorów nad Florydą | Robert DeeDeszcz meteorów 2018. W niedzielę 12 sierpnia były Perseidy ...

Co wiemy o kosmosie?” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic czyta dziecku zdania prawdziwe i fałszywe. Kiedy wypowiada zdania fałszywe, dziecko uderza dłońmi o podłogę, kiedy prawdziwe – klaszcze w dłonie. Kiedy dziecko się pomyli to robi jeden przysiad :) Przykładowe zdania:

Gwiazdy są małe jak piłeczki.

Astronomia to nauka o kwiatach.

Teleskop służy do oglądania planet.

Kometa to zabawka i można ją podrzucać.

Na niebie można zobaczyć różne gwiazdy.

Deszcz meteorów to zjawisko spadających gwiazd obserwowane na niebie.

Miłego dnia:)

Pozdrawiam p. Marzenka

 

 

 

WITAM WSZYSTKIE „KROPELKI” I RODZICÓW!!!

PIĄTEK : 27.03.2020

POZNAJEMY LITERKĘ "w", "W"

Cel : „ Kropelka”

- poznaje zapis graficzny litery „w”, „W”

- wymienia nazwy przedmiotów zaczynających się na głoskę „w”

- dzieli wyrazy na głoski i sylaby

OTO KILKA ZABAW:

Rodzicu postaraj się narysować na kartce papieru literkę „w”, „W”małą i wielką. Dziecko najpierw  palcem poprawia ślad po literce, potem może również ułożyć literki ze sznurka, wełny czy guzików. Następnie dzielimy wyraz „WIOSNA” na sylaby i głoski.

„ Literkowa zabawa” – dziecko na zmianę z rodzicem wymienia wyrazy zaczynające się głoską „W”, dzieli je na sylaby i głoski.

„ Kolorowe słowa” – to świetna zabawa podczas, której dziecko i rodzic tworzą wyrazy zaczynające się na głoskę „W”. Potrzebne nam będą zakrętki od butelek i marker. Na zakrętkach piszemy litery alfabetu. Następnie układamy z nich wyrazy.

Znalezione obrazy dla zapytania: literki z zakrętek

 

„Pisanie liter w mące”

Potrzebne będą: mąka, kasza manna, piasek, kartki z literami.

Do płaskiego, dużego naczynia wsypujemy mąkę, kaszę mannę, piasek bądź inny sypki, materiał, który posiadamy w domu. Przed dzieckiem kładziemy kartkę z napisaną literą. Zabawa polega na odwzorowywaniu, pisaniu litery z kartki w mące. Dobrze, gdy pisaniu litery towarzyszy głośne wypowiadanie nazwy danej litery. Ważne jest, by wypowiadać litery zgodnie z ich wymową, co znacznie ułatwią późniejszą naukę czytania, czyli by mówić „m” nie „em”, „k” nie „ka”, „p” nie „pe” itd.

Znalezione obrazy dla zapytania: pisanie liter na mące

Na koniec proponuję wykonać pracę plastyczną „ Magiczne literki”.

Potrzebna nam będzie: fasola, groch, guziki, klej, plastelina, narysowana litera „w”, „ W”.

Na kartce rysujemy literę „ W”. Dziecko ozdabia literę materiałami, które ma dostępne w domu np. grochem  czy fasolą.

 

 Znalezione obrazy dla zapytania: literki z fasoli

Miłej zabawy :)

   Pozdrawiam p. Marzenka

  

 

 

Witam i proponuję dzisiaj następujące zabawy

Raz, dwa, trzy Wiosna patrzy” - zabawa ruchowa

Dziecko (dzieci ) staje na jednym końcu pokoju, Wiosna - Rodzic na drugim odwrócony tyłem do dziecka.

W czasie gdy Rodzic wypowiada hasło: „Raz, dwa, trzy Wiosna patrzy”, Dziecko biegnie, a Rodzic szybko się odwraca, Dziecko staje wtedy w bezruchu. Wiosna sprawdza, czy Dziecko się porusza, jeśli tak to każe mu wrócić tam skąd przybiegło. Gdy Dziecku uda się dobiec i dotknąć Wiosnę, samo staje się Wiosną, a Rodzic Dzieckiem i tak można zabawę powtarzać kilka razy.

 

Jedzie pociąg i wiezie towary, których nazwy zaczynają się głoską „w - zabawa rozwijająca słuch fonematyczny(umiejętność wybrzmiewania głoski w nagłosie czyli na początku wyrazu).

Uczestnicy na zmianę wypowiadają zdanie: jedzie pociąg i wiezie np. wazony, wiaderka) itd. Przegrywa ta osoba, której wcześniej skończą się wyrazy zaczynające się głoską „w”.

Ale zabawę można zmodyfikować np. przygotować sobie książki: słownik ortograficzny albo, słownik języka polskiego, albo encyklopedię itp. i wspólnie z dzieckiem wyszukać potrzebne wyrazy. Można przy okazji sprawdzić czy dziecko pamięta literki, można zachęcić dziecko, żeby samo przeczytało łatwiejszy wyraz, a może nawet „trudniejszy” z pomocą rodzica. A tak poza tym warto już w tym wieku kupić dziecku ortograficzny słownik obrazkowo – wyrazowy dla dzieci, który jest doskonałą pomocą dydaktyczną między innymi do nauki czytania.

 

                                                                              Pozdrawiam Pani Iwonka

Witam wszystkie „ Kropelki” i Rodziców!!!

Czwartek : 26.03.2020

ZAPRASZAM DO UDZIAŁU W ZABAWACH BADAWCZYCH

” O obrotach jajek”

Zabawę rozpoczynamy od przygotowania dwóch jajek – surowego i ugotowanego. Na początek sprawdźcie, które z jaj jest cięższe, czy są takiej samej wielkości i czy wydają jakiś dźwięk gdy się nimi potrząśnie. Pierwszą serię zabawy zakończcie – wyścigiem jaj! Zasady wyścigu są proste, wystarczy po wypowiedzeniu hasła: „do kręcenia … gotowi … start!” zakręcić jajkami i sprawdzić, które z jajek kręci się szybciej i dłużej. A gdyby, któreś z jaj „niechcący” spadło Wam ze stołu, możecie … z łatwością przejść do kolejnego eksperymentu!

 „Jak oddzielić żółtko od białka?”

Stłuczone jajko bardzo nam się przyda! W planach badawczych widnieje kolejne nurtujące nas pytanie „jak oddzielić żółtko od białka?”. Do tego zadania potrzebujemy plastikowej butelki. Zatrzymujemy ją nad jajkiem, lekko naciskamy plastik, by wypuścić powietrze i jednocześnie wessać żółtko do środka, wtedy szybko podnosimy, by żółta część nie uciekła nam z powrotem, tylko przekładamy do drugiej miski! Warto pozwolić dziecku spróbować, nie dość, że to świetna zabawa to równocześnie dobre ćwiczenie dla paluszków.

Poniżej link jak wykonać to doświadczenie badawcze :

https://www.mamawdomu.pl/wp-content/uploads/2016/03/jajka3.gif

„Jajko w butelce”

A co z ugotowanym jajem, które zostało nam z pierwszego eksperymentu? Obierzmy  je ze skorupki, a potem spróbujmy wcisnąć do szklanej butelki. Nie jest to jednak takie łatwe bez zapałki. Trzeba zapałkę wrzucić do butelki, a magiczne jajko wpadnie do środka!

Poniżej link jak wykonać to doświadczenie badawcze:

https://www.mamawdomu.pl/wp-content/uploads/2016/03/jajka2.gif

 

DIAGRAM LITEROWY

Przygotujcie kartoniki z napisanymi nazwami ptaków do odszukania w diagramie.

Zadaniem dziecka jest wyszukać i wykreślić nazwy pięciu ptaków.

 

1.A K U K U Ł K A R P O A B ( KUKUŁKA)

2.S Ł O W I K C P I V L M G ( SŁOWIK)

3.A B Z H W I L G A K P I B ( WILGA)

4.A S D F G H J B O C I A N ( BOCIAN)

5.R Y O U S K O W R O N E K ( SKOWRONEK)

Dla ułatwienia można przygotować karteczki z nawami ptaków. Karteczki połóżcie obok diagramu z konkretną  nazwą ptaka, a dziecko ma odszukać w diagramie i skreślić litery tworzące nazwy ptaków.

Miłej zabawy:)

Pozdrawiam p. Marzenka

 

 

Witam Kropelki i Rodziców

 

Może pobawicie się z Rodzicami jeszcze dzisiaj w następujące zabawy, albo w innym dowolnym czasie.

 

Ptasie gniazdo” -zabawa tematyczna

Dzieci z rodzicami budują gniazdo np. z kocyków, gazet, poduszek i czegoś tam jeszcze...

Gniazdko ma być duże, żeby pomieściło wszystkie ptaszki(członków rodziny). Dziecko -pisklę siedzi w gniazdku a mamusia przynosi mu „tak na niby” na zmianę z tatusiem jedzonko. Ptaszek -mamusia przynosi różne smakołyki swojemu pisklęciu. Mogą to być obrazki z narysowanymi smakołykami, które jedzą małe ptaszki. Wspólnie w gniazdku cała rodzina ptasia przytula się, ogląda i nazywa pokarmy(larwy owadów, owady, nasionka roślin), które jedzą pisklęta. Jest to doskonała okazja na rozmowę o tym co jedzą ptaki. Następnie mama wyfruwa z gniazdka a za nią pisklę, żeby nauczyć je trudnej sztuki latania. Mama – ptaszek fruwa w rożnych kierunkach wykonując różne figury a dziecko – pisklę fruwa za nią wykonując dokładnie ten sam ruch co mama. W tym czasie tatuś może podrzucić do gniazdka jakiś smakołyk (np. cukiereczek, lizaka, batonik).

PS

Drodzy Rodzice przypomnijcie dzieciom przed zjedzeniem smakołyka o dokładnym umyciu rąk!!!

 

Burza mózgów” - szukanie odpowiedzi na pytania, swobodne wypowiedzi dzieci           

                                     korygowane przez rodzica to doskonały sposób na uzyskanie i 

                                    utrwalenie wiedzy

 

- Czy ze wszystkich jajek wykluje się pisklę? (z tych, w których jest zarodek)

- Jakie warunki musi mieć jajko, żeby wykluło się pisklę? (musi być ciepło)

- Czym żywi się zarodek w jajku? (w jajku są zapasy pokarmu żółtko)

- Do czego służy białko w takiej sytuacji? (chroni zarodek przed wstrząsami)

- Czy zarodek w jajku oddycha? (skorupka jest porowata przez nią do zarodka dostaje się tlen)

- Co się dzieje z pisklętami, gdy wyklują się z jajek? (jedzą, rosną, uczą się latać, dorastają, łączą

się w pary, budują gniazda, wysiadują jaja, opiekują się potomstwem - pisklętami, karmią je, uczą latać itd.)

 

                                                                                  Pozdrawiam Pani Iwonka

 

                                                                     

Witam wszystkie „ Kropelki” i Rodziców!!!

Środa : 25.03.2020

Cel : „Kropelka” poznaje sposoby siania, sadzenia roślin oraz warunki potrzebne do ich prawidłowego wzrostu

 

„Tajemnica małego nasionka” J.Wasilewskiej


„Było sobie ziarenko. Ziarenko było maleńkie i słabe. Bało się, że zjedzą je ptaki, albo polna myszka. Ale zaopiekował się nim ogrodnik, który był duży i silny. Chodził po ogrodzie z łopatą i kopał ziemię. Włożył ziarenko do świeżo skopanej ziemi. A tam pod ziemią było ciemno, ciepło i cicho. Teraz sobie pośpię – pomyślało ziarenko. Leżało spokojnie przez jakiś czas, aż nagle poczuło, że wokół zrobiło się mokro. Ach! To pewnie ogrodnik podlał ziemię! Rozzłościło się okropnie. Ze złości zaczęło się nadymać i pęcznieć tak mocno, aż pękło. Ale nic złego się nie stało. W miejscu pęknięcia pojawił się mały, biały kiełek. Małe ziarenko zaczęło szybko rosnąć. Ogrodnik podlewał je, a słońce ogrzewało swoimi promieniami i w niedługim czasie zamieniło się w piękny, kolorowy kwiat.”

Porozmawiajcie na temat opowiadania:

- kto zaopiekował się ziarenkiem?

- co zrobiło ziarenko w ziemi?

- dlaczego się rozzłościło i co zrobiło ze złości?

- co pojawiło się w miejscu pęknięcia?

- co wyrosło z ziarenka?

Rodzicu zadaj dziecku pytanie „ Co jest potrzebne roślinom do prawidłowego wzrostu?” Oto mała podpowiedź:)

Znalezione obrazy dla zapytania: słońceZnalezione obrazy dla zapytania: kropelka wodyZnalezione obrazy dla zapytania: tempetarura        Znalezione obrazy dla zapytania: ziemia do kwiatów

Wierszyk o  nasionku  - „ Raz, dwa, trzy powiedz i pokaż  wierszyk Ty”

Ziarenko bardzo małe ( siedzimy w siadzie skulonym)

pod ziemią sobie spało ( siedzimy w siadzie skulonym)

a gdy się obudziło, ( powoli podnosimy głowę do góry)

to kiełek wystawiło.( ręce złożone razem podnosimy do góry)

Łodyżkę do góry wysłało ( wstajemy powoli do góry)

listeczkami i kwiatkami przybrało.(ręce i palce u rąk są rozłożone)

Piosenka o nasionkach – posłuchajcie, a kto chce to może potańczyć :)

https://www.youtube.com/watch?v=YTSdJWtNtyM

„  Kropelka  ziarenko zasieje dziś, będzie z niego kwiatek  wie to nawet mały Krzyś:)

Potrzebna nam będzie doniczka, ziemia, nasiona kwiatów, woda.

Ziemię wsypujemy do doniczki, następnie w ziemi robimy paluszkiem małą dziurkę do, której wsypujemy ziarenka. Potem zasypujemy ziarenka ziemią i podlewamy wodą.

Obserwujcie jak rosną Wasze kwiatki i dbajcie o nie.                                          

 

                                                   Pozdrawiam Pani Marzenka

 

 

Witam - to już środa - i zachęcam rodziców i dzieci do zabaw z najbliższymi w domu

 

Wiosenna gimnastyka” - zestaw zabaw ruchowych naśladowczych:

Słonko świeci – deszczyk pada”- na hasło:”Deszczyk pada” - naśladujemy bieganie pod parasolem

Na hasło :„Słonko świeci” - spacerujemy rozglądając się na wszystkie strony. I tak powtarzamy zabawę kilka razy

Kwiatki rosną – kwiatki zwiędły”- naśladujemy kwiaty, na hasło:”Kwiatki rosną”- wspięcie na palce z pozycji stojącej, na hasło:”Kwiatki zwiędły” - przysiad podparty,”Kwiatki rosną po deszczu”- powolny wyprost z przysiadu do wspięcia na palcach. I tak powtarzamy zabawę kilka razy.

Ptaszki do gniazd”- dzieci siedzą na np. gazetach to będą ich gniazdka, na hasło:”Ptaszki z gniazd”- dzieci-ptaszki wyfruwają z gniazd, na hasło:”Ptaszki do gniazd”- dzieci – ptaszki wracają do gniazd siadając na gazecie. I tak powtarzamy zabawę kilka razy.

Maszeruje wiosna”- marsz zwykły i we wspięciu, na piętach, na zewnętrznych krawędziach stóp. I tak kilka razy. Jak dziecko zapamięta kolejność ćwiczeń można włączyć piosenkę„Maszeruje wiosna” i pomaszerować trzymając dziecko za rękę.

https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY

Proponuję również zabawę „Wiosenny Czarodziej”Rodzic za pomocą „różdżki”(np. sztucznego kwiatka, patyczka, zabawkowej różdżki itp.)zamienia dziecko w różne zwierzątka a dziecko po kolei je naśladuje. Potem następuje zamiana ról, to dziecko jest Czarodziejem i zamienia rodzica w różne zwierzątka a rodzic przyjmuje charakterystyczne dla nich pozy. Można również naśladować poruszanie się zwierzątka i odgłosy jakie wydaje to zwierzę.

                                                                                                              Pozdrawiam Pani Iwonka

 

Witam wszystkie „Kropelki” i  Rodziców!!!

 

Wtorek: 24.03.2020

 

POBAWMY SIĘ DZIŚ RYTMAMI

 

Raz, dwa, trzy teraz  rytmy  tworzysz Ty.

 

„Wiosenne rytmy”

Trzeba przygotować obrazki /wydrukowane albo narysowane/ np. z wiosennymi roślinami. Najpierw rodzic układa rytm z obrazków a dziecko dany rytm kontynuuje dokładając odpowiednie obrazki.

Możecie też dokładać po jednym obrazku, raz mama, raz dziecko. Kto się pomyli...robi trzy podskoki albo staje na jednej nodze :-)

Przykładowe /trudne/ rytmy:

- krokus, krokus, słońce, motyl – krokus, krokus, słońce, motyl…

Znalezione obrazy dla zapytania: krokusZnalezione obrazy dla zapytania: krokusZnalezione obrazy dla zapytania: słońceZnalezione obrazy dla zapytania: motylZnalezione obrazy dla zapytania: krokusZnalezione obrazy dla zapytania: krokusZnalezione obrazy dla zapytania: słońceZnalezione obrazy dla zapytania: motyl    ...

- biedronka, listek,przebiśnieg, kropla deszczu  – biedronka, listek…

Znalezione obrazy dla zapytania: biedronka na łąceZnalezione obrazy dla zapytania: listek kasztanowcaZnalezione obrazy dla zapytania: przebiśniegZnalezione obrazy dla zapytania: kropelka desczuZnalezione obrazy dla zapytania: biedronka na łąceZnalezione obrazy dla zapytania: listek kasztanowca   ...

Rytmy można układać ze wszystkiego /z figur geometrycznych, z klocków, z nakrętek, guzików, kubeczków itp. Rytmy mogą być łatwe i trudne :-) 

Pamiętaj, że rytmy układamy od lewej rączki do prawej. Układając nazywaj kolory, przedmioty.  

                 

                                                                                                                               Dziękuję za dzisiejszą zabawę

Do jutra :)

Pozdrawiam Pani Marzenka

 

 

Witam wszystkie Kropelki i Rodziców

 

Slalom między przeszkodami- zabawa ruchowa

Ustawcie wspólnie z dzieckiem tor przeszkód z dostępnych w mieszkaniu przedmiotów (mogą być również plastikowe i szklane butelki po wodzie i napojach napełnione wodą, książki, zabawki stojące, pufki i co tylko znajdziecie pod ręką) i razem z dzieckiem kilkakrotnie przebiegnijcie slalomem między przeszkodami tam i z powrotem umożliwiając dziecku większą aktywność ruchową, której to nasz pięciolatek bardzo potrzebuje. Potem można slalomem przejechać np.wózkiem  czy samochodzikiem.

 

Butelkowe kręgle” - zabawa – gra w kręgle

Potrzebne: butelki różnej wielkości najlepiej plastikowe napełnione wodą zastąpią kręgle, piłka lub duża kostka, nawet jabłko zastąpią kulę do gry w kręgle, 2 kartki, kredki.

Butelki ustawiamy tak jak kręgle, kulę (piłkę, jabłko, kostkę itp.) toczymy w stronę kręgli.

Dziecko liczy przewrócone kręgle i rysuje sobie tyle kresek ile przewróciło kręgli. Rodzic też.

Kilkakrotnie rzucamy kulą na zmianę tyle razy na ile mamy na to ochotę, dorysowując kolejne kreski. Na koniec z pomocą rodzica przeliczamy swoje kreski na kartce. Wygrywa ta osoba, która w sumie więcej przewróciła kręgli (butelek) – więcej ma punktów (narysowanych na kartce kresek).

 

                                                                                                                  Pozdrawiam Pani Iwona

  • slalom
  • Dziewczynka z kręglami
  • Butelkowe kręgle

        Witam wszystkie Dzieci i Rodziców :)

          Dziś rozpoczynamy kolejny tydzień naszej

wspólnej  nauki i zabawy.

                                              Bawcie się dobrze :)                                                                          

              W tym tygodniu temat kompleksowy to : „ Już wiosna”.

 

           Cel : Zapoznanie z ptakami charakterystycznymi

                   dla wiosny ( bocian, skowronek...), zapoznanie z       

                           wyglądem  i  sposobem budowania gniazd.                   

                                                                                                                  

                                        Poniedziałek : 23.03.2020

Na początek zapraszam do zabawy Dlaczego ptaki budują gniazda?”  która jest zabawą na zasadzie „burzy mózgów”. Rodzic zadaje dziecku pytanie „ Dlaczego ptaki budują gniazda?”, a zadaniem dziecka jest znalezienie jak największej liczby odpowiedzi dlaczego tak się dzieje. Rodzic może wypisać wszystkie propozycje na kartce papieru.

 

Wspólnie z dzieckiem możemy pobawić się w „  Wiosenne powroty ptaków” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic kładzie przed  dzieckiem  narysowaną krzyżówkę i zadaje do niej poniższe pytania.

 

           

 

H

 

 

 

 

 

 

              

A

 

 

 

 

 

S

 

 

 

 

 

Ł

 

 

 

 

 

 

 

O

 

 

 

 

                   

1. Kraj, w którym mieszkamy . (Polska)

2. Znak, który każe nam się zatrzymać. (stop)

3. Mała, zielona, mieszka w stawie. (żaba)

4. Podrzuca swoje jajka innym ptakom. (kukułka)

5. Nosi dom na swoim grzbiecie. (ślimak)

Następnie rodzic sam lub z pomocą dziecka wpisuje poszczególne hasła we właściwych polach.

Rodzic i dziecko odczytują  razem  rozwiązanie  hasła  : „Ptaki”.

Po odczytaniu hasła  rodzic może  pokazać  dziecku na mapie świata lub globusie  Polskę i Afrykę. Wskazuje, skąd przylatują na wiosnę:żurawie, bociany, kukułki, skowronki, dzikie gęsi i jaskółki (z Afryki, Ameryki Południowej i Azji). Dziecko z pomocą  rodzica  zaznacza  na mapie lub globusie  trasę przylotu ptaków. Dziecko dzieli nazwy ptaków na sylaby i przelicza ile w poszczególnym wyrazie jest sylab.

Aby jeszcze bardziej przybliżyć dziecku znajomość ptaków  można  przeczytać  wiadomości na temat wybranych  ptaków i ich gniazd.

Oto kilka informacji o wybranych ptakach:

 Skowronki budują gniazda na ziemi. Do ich budowy wykorzystują rośliny, np. trawy, a także końskie włosie.

Dzikie gęsi też budują gniazda na ziemi. Wykorzystują trawy, mech, puch. Jaja wysiadują samice.Rolą samców jest ich ochrona.

Kukułki to ptaki, które nie budują gniazd, ponieważ nie wychowują swoich piskląt. Znane są z podrzucania ich innym ptakom. Żywią się owadami.

Jaskółki są znane z tego, że dzięki ich zachowaniu możemy przewidzieć pogodę. Jak mówi mądrość ludowa: gdy jaskółki latają nisko, to znaczy, że będzie padało. Z czego to wynika? Jaskółki chwytają owady w locie. W ciepłe, słoneczne dni prądy powietrzne wynoszą owady w górę, z kolei kiedy zbliża się deszcz, zmienia się ciśnienie i wilgotność powietrza, owady nie mogą wzbić się wysoko i szukają  schronienia tuż nad ziemią. A jaskółki podążają za owadami – wznosząc się wysoko w słoneczną pogodę albo nurkując w kierunku ziemi, kiedy zbliża się deszcz. Budują swoje gniazda wewnątrz stajni czy stodół z gliny i grudek błota, które sklejają śliną.

Teraz czas na chwilę relaksu podczas, którego  można wspólnie z dzieckiem posłuchać pięknego śpiewu ptaków oraz zobaczyć wygląd wybranych ptaków. Oto link do strony https://www.youtube.com/watch?v=yiRIvZplphA.

Na koniec proponuję wykonanie pracy plastycznej „ Ptaki”. Oto kilka przykładów:

 

 Bociany z  papierowych  talerzyków i  płatków kosmetycznych

bocian z papierowego talerzyka