Drodzy Rodzice
W najbliższym czasie będziemy zamieszczać propozycje ciekawych zabaw, w które możecie Państwo bawić się z dziećmi w domu w zaistniałej sytuacji w zakładce: Nauka i Zabawa ONLINE
Proszę Państwa jeśli uznacie za stosowne po wcześniejszym zapoznaniu się sami z materiałem zawartym w linku, zapoznać swoje dzieci to podaję ten link
Link do książeczki dla dzieci o koronawirusie:
https://www.mindheart.co/descargables
Mocny układ odpornościowy jest JEDYNYM LEKARSTWEM na wirusy.
Rodzicu! Wzmocnij odporność Twojego dziecka.
„5 ZDROWYCH NAWYKÓW DLA SMYKÓW” to zabawy, tańce i kolorowanki tworzące u dzieci zdrowe nawyki wzmacniające ich odporność (bez wychodzenie z domu).
Wejdź na stronę https://www.5zdrowychnawykowdlasmykow.pl/
https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/11/zabawy-dla-dzieci-w-domu/
https://www.superstyler.pl/dziecko/zabawy-dla-dzieci-w-domu/
https://polki.pl/rodzina/dziecko,zabawy-dla-dzieci-27-najlepszych-pomyslow,10029608,artykul.html
Oto kilka propozycji kart pracy :
Wierszyk o marcowej pogodzie do nauki na pamięć .
" Marcowa pogoda".
Ja jestem marzec, ja wam pokażę,
jak dobrze mieszać pogodę w garze.
Zanim na dobre wiosna przybędzie
ja ślady zimy zostawię wszędzie.
Zmarzną wam nosy i zmarzną uszy
i jeszcze trochę śnieżek poprószy.
I chociaż słońce mocniej przygrzeje
to jeszcze chłodnym wiatrem powieje.
Ziemia - nasza planeta
( 09.03. - 13.03.2020 r.)
Kropelka
- podejmuje własną aktywność poznawczą
– składa obrazek z części " Nasza planeta"
– rozwiązuje zagadki o tematyce przyrodniczej
– dokonuje analizy słuchowej wyrazów
– posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i dorosłych
– nazywa zwierzęta mieszkające w różnych częściach świata
– poznaje graficzny obraz głoski „G” i „g”, odczytuje proste wyrazy
- doskonali sprawność manualną
– współdziała z rówieśnikami
- poprawnie wypowiada się na określony temat
– odpowiada na pytania dotyczące życia dinozaurów
- eksperymentuje podczas zabaw badawczych z wodą
– uważnie słucha wiersza
- klasyfikuje przedmioty według różnych kryteriów
– przelicza w zakresie 10
– klasyfikuje zwierzęta według określonego kryterium np. wielkości, koloru
– przyporządkowuje zwierzęta do środowisk przyrodniczych z, których pochodzą
– rozpoznaje dotychczas poznane litery
- wykona dinozaura z talerzyka papierowego
My też możemy być artystami
02.03 – 06.03.2020
Kropelka
-poznaje znaczenie pojęć „sztuka”, „artysta”
-poznaje niektóre gatunki sztuki: literatura dziecięca, malarstwo, rzeźbę
-poznaje pracę pisarza, malarza, rzeźbiarza
-poznaje niektóre dzieła sztuki polskiej i zagranicznej
-poznaje jakie cechy i umiejętności mają artyści
-poznaje jak może być wyposażona pracownia plastyczna
-poznaje narzędzia pracy i materiały plastyczne, których używają
w swojej twórczości
-uczy się piosenki pt „Malowanki”
- poznaje graficzny obraz głoski „s” literę „s” małą i wielką
- poznaje napis globalny „sztuka” i wyszukuje w nim i w innych wyrazach poznaną literę „s”
-poznaje historię dzieciństwa H.CH. Andersena na podstawie książki
„W poszukiwaniu szczęścia” W. Piaseckiej
-utrwala znane i poznaje nowe bajki i baśnie najbardziej znanych bajkopisarzy
-tworzy krótkie rymowanki
- tworzy z pomocą nauczyciela i innymi dziećmi grupową książeczkę
-bawi się w malarza, rzeźbiarza malując i lepiąc
-dowiaduje się gdzie można oglądać sztukę (galerie, muzea)
-porównuje i układa w serie „od najmniejszego do największego”,
„od najkrótszego do najdłuższego” itp.
-utrwala figury geometryczne nazywając je i układając z nich geometryczne obrazki
-przelicza elementy zbiorów i określa liczbę elementów w zbiorze (wie, że ostatni wypowiedziany liczebnik określa liczbę elementów w zbiorze
-przebywa na dworze obserwując oznaki wiosny i bawiąc się w zabawy ruchowe i tematyczne
Odkrywamy świat muzyki.
( 24.02. - 28. 02. 2020 r.)
Kropelka
- rozpoznaje i odtwarza dźwięki
– ilustruje usłyszany dźwięk ruchem
– uczestniczy w ćwiczeniach porannych i zabawach ruchowych
– wypowiada się na dany temat
– rozwija wyobraźnię, wrażliwość słuchową
– rozwija sprawność motoryczną
– poprawnie wypowiada dźwięki mowy, rozróżnia głoski na początku wyrazów
- potrafi przedstawić niewerbalnie podaną czynność
– doskonali umiejętność gry na dziecięcych instrumentach
– nazywa i klasyfikuje niektóre instrumenty muzyczne
– rozpoznaje poznane litery
– rozpoznaje litery „R”, „r” ,doskonali sprawność grafomotoryczną
– odgaduje zagadki sensoryczne
– rozwija wrażliwość muzyczną
- słucha różnych gatunków muzyki
– wyraża ekspresję twórczą podczas zajęć technicznych
– gra na wykonanym przez siebie instrumencie muzycznym
– doskonali zmysł wzroku i słuchu
– przelicza w zakresie 10
– poznaje zapis graficzny liczby 10, określa liczbę elementów
- reaguje na zmianę rytmu, tempa oraz rodzaju muzyki
– współtworzy taniec grupowy
– potrafi współpracować z rówieśnikami
Zimowe obserwacje, eksperymenty, zabawy
03.02 – 07.02.2020
Kropelka
-dowiaduje się różnych ciekawostek o zimie t.j o zjawiskach pogodowych charakterystycznych dla pory roku – zimy
- obserwuje i doświadcza podczas pobytów na dworze pogody jaka panuje tej zimy na dworze
-uświadamia sobie, że tegoroczna zima odbiega pogodą od zimy jaka jest charakterystyczna dla naszego kraju i klimatu w którym się znajdujemy
-umie określić jakie są cechy zimy w naszym kraju zazwyczaj, a jakie są obecnie
-wie , że śnieg składa się z płatków śniegu (gwiazdek sześcioramiennych) o różnej budowie
- dowiaduje się, dlaczego śnieg (lód) topnieje, a dlaczego woda zamarza i powstaje lód
-rozumie, że zimą należy dokarmiać zwierzęta i robią to zazwyczaj służby leśne
-dosypuje z nauczycielem ziaren do karmnika
-wie, że może wraz z rodzicami wystawić na balkonie karmnik i też dokarmiać ptaki
-wie, że podczas ferii zimowych jeśli jest śnieg i lód należy być uważnym, żeby nie ulec wypadkowi
-wie jakich zasad bezpieczeństwa należy przestrzegać, wspólnie z innymi dziećmi i nauczycielem tworzy te zasady i pamięta o ich przestrzeganiu
-wie, gdzie nie należy zjeżdżać na sankach, jeździć na lodzie
-wie, że na dworze i w domu może przebywać tylko z osobami dorosłymi (rodzicami, innymi opiekunami)
-wie, że nie należy jeść śniegu i dlaczego
-rozumie, dlaczego nie należy rzucać w innych śnieżkami
-dostrzega zagrożenia związane z chorobami wywoływanymi przez wirusy i bakterie
-wie, że trzeba myć często ręce, jeść owoce i warzywa, żeby być bardziej odpornym na choroby
-poznaje nową literę małą i wielką drukowaną „p, P”
-dopełnia zbiory tak, żeby wszystkie miały po tyle samo elementów
-uczy się piosenki „Zimo, zimo kochana, daj nam dużo śniegu, zrobimy bałwana...”
-wykonuje różne prace plastyczne o tematyce zimowej wg własnych pomysłów i zaproponowane prze nauczyciela
-bawi się w zabawy ruchowe o tematyce zimowej
W karnawale same bale.
( 27.01. - 31.01. 2020 r.)
Kropelka :
- bierze czynny udział w balu karnawałowy w przedszkolu - tańczy, integruje się z innymi dziećmi
- zna tradycję odchodzenia bali karnawałowych, przebierania się w stroje
- wypowiada się na temat bali karnawałowych
- doskonali sprawność manualną
- uczestniczy w zabawach ruchowych i ćwiczeniach porannych
- rozwiązuje zagadki słowno – obrazkowe o postaciach bajkowych
- uważnie słucha wierszy, opowiadań oraz ulubionych bajek
- segreguje balony z papieru wg wielkości, koloru i przelicza je
- dorysowuje tyle balonów ile wskazuje cyfra
- wytnie balon z kolorowych kartek i ozdobi go
- znajdzie drugi taki sam obrazek
- opowiada historyjkę obrazkową o "Kopciuszku"
- segreguje przedmioty ze względu na to z jakiej bajki pochodzą
- łączy w pary cień obrazka z obrazkiem danej postaci
- wykona maskę karnawałową z papieru
- doskonali słuch fonematyczny
- odgrywa role postaci z bajek prezentując krótkie scenki dramowe z wykorzystaniem pacynek i kukiełek
- doskonali koordynację wzrokowo – ruchową
Święto Dziadków w kalendarzu, w naszym przedszkolu i w naszej grupie
20.01 – 24.01.2020
Kropelka
-pamięta o zbliżającym się Święcie Babci i Dziadka
- przygotowuje drobne przyjemności w postaci prezentów dla babci i dziadka
--dba o estetykę wykonanych prezentów dla babci i dziadka
-świętuje Święto Dziadków poprzez przygotowywanie występów z tej okazji i zaproszenie babć i dziadków do przedszkola na uroczystość grupową
--wypowiada się n/t swoich babć i dziadków
-odczuwa więź emocjonalną z babcią i dziadkiem
-podkreśla rolę babci i dziadka w życiu dziecka i całej rodziny
-zastanawia się czego wnuki uczą się od dziadków
-interesuje się historią swojej rodziny i pracą zawodową i domową dziadków
- uczy się i śpiewa nowe piosenki o babci i dziadku
-uczy się ładnej recytacji
-jest dumne ze swoich dziadków, ma świadomość, że niektórzy z nich już odeszli
-przeżywa nastrój oczekiwania na babcie i dziadków w przedszkolu przed występem
-stara się jak najlepiej występować
-wspólnie z innymi występuje dla babci i dziadka
-rysuje postaci babci i dziadka
-uczy się rysowania serca
--ćwiczy sprawność manualną poprzez rysowanie i wycinanie serca, wykorzystuje symetryczność kształtu serca i na tym przykładzie dowiaduje się co to jest symetryczność
-zapoznaje się z działaniem wagi szalkowej i porównuje ciężar różnych przedmiotów
-poznaje inne rodzaje wag do ważenia i określa co jest lżejsze, co jest cięższe
-rozpoznaje litery „n, N”wśród innych , odczytuje sylaby, odczytuje krótkie wyrazy z nowo poznaną literą
-obserwuje najbliższe otoczenie i pogodę na dworze i porównuje ją z cechami charakterystycznymi dla zimy
-dosypuje karmy do karmników i dokarmia ptaki obserwując je między innymi przez okno
-zaspokaja potrzebę swobodnego ruchu i zabawy na dworze
Sporty zimowe dla każdego.
( 13.01.2020 r. - 17.01. 2020 r.)
Kropelka :
- uczestniczy w zabawach ruchowych i ćwiczeniach porannych
- poznaje obraz graficzny cyfry " 0"
- poznaje obraz graficzny głoski " C", dzieli wyrazy na głoski i sylaby
- wypowiada się na temat znanych sobie sportów zimowych, utrwala dotychczasową wiedzę
- wie jak należy bezpiecznie bawić się zimą na śniegu
- wie jak należy prawidłowo odżywiać się, aby sportowcy mogli uzyskiwać dobre wyniki w sporcie
– wyraża rozumienie świata za pomocą impresji teatralnych
– uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych
- doskonali sprawność manualną poprzez wykonywanie prac plastycznych
– klasyfikuje i przelicza przedmioty
- pomaluje farbą sylwetę sportowca
– rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem
- opowiada historyjkę obrazkową dotyczącą bezpieczeństwa podczas zimowych zabaw na śniegu
- odgadnie co jest ukryte pod obrazkiem
- doskonali spostrzegawczość
- wykona zimowy obrazek świecą i farbami
Jak mija czas
07.01 – 10.01.2020
Kropelka
-wie, że zaczął się Nowy Rok
-dostrzega zjawisko upływu czasu
-rozumie i stosuje pojęcia: „dzień”, „pora dnia”, „tydzień”, „dni tygodnia”, „ miesiąc”, „rok”
-uczy się wymieniać w kolejności dni tygodnia i miesiące
-wie w jakim miesiącu ma urodziny
-posługuje się nazwami dni tygodnia, miesięcy, pór roku
-umie wymienić pory roku w kolejności występowania po sobie
-umie wymienić cechy charakterystyczne pór roku
-wie po co potrzebny jest kalendarz, i jakie są zasady jego budowy
-wie jaka jest rola zegara i budowa zewnętrzna zegara tarczowego
-uczy się rozpoznawać na zegarze tarczowym pełne godziny
-dowiaduje się na jakie jednostki czasu dzieli się „godzina”
-poznaje różne rodzaje zegarków i kalendarzy
-wykonuje wspólnie z innymi dziećmi i nauczycielem sylwetę zegara tarczowego
-przelicza i porównuje liczebność zbiorów
-poznaje obraz graficzny liczby „9”
-doskonali umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie „9”
-poznaje graficzny obraz głoski „b” - litery „b”, „B”
-utrwala umiejętność rozpoznawania i nazywania wcześniej poznanych liter i cyfr
-próbuje czytać litery, sylaby i proste wyrazy utworzone z poznanych liter
-rozwija naturalną kreatywność w różnych formach swojej aktywności; zabawowej, plastycznej,
ruchowej, muzycznej, muzyczno – ruchowej, słownej
Święta tuż, tuż...
( 16.12. - 20.12. 2019 r.)
Kropelka
- opowiada o świętach Bożego Narodzenia w swoim domu
- uważnie słucha opowiadań i wierszy o tematyce świątecznej
- segreguje przedmioty związane ze świętami od pozostałych
- uczestniczy w zabawach ruchowych i ćwiczeniach porannych
- ułoży puzzle kartki świątecznej
- doskonali sprawność ruchową uczestnicząc w ćwiczeniach gimnastycznych
- łączy w pary jednakowe obrazki
- łączy cień obrazka z obrazkiem świątecznym
- wykona stroik świąteczny dla rodziców
- rozpozna po dotyku kształt bombki
- posegreguje bombki wg koloru i kształtu
- uczestniczy w zabawie słuchowej
- ułoży aniołka z kółek origami
- uczestniczy w występie jasełkowym dla rodziców - recytuje wiersze, śpiewa kolędy i piosenki świąteczne
Zbliżają się Święta Bożego Narodzenia
09. 12 – 13. 12. 2019
Kropelka
-poznaje biblijną historię, od której to obchodzimy Święta Bożego Narodzenia
-odczuwa magię zbliżających się Świąt
-przeżywa przyjemne uczucia oglądając świąteczne dekoracje i uczestnicząc w świątecznych przygotowaniach w przedszkolu i w domu
-wypowiada się na temat zbliżających się świąt
-poznaje tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia
-porządkuje swoje wiadomości n/t świąt Bożego Narodzenia
-przygotowuje upominki świąteczne dla swoich najbliższych
-wie, że prezentami obdarzają się także ludzie dorośli np. przy okazji świąt Bożego Narodzenia np. przekazując paczki , produkty do tych paczek dla osób potrzebujących, ale także z innych okazji
-przygotowuje wspólnie z wychowawczyniami, panią rytmiczką Jasełka na spotkanie przedświąteczne z rodzicami
-rozwija pomysłowość i sprawność manualną poprzez różnorodne zabawy plastyczne
-dowiaduje się skąd się wzięła tradycja ubierania choinki
-poznaje niektóre rodzaje drzew iglastych
-składa techniką origami choinkę
-skleja łańcuch na choinkę
-uczy się kolęd, piosenek o tematyce świątecznej, zabaw i tańców
-rozwiązuje zagadki sensoryczne (dotykiem)
-ćwiczy zręczność i refleks poprze zabawy sprawnościowe
-robi porządki przed zbliżającymi się świętami w sali
-wykonuje ozdoby świąteczne wg własnych pomysłów
--komponuje i przykleja stajenkę z gotowych elementów
-naśladuje głosy zwierząt obecnych w stajence
-wybiera obrazki tematyczne związane z Bożym Narodzeniem
-poznaje głoskę i literę „y”
-ćwiczy analizę i syntezę słuchową i słuchowo – wzrokową prostych wyrazów
-wyszukuje i wyodrębnia przedmioty w określonym kolorze
-ćwiczy prawidłowy oddech
Mikołaju, Mikołaju co Ty robisz w naszym kraju...
( 02.12. - 06. 12. 2019 r.)
Kropelka
- wypowiada się na temat wyglądu oraz pochodzenia Mikołaja
- doskonali sprawność manualną
- uczestniczy w ćwiczeniach porannych i zabawach ruchowych
- uważnie słucha wierszy, opowiadań o tematyce mikołajkowej
- rozpoznaje za pomocą dotyku przedmioty oraz ich właściwości duży – mały, miękki – twardy,
- wyraża ruchem charakter melodii
- powie co zniknęło i co zmieniło swoje miejsce
- wciela się w wybraną zabawkę i naśladuje ją ruchem
- składa obrazek świąteczny z części
- powie co jest ukryte pod obrazkiem
- ilustruje ruchem piosenkę mikołajkową
- rozwiązuje zagadki słowno – obrazkowe
- łączy w pary takie same przedmioty
- z radością uczestniczy w uroczystości przedszkolnej - spotkanie z Mikołajem
- uczestniczy w zabawach integracyjnych, mikołajkowych z inną grupą
- wykona mikołaja z talerzyka papierowego
- dzieli wyrazy na sylaby, głoski, wyszukuje wyrazy zaczynające się na daną głoskę
- doskonali umiejętności językowe
- różnicuje kierunki w przestrzeni
- bawi się przy muzyce
- rozpoznaje dźwięki wydawane przez różne pojazdy
- pomaluje sylwetę mikołaja
Nasze Rodziny
25.11 – 29.11.2019
Kropelka
-poznaje historię pojawienia się wśród dziecięcych zabawek „pluszowego misia”
-uczestniczy w zabawach z okazji „Dnia Pluszowego Misia”
-dowiaduje się o znanych misiach z literatury i filmu
-rysuje swojego misia patrząc na niego
-uświadamia sobie rolę rodziny jej wartość dla siebie i innych jej członków
-interesuje się historią swojej rodziny
-respektuje prawa i obowiązki swoje oraz innych członków rodziny
-uczy się rozpoznawania emocji swoich, innych dzieci i osób dorosłych
-wie jak ważny jest dla dziecka czas spędzany z rodziną
-dobiera sobie stroje i rekwizyty do zabawy tematycznej
-ćwiczy role społeczne, które będzie pełniło kiedyś w dorosłym życiu
- poznaje tradycje swoich przodków i rodziców- zwyczaje andrzejkowe
-poznaje nową literę drukowaną, małą i wielką „d”
-ćwiczy słuch fonematyczny
-poznaje cyfrę „8”i określa nią zbiory ośmioelementowe, określa liczbę elementów w zbiorach zakresie 1-8
-stosuje liczebniki porządkowe w różnych sytuacjach zadaniowych
-utrwala poznane cyfry, odszyfrowuje kody
-próbuje określać kierunki: w prawo, w lewo
-wyszukuje literę”d” w wyrazach, wskazuje inne znane mu litery w wyrazach, próbuje czytać proste wyrazy
-rozpoznaje napisy i podporządkowuje je do obrazków
-panuje nad swoimi emocjami w momencie przegrywania
-rytmicznie dzieli tekst wiersza na sylaby
--ćwiczy pamięć ucząc się ról, kolęd i piosenek do Jasełek
-rozwija poczucie rytmu i wrażliwość słuchową poprzez zabawy muzyczno – ruchowe
-rozróżnia i nazywa kolory
-rozwija sprawność ruchową poprzez udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych
-zaspokaja potrzebę swobodnej zabawy
Podróżujemy w dawne czasy.
( 18. 11. - 22. 11. 2019 r.)
Kropelka
- odgrywa wybraną scenę z legendy
- uczestniczy w ćwiczeniach porannych i zabawach ruchowych
-tworzy zbiory na podstawie pojęć ogólnych, wyszczególnia obrazki należące do danego pojęcia
– doskonali umiejętności aktorskie i budowania dialogów
– wskazuje i nazywa zabytki Warszawy lub Krakowa
- doskonali sprawność ruchową
-określa kierunki i ustala położenie przedmiotów
- eksperymentuje z intonacją głosu podczas nauki wiersza na pamięć
– spostrzega procesy w czasie eksperymentu z parowaniem i skraplaniem wody
– odczytuje emocje i przeżycia i potrafi się wczuć w wybraną postać z legendy
- rozpoznaje literę "K", "k" małą i wielką, drukowaną i pisaną
– dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów połączonej z określeniem miejsca głoski „k” w wyrazie, zna litery drukowane „K”, „k”, odczytuje proste wyrazy z nimi
– stempluje farbą szablon smoka wawelskiego
-zna historię o smoku wawelskim
– wskazuje charakterystyczne cechy dla postaci z legendy
-wykonuje ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę
– bierze udział w prostych scenkach z podziałem na role
– samodzielnie tworzy opowiadanie na podstawie ilustracji
– wyraża ekspresję twórczą, porównuje przedmioty ze względu na wielkość
– wskazuje dobre i złe postępowanie bohaterów
– rozwija poczucie rytmu i umiejętności wokalne
- doskonali swoją inwencję twórczą wykonując owieczki z materiałów plastycznych
- rozpoznaje i naśladuje dźwięki pochodzące z otoczenia
– doskonali sprawność manualną
– słucha z uwagą tekstu legendy, opowiada treść legendy przy zachowaniu związków przyczynowo-skutkowych
– kreśli elementy obrazka po śladzie oraz według własnego pomysłu
- rozpoznaje cyfrę " 7"
– przelicza w zakresie 7, liczy na zbiorach zastępczych
Dawniej i dziś
12.11 – 15.11.2019
Kropelka
-interesuje się historią swoich przodków
-porównuje jak dzieci bawiły się dawniej a jak dziś, dobiera i wkleja naklejki w parach”Dawniej i dziś”
-słucha bajek, które słuchały też babcie i dziadkowie
-słucha o historycznych dziejach naszego kraju, odczuwa przynależność do narodu i swojego kraju
-rozumie znaczenie pojęć określających czas i to, że czas upływa
-słucha z uwagą informacji dotyczących zachowań rycerskich z tzw. Kodeksu Rycerskiego i odnosi je do Kodeksu Przedszkolaka i do własnego zachowania
-respektuje prawa i obowiązki i swoje oraz innych osób
-dobiera sobie stroje i rekwizyty do zabawy tematycznej
- przypomina sobie minione wydarzenia takie jak Święto Niepodległości, istotne dla historii naszego kraju
- słucha opowiadania nauczyciela o dawnych czasach
-utrwala orientację w schemacie własnego ciała
-chwyta i przenosi małe przedmioty z wykorzystaniem pęsety przez co wyrabia prawidłowy chwyt pisarski
-wycina po linii prostej starając się prawidłowo trzymać nożyczki
-ćwiczy mięśnie narządów mowy poprzez zabawy artykulacyjne
-zna cyfrę „6”i określa nią zbiory sześcioelementowe, określa liczbę elementów w zbiorach zakresie 1-6
-utrwala poznane cyfry, odszyfrowuje kody
-próbuje określać kierunki: w prawo, w lewo
-utrwala poznane litery poprzez łączenie w pary małej litery z wielką i obrazków, których nazwy zaczynają się tą literą
-panuje nad swoimi emocjami w momencie przegrywania
-ćwiczy szybką reakcję pobudzania i hamowania
-rozwija poczucie rytmu i wrażliwość słuchową poprzez zabawy muzyczno – ruchowe
-rozwija sprawność ruchową poprzez udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych
Moja Ojczyzna - Polska.
( 04.-08. 11. 2019 r.)
Kropelka
- wymienia największe miasta i rzeki na mapie Polski, wskazuje na mapie swoją miejscowość
- uważnie słucha wiersza, opowiadania
- przyporządkuje cień do obrazka
− doskonali sprawność ruchową
− klasyfikuje środki lokomocji
− rozpoznaje poszczególne środki transportu oraz miejsca, w których występują
− doskonali motorykę małą
− uczestniczy w zabawach ruchowych i ćwiczeniach porannych
− doskonali umiejętności grafomotoryczne
− ułoży puzzle związane z Polską
− poznaje obraz graficzny litery „l” i „L”, doskonali analizę słuchową wyrazów zaczynających się na głoskę "l"
- śpiewa piosenki patriotyczne
- wypowiada się na podany temat
- zna miejsca, takie jak: góry, morze, mazury, Białowieża, Toruń, Kraków oraz atrybuty tych miast
− utrwala znajomość cechujących Polskę miejsc, zabytków, zwierząt, roślin
- wykona wydzierankę z bibuły - " Godło Polski"
- opowiada historyjkę obrazkową " Wars i Sawa"
- opowiada o zabytkach Warszawy
- odtwarza ruchem sposób poruszania się wybranego zwierzęcia np. wiewiórka, jeż…
- ułoży określoną ilość przedmiotów
- ułoży wskazany rytm
- reaguje na umówiony sygnał
Odkrywamy świat wokół nas odkrywamy swoje miasto
28.10 – 31.10.2019r.
Kropelka
-wie w jakim mieście mieszka
-interesuje się swoim miastem, jego budowlami, ulicami, znanymi ludźmi
-interesuje się swoim miastem i czuje się mieszkańcem Nowego Dworu Mazowieckiego
-wyróżnia elementy charakterystyczne dla miasta
-zna swój adres zamieszkania
-uświadamia sobie jak ważne jest dla każdej rodziny posiadanie domu lub mieszkania
-interesuje się okolicą wokół swojego miejsca zamieszkania, nazwami ulic, miejscami użyteczności
publicznej
-jest dumne ze swojego miejsca zamieszkania
-zna drogę ze swojego miejsca zamieszkania i do przedszkola i z powrotem
-wie, że nie może samo przychodzić do przedszkola i wychodzić z niego
-rozpoznaje odgłosy z najbliższego otoczenia
-uświadamia sobie jak ważne są dla wszystkich dobre relacje z sąsiadami, kolegami i koleżankami
-uczy się przestrzegania reguł w rożnych sytuacjach życia przedszkolnego
-uczy się kulturalnych zachowań jakie obowiązują w naszym społeczeństwie
-uczy się zdrowych zasad rywalizacji
-uczy się godzić z przegraną np. podczas zabaw grami z regułą
-ćwiczy kompetencje społeczne tj. współdziałanie w zabawie, czekanie na swoją kolej,
podporządkowanie się zasadom panującym w grupie przedszkolnej
- jest dumne ze swojego miasta,
-poznaje nazwy ulic nazwane imionami i nazwiskami naszych bohaterów narodowych
--poznaje, kim byli ludzie, których imieniem i nazwiskiem nazwane są ulice na Osiedlu Młodych
-wie, że upamiętniają ludzi zasłużonych dla naszego kraju i trzeba o nich pamiętać
- poznaje tradycję pamiętania o zmarłych z naszych rodzin i bohaterach narodowych w dniach
Święta Wszystkich Świętych i Święta Zmarłych
-zapamiętuje flagę i herb Nowego Dworu Mazowieckiego
-poznaje zwyczaje związane z naszą kulturą i religią poprzez literaturę i stosowne do tego ilustracje
-ćwiczy sprawność manualną poprzez wycinanie, malowanie, rysowanie
- ćwiczy szybką reakcję na bodziec słuchowy
-łączy w pary pasujące do siebie elementy(obrazki)
-przypomina sobie wcześniej poznane piosenki i poznaje nowe
-ćwiczy słuch fonematyczny poprzez wybrzmiewanie głosek w nagłosie i wygłosie w tym głoski „t”-stara się zapamiętać obraz głoski - literę „t, T”
-potrafi stworzyć zbiory równoliczne
-utrwala i zapamiętuje wcześniej poznane litery i cyfry
-ćwiczy umiejętność liczenia w szerszym zakresie
--rozróżnia i nazywa figury geometryczne i rozwija pomysłowość poprzez układanie z nich pojazdów i innych przedmiotów
Niezwykły rytm przyrody.
( 21.10. - 25.10.2019 r.)
Kropelka
- uczestniczy w zabawach ruchowych i ćwiczeniach porannych
- doskonali motorykę małą
- wypowiada się na podany temat
- rozwiązuje zagadki słowno – obrazkowe
− rozwija spostrzegawczość wzrokową
− poszerza swoje doświadczenia sensoryczne
− uwalnia swoje emocje podczas działań muzyczno -ruchowych
- doskonali sprawność ruchową
- ćwiczy narządy mowy
- śpiewa piosenkę o miesiącach
− wskazuje cechy charakterystyczne dla określonej pory roku
− wykonuje ćwiczenia w kartach pracy
- poznaje literę " m" , "M" - małą i wielką, drukowaną i pisaną, dzieli wyrazy na głoski i sylaby, wyodrębnia pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazie
- maluje farbami wybraną porę roku
- pokazuje ruchem ciała co można robić w dzień, a co w nocy
-utrwala znajomość strony lewej i prawej
- tworzy konstrukcje przestrzenne
- poznaje cyfrę 5
- uważnie słucha wiersza
- opisuje zjawiska przyrodnicze ( deszcz, słońce, wiatr...)
- komunikuje się w sposób pozawerbalny
- wypowiada się z użyciem następstw czasowych ( dzień - noc)
- doskonali umiejętności twórcze podczas wykonywania prac plastycznych
Uczymy się dbać o swoje zdrowie
14.10 – 18.10.2019
Kropelka
-rozumie potrzebę dbania o zdrowie
-uczy się dbać o swoje zdrowie
-rozróżnia zdrowe i niezdrowe jedzenie
-stara się zjadać coraz więcej rodzajów surowych owoców i warzyw i
przygotowanych z nich surówek
-dowiaduje się w uproszczony sposób „co to są witaminy i w jakich produktach
spożywczych jest ich najwięcej
-poznaje „piramidę zdrowego żywienia”
-wie, że nie zdrowo jest się objadać
-określa na czym polega bycie zdrowym
-rozróżnia zachowania korzystne i niekorzystne dla zdrowia
-zna niektóre działania profilaktyczne dla zachowania zdrowia
-wie, że hałas jest szkodliwy dla zdrowia
-zbiera informacje n/t zdrowego odżywienia od pani intendentki żywieniowej
-utrwala wiedzę dotyczącą zdrowia
-uczy się stosować zdobytą wiedzę w praktyce
-wie, że zdrowie zależy również od dostosowania ubioru do pogody
-wie, że dla zdrowia potrzebne jest przebywanie na świeżym powietrzu
-przebywa na dworze bawiąc się i obserwując przyrodę
-wie, że ruch swobodny i ćwiczenia gimnastyczne wpływają korzystnie na zdrowie
-rozumie konieczność dbania o higienę jamy ustnej, w tym zębów
-uczy się i stara się prawidłowo myć zęby
-wie jakie pokarmy są szkodliwe dla zębów
-bezpiecznie uczestniczy w zabawach ruchowych
-uczy się rozróżniać strony lewą i prawą
-poznaje liczbę „4” i jej graficzny obraz cyfrę „4”
-ćwiczy słuch fonematyczny poprzez wybrzmiewanie głosek na początku i na końcu
wyrazów
-poznaje literę „i,I” wielką i małą
-uczy się rozumieć pojęcia następstw czasowych poprzez układanie i opowiadanie
historyjek obrazkowych
-doskonali sprawność narządów mowy poprzez ćwiczenia logopedyczne
-rozwija sprawność manualną poprzez działalność plastyczną
Co nam jesień w koszach niesie?
07.10.-11.10.2019r.
Kropelka
- uczestniczy w zabawach ruchowych i ćwiczeniach porannych
- opowiada o warzywach i owocach , które rosną w sadzie i na polu
- uważnie słucha wiersza
- ogląda owoce i warzywa, sprawdza, jakie pestki mają owoce i jak wyglądają w środku
- rozpoznaje literę "e" drukowaną i pisaną, małą i wielką, dzieli wyrazy na sylaby i głoski, rozróżnia głoski na początku i na końcu w wybranych prostych fonetycznie słowach
- rozwiązuje zagadki słowno – obrazkowe
- doskonali sprawność manualną
- ogląda teatrzyk o warzywach w wykonaniu nauczyciela i odpowiada na pytania dotyczące teatrzyku
- rozpoznaje po dotyku owoce i warzywa, przelicza je
- wycina owoc z papieru i wykona jego wydzierankę
-ułoży puzzle owoców
- liczy, porównuje i klasyfikuje zbiory wg koloru, wielkości
- próbuje odgadnąć nazwę owocu przy pomocy zmysłu smaku
- zrobi z owoców szaszłyki owocowe
-powie jakie zna potrawy , które można otrzymać z warzyw
− odtwarza rytmy podane przez nauczyciela
- ustawi się w tyle osób ile wskazuje kartonik z cyfrą
− poznaje cyfrę 3
- ozdobi plasteliną sylwetę warzywa
- waży owoce i warzywa, dokonuje obserwacji, które owoce i warzywa są cięższe, które lżejsze
- doskonali spostrzegawczość wzrokową
- podaje nazwy owoców i warzyw wg koloru jaki wylosowało na kostce
30.09 - 04.10.2019
Pani Jesień i jej wspaniałe kolory
Kropelka:
-rozróżnia i nazywa kolory jesieni: żółty, czerwony, pomarańczowy, brązowy i ich odcienie
-tworzy różne kolory poprzez mieszanie farb
-rozumie, co oznacza sformułowanie „Dary jesieni”
-klasyfikuje i tworzy zbiory z różnych darów jesieni
-podejmuje samodzielną aktywność-
-organizuje sobie zabawy z wykorzystaniem żołędzi,
kasztanów, szyszek, liści
- doświadcza dotykiem kasztany, żołędzie ,szyszki, orzechy, liście
-liczy kasztany, liście, żołędzie
-poznaje cyfrę 2 , liczy manipulując materiałem przyrodniczym
opowiada o swoim samopoczuciu i nastroju
-przelicza elementy zbiorów podczas zabawy oraz porównuje ich liczebność przy użyciu słów:”mniej”,”więcej”,”tyle samo”
-określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w odniesieniu do swojej osoby
-uczy się i doskonali w/w czynności matematyczne
-uczestniczy w zabawach z literą „A, a”-zapoznaje się z brzmieniem głoski „a” i obrazem graficznym głoski – literą „a”
-zdobywa wiadomości n/t jesiennej przyrody
-dowiaduje się ciekawostek n/t jesieni
-wybiera i wypowiada się na temat jesiennych ilustracji
-rozpoznaje niektóre drzewa po liściach i owocach
-poznaje nowe piosenki o tematyce jesiennej, wsłuchuje się w tekst piosenki i wypowiada na jej temat
-wymyśla sobie i innym różne ciekawe zabawy, pozwala bawić się swoimi zabawkami
-eksperymentuje z wykorzystaniem materiału przyrodniczego
-wykonuje eksperymenty graficzne farbą i jesiennymi liśćmi
-uczestniczy w ćwiczeniach porannych
-rozwija sprawność dużych grup mięśniowych podczas gimnastyki porannej
-wyrabia skoczność i zwinność na ćwiczeniach gimnastycznych
-obdarza zainteresowaniem i uwagą gościa w przedszkolu -mamę naszego kolegi, która przyszła czytać dzieciom książeczkę
-wyraża swoje rozumienie świata za pomocą języka mówionego, gestu, ruchu
-wsłuchuje się ze zrozumieniem w wypowiadane przez nauczyciela polecenia
-wykonuje polecenia zawarte w kartach pracy
-uczy się, że trzeba uzupełnić zaległą pracę
-odrabia zaległości spowodowane nieobecnością w przedszkolu
-uczestniczy z innymi dziećmi w zabawach ruchowych
-zaspokaja potrzebę zabawy dowolnej
-umie organizować sobie i innym dzieciom zabawę
-chętnie uczestniczy w zabawach muzyczno- ruchowych
-nawiązuje kontakty zabawowe również z dziećmi z innych grup
-uczy dzielić się zabawkami przyniesionymi z domu w zabawie
-odpoczywa przy muzyce i słuchaniu bajek dziecięcych
-przebywa na świeżym powietrzu
-przedstawia uczucia i emocje pokazane na obrazkach
-opowiada jak się czuje i co będzie robiła
-ćwiczy oddechowy aparat mowy
-ćwiczy narządy mowy poprzez zabawy logopedyczne
-stara się mówić płynnie, wyraźnie i rytmicznie
-odpowiada na zadane pytanie nauczycielowi
-podaje swoje propozycje zabaw na jesienne dni
-ma poczucie, że współdecyduje o tym co robi w przedszkolu
-odtwarza rytmy podane przez nauczyciela
-wyodrębnia i nazywa elementy rysunku
-uczy się nowej piosenki pt.”Pani Jesień”
-muzykuje przy użyciu instrumentów muzycznych
-ćwiczy prawidłowy chwyt przyboru podczas rysowania podczas rysowania, malowania, wycinania
-uczy się współdziałać w zespole
Różni ludzie - to my!
( 23.09. - 27.09.2019r.)
Kropelka
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach porannych, zabawach ruchowych
- tańczy w parze
– uważnie słucha opowiadania, odpowiada na pytania dotyczące opowiadania
– wskazuje różnice na ilustracjach
– rysuje portret koleżanki lub kolegi
– doskonali umiejętność zachowania równowagi podczas ćwiczeń gimnastycznych
– przedstawia emocje za pomocą mimiki ciała
– nazywa podstawowe uczucia
- rozróżnia uczucia przyjemne i nieprzyjemne
– wypowiada się na określony temat
– rysuje po śladzie oburącz
– rozpoznaje literę " O" małą i wielką, drukowaną i pisaną,
- dzieli wyrazy na głoski i sylaby, wyodrębnia pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazie
– rysuje brakujące elementy domina
- wykonuje prosty rytm z wykorzystaniem swojego ciała np. klaśnięcie, tupnięcie
– odgrywa scenki teatralne
– wypowiada się na określony temat
– opowiada usłyszaną bajkę
- rozpoznaje cyfrę 1
- przelicza klocki
- naśladuje ruchy innych
- wykona kukiełkę z materiałów plastycznych
- samodzielnie wykonuje czynności samoobsługowe i higieniczne( mycie rąk, korzystanie z toalety itp.)
- sprząta po sobie zabawki, odkłada je na swoje miejsce
- ubiera się odpowiednio do panującej pogody
- korzysta tylko ze swoich przyborów higienicznych
- spożywa posiłki z użyciem sztućców
"Razem fajnie się bawimy"
16.09 - 20.09.2019
Kropelka
-przestrzega ustalonych zasad podczas gry zespołowej
-poprawnie wykonuje ćwiczenia zaproponowane przez nauczyciela
-swobodnie wypowiada się n/t ulubionych zabaw oraz sposobów spędzania czasu w domu i przedszkolu
-uważnie słucha tekstu czytanego przez nauczyciela
-odpowiada na pytania nauczyciela
-rozpoznaje i nazywa kolory
-stara się rysować za pomocą poprawnego chwytu pisarskiego
-wyrabia zręczność i zwinność
-przebywa na powietrzu, uczestniczy w zabawie z innymi, ćwiczy sprawność ruchową
-stawia się na miejscu zabawek poprzez słuchanie bajek nadających im cechy ludzkie, przy okazji uświadamia sobie potrzebę
sprzątania zabawek
- nie wstydzi się wyjść do środka koła, pokazać ruch do naśladowania dla innych
-ćwiczy refleks i orientację ,w którą stronę biec
-umie organizować sobie i innym zabawę
-rozwija sprawność manualną poprzez działalność plastyczną
-reaguje ruchem na zmiany w muzyce
-zaspokaja potrzebę ruchu w warunkach sali grupy
-wypowiada się na temat zabawek, które są dla niego( niej) ulubione
-klasyfikuje ze względu na jedną cechę(dwie cechy) użyte do zabawy zabawki
-eksperymentuje dotykiem rozpoznając: co to jest za zabawka
-rozwiązuje zagadki słowne
-rozróżnia głoski na początku w prostych wyrazach
-stara się wysłuchać opowiadania
-odpowiada na pytania
-układa i opowiada historyjkę obrazkową do opowiadania
-ćwiczy orientację i spostrzegawczość wzrokową
- rozwija swobodną, twórczą zabawę, z niewielką pomocą nauczyciela zdobywa doświadczenie i wiedzę
- odczytuje globalnie wyrazy, równoważniki zdań będące nazwami kącików i przedmiotów znajdujących się w kącikach zabaw
-naśladuje ruchem zabawę określonymi zabawkami
-ćwiczy orientację na kartce papieru (góra- dół)
-rozwija swoją pomysłowość i zainteresowania i mówi o tym czego oczekuje do zabawy
-współdziała i integruje się poprzez zabawę
-poprzez obserwacje przyrodnicze zdobywa wiedzę przyrodniczą,
-zaspokaja potrzebę swobodnej zabawy na świeżym powietrzu
-doskonali czynności samoobsługowe,w łazience, w szatni, przy przygotowaniach do posiłku i ich spożywaniu, odkłada naczynia na umówione miejsce
-słucha znanej literatury dziecięcej
-bawi się przy muzyce
-rozwija zainteresowania i pomysły na zabawę z wykorzystaniem zgromadzonych tam zabawek i pomocy dydaktycznych
-nawiązuje kontakty zabawowe z innymi dziećmi, uczy się dzielić zabawkami, czekać na swoją kolej
-współdziała w urządzaniu nowych kącików zabaw
-zastanawia się i odpowiada na pytania
-czyta obrazy , wyodrębnia elementy ilustracji
-dokonuje uogólnień i koloruje właściwy obrazek
-ćwiczy utrzymywanie równowagi podczas zabawy
-kształtuje poczucie rytmu i umiejętności wokalne
-zna nazwy niektórych instrumentów perkusyjnych ich brzmienie i sposób gry na nich
-dokonuje porównywania długości stosując określenia krótki, krótszy najkrótszy
-relaksuje się i rozwija sprawność ruchową bawiąc się na zabawkach ogrodowych
" Jesteśmy bezpieczni "
09.09.-13.09.2019r.
Każda Kropelka powinna :
- powiedzieć jak bezpiecznie zachowywać się na drodze
- uważnie słuchać wierszy i opowiadań na temat bezpieczeństwa na drodze
- rozpoznawać podstawowe znaki drogowe
- rozpoznawać funkcjonariuszy mundurowych i opowiedzieć o ich pracy
- segregować znaki drogowe na małe i duże
- ułożyć puzzle znaków drogowych
- segregować znaki według wielkości
- ułożyć rytm ze znaków drogowych według wzoru
- klasyfikować pojazdy na wodne, powietrzne i lądowe
- pomalować farbami sygnalizator świetlny
- wykonać samochód z kół origami
- aktywnie uczestniczyć w zabawach ruchowych
"Spotykamy się po wakacjach w przedszkolu"
02.09 - 06.09,2019
Kropelka
-przedstawia się nauczycielowi, podaje swoje imię i nazwisko
-poznaje i utrwala imiona kolegów i koleżanek
-mówi co lubi robić w domu, w przedszkolu
-nawiązuje kontakty społeczne z rówieśnikami
-uczy się odczytywać globalnie imię swoje i swoich kolegów i koleżanek
-potrafi wybrać swoje imię na wizytówkę i ją ozdobić
-tworzy, zna, i zgadza się przestrzegać ustalonych reguł Kodeksu Grupowego
-poznaje pomieszczenia przedszkolne
-zapamiętuje swój znaczek indywidualny
-dowiaduje się dużo ciekawych rzeczy o wodzie na podstawie historyjki obrazkowej 'Podróż z Kropelkiem"
-interesuje się pamiątkami z wakacji i zdobywa wiadomości skąd zostały przywiezione
-rozpoznaje po ilustracjach i pamiątkach, gdzie dzieci były na wakacjach
-wypowiada się na temat wakacji poprzez malowanie obrazka
-ćwiczy pamięć i mowę opowiadając o tym co wydarzyło się w wakacje
-zdobywa orientację na mapie Polski i Europy
-uczestniczy w zabawach integracyjnych, muzycznych, ruchowych
-uważnie słucha wiersza i ilustruje go rysunkiem
-zapamiętuje słowa i melodię piosenek: "Wakacje", "Przedszkole pod topolą", rytmizuje teksty piosenek
-zaspokaja potrzebę ruchu poprzez zabawy ruchowe w sali i na dworze
Zespół Szkolno-Przedszkolny
ul. Młodzieżowa 1,
05-101 Nowy Dwór Mazowiecki
NIP: 5311688691, REGON: 146254836
PP5 22 775 58 71
Sekretariat Zespołu - tel./fax 22 775 50 00
SP7 ul. Młodzieżowa 1 - 22 775 50 00
SP7 ul. Młodzieżowa 3 - 22 775 32 10
poniedziałek - czwartek 7.30 - 15.30
piątek 7.00 - 15.00